onsdag 10. august 2011

I dag kommer Sissel på besøk.

Ærede lesere!

I dagens blogginnlegg har jeg æren av å vise eder et sjeldent bilde av tre generasjoner fra Presley-familien. Lisa Marie Presley (44, til høyre), hennes mor Priscilla Presley (66) og mormor Anna Lillian Beaulieu (85). Alle tre ser meget yngre ut enn sine år, særlig Priscilla, som i sine glansdager var gift med Elvis Presley (1935-1977).

Lisa Marie er selv mor til to flotte ungdommer, j.m.f. bildet nedenunder. Skål!

I går, altså tirsdag, var det hakket bedre vær enn de tre foregående dagene, men 14-15 grader er ikke akkurat august verdig, selv om det var oppholdsvær. Det pleier å bli meget varmt mot skolestart, men i år skal vi kanskje få oppleve at både juni, juli og august byr på bygevær og under middels temperatur? Verken juni eller juli hadde særlig godt vær, selv om det var en og annen flott soldag innimellom. Jeg må si at dette været lover dårlig for uteliv både på altaner, terrasser, i bakgårder og ellers i hager. Dessuten er det dårlige nyheter for giktbrudne quinder i livets høst, som nyter godt av varme i været. I skrivende stund (sånn ca midt på dagen) viser gradestokken 13 grader. Maken til elendighet skal man lete lenge efter. Jeg ser at det skal bli sol i morgen og til helgen er det spådd rundt 19-20 grader, men ikke meget sol.

Vi spiste meget enkel middag i går; oppvarmet lasagne fra ferskvaredisken på Helgøs matsenter. Neppe en heimkunnskapslærerinde verdig, men til mitt forsvar skal jeg ikke undervise i heimkunnskap denne terminen, så da så. Til lasagnen hadde vi fersk salat, også kjøpt på overnevnte matsenter. Jeg talte med frøken Turid i dag, apropos middagsmat og den slags, og fikk vite at moren hadde laget kjøttsuppe på jærsk vis til de to i går, hva nu enn "jærsk vis" betyr. Der i gården er det moren på nærmere 70 år som står for matlagingen. Turid hadde ikke noe spesielt på hjertet, hun var bare selskapssyk. Ellers var det en rolig og nesten småkjedelig dag i går. Jeg leste videre i romanen av Tore Renberg, var en tur innom gravlunden og ellers gikk jeg vel rundt meg selv en del ganger, vil jeg tro. Jeg så på en dokumentar om Utøya-tradedien på Tv2 før jeg la meg. Akk, for et mareritt de ungdommene gikk igjennom den 22. juli. De må jo være merket for resten av livet sitt, stakkars...

I dag har det ikke skjedd så meget, i alle fall ikke ennå. Jeg har ordnet det klart oppe på gjesterommet som min søster Bente skal sove på. Hun lander med fly på Sola lufthavn sent utpå eftermiddagen og jeg har planer om å ha middagen klar til hun kommer hit i drosje. Jeg har tenkt å servere hjemmelaget potetmos, leverkaker, hjemmelaget brun saus, hjemmelaget ertestuing og tyttebær. Sissel valgte fly og tog fremfor å kjøre bil hele veien, siden ektemannen Kjell skal bli igjen hjemme og pleie sin vonde rygg. Jeg har ellers vært nede i kjelleren og ryddet litt i formiddag, blant annet har jeg tatt frem gressklipperen og jeg har store planer om å få slått ned noget gress før min søster kommer, men bare hvis det blir oppholdsvær. Jeg har bare en stusselig gressklipper uten motor, men den duger den også, dessuten har jeg ljå som jeg kan bruke der gresset er for langt for gressklipperen.

I går spurte jeg mine gode venner på Facebook hvorvidt de mener jeg skal feste eller ei mens min søster Sissel er her. Hun er jo en livsglad (og festglad) quinde og hadde nok satt pris på en bytur, men jeg føler på den annen side at jeg inntok for meget av det sterke sist helg til å være helt restituert ennu. Jeg gleder meg til å se hva godtfolk har gitt meg for råd, men kommer også til å høre med naboen og Sissel før en bestemmelse tas. Det siste nu er i alle fall at hun blir til søndag formiddag, som i såfall betyr at drikkingen bør skje på fredag aften. Altså, torsdag aften er jo også en mulighet; de fleste utestedene (Mami inkludert) har jo oppe da også og om sommeren yrer det jo med liv nesten hver eneste aften der nede i sentrum... Lørdag er i alle fall uaktuelt da Sissel hater å avslutte en god fest før tiden p.g.a. ting som skal skje neste dag.

En fortsatt god dag ønskes dere alle her fra Eiganes.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter