lørdag 20. august 2011

Man løser kryssord, drikker kaffe og nyter en rolig helg

Godtfolk!

Da var skoleåret 2011/2012 i gang igjen, i alle fall for oss bak kateteret. På onsdag hadde vi planleggingsdag i regi av rektor og undervisningsinspektør med følgende saker på dagsorden:
- Timeplanen 2011/2012. Utgaven av 20. juli er uendret.
- Personalnytt: 1) To nye lærere ved skolen: Bjørg og Hanne. 2) Rådgiver har utviklingspermisjon t.o.m. 31/10. Vikar kommer ikke til å leies inn p.g.a. negativt budsjett. Trenger en fra skolen som kan utføre 20% rådgivningstjeneste i denne perioden. Mer info. kommer. 3) Skolens sekretær er inntil videre sykemeldt t.o.m. neste uke. Dette gir en del utfordringer. 4) 2. gangs utlysning for elevassistent 40% er ute i avisene nå.
- Informasjon om årets nasjonale prøver.
- Nye lærebøker for KRL (lærerveiledningene kommer neste uke) og matematikk. Det finnes gode hjelpemidler på pc til bruk for å gjøre seg kjent med utgavene. Sjekk linksidene!
- Foreldremøte for 8. klassene den 30. august. Klassestyrere lager opplegg sammen med ledelsen. Mobbing og ernæring bør være med som temaer.
- Mobilforbud på skolen. Hvordan kan dette la seg gjennomføre?
- Den gamle fløyen (klasserommene til 9. trinn) skal males i løpet av få uker. Her må vi bidra.
- Sigrid-Marie har kjøpt bok om ballspill og nye baller til håndball, basketball og fotball.
- Liste over mangler/ting som må kjøpes må leveres rektor senest førstkommende tirsdag.
- Alle møter på seksjonsmøter annenhver tirsdag. Der to møter kolliderer går du på det møte du helst vil.
- Søknad om elevpermisjon utover tre dager: Vi får inn mange forskjellige søknader om elevpermisjon. Etter at det ble innført nytt sakssystem i Stavanger kommune, skal alle søknader om
fri i mer enn 3 dager til sentralarkivet og skannes inn i den enkeltes elevmappe. Det er derfor viktig at søknadene skrives mest mulig korrekt.
Vi ber derfor alle skrive søknad på følgende måte:
· Bruk et vanlig brevark – A4 (ikke i meldingsbok).
· Foresattes navn og adresse skrives øverst til venstre på arket.
· Stil søknaden til rektor.
· Skriv hvem søknaden gjelder (fullt navn).
· Skriv tidspunktet det søkes permisjon for.
· Begrunn hvorfor det søkes om fri.
· Dater og skriv under med fullt navn.
· Lever søknaden til kontaktlærer eller kontoret på skolen.
- Skolen får tilbake 250.000 kroner til fri bruk i løpet av september/oktober. Orientering om økonomien ved skolen ellers.
- Hva kan vi gjøre for at lærerene skal engasjere seg i saker som kommer opp i Driftsstyret?
- Stavanger byggdrift arbeider med å resette ventilasjonsanlegget vårt. Slik det fungerer per i dag har vi veldig dårlig luftkvalitet i flere rom på skolen. Temperaturen varierer veldig og i deler av b-fløyen er det null ventilering. Dette skal forhåpentligvis være rettet opp i løpet av neste uke. Kun rektor og vaktmester skal bruke tavlen til anlegget. I vår var det mange som skrudde på termostaten og gjorde vondt verre.
- Klage på renhold skal skrives på listen utenfor kontoret til undervisningsinspektør.

Torsdag var mer som en kursdag enn planleggingsdag. Dagen var delt i to, hvorav formiddagen ble viet didaktikk med kursing av to flotte foredragsholdere, mens eftermiddagen ble viet til å høre om arbeidet med alternativ og supplerende kommunikasjon. Ingrid Hansen, som er pedagog og mormor til en 9-åring med cp, fortalte om barnebarnets bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon. Interessant!

Fredagen var også todelt. Formiddagen var viet planlegging av første skoledag, og da i særdeleshet i forhold til de nye elevene som nu skal ta fatt på treårig ungdomsskole. Siden jeg ikke har klassestyreransvar fikk jeg litt tid til å sysle med andre ting denne formiddagen, selv om jeg også deltok på et møte, som angikk hvorledes vi skal presentere oss for nye elever på mandag. Vi ble enige om at alle faglærerene titter innom klasserommene til de nye elevene i løpet av dagen. Forøvrig skal klassestyrerene ha spesial-opplegg for sine respektive klasser hele denne dagen. Jeg var ikke akkurat veldig fornuftig til å bruke fritiden min denne dagen. En sigarett i solen sammen med naboen, en tur innom internett samt 20-30 minutters avislesing og inntak av kaffe var blant syslene før lunsj. Akk, skjerp Dem nu, quinde! Eftermiddagen var viet seksjonsvise møter, hvor fagplaner, prøveplaner og faglige opplegg ble gjennomgått. Man gikk også igjennom pensumbøkene i plenum i seksjonene. Undertegnede er leder for norskseksjonen.

I og med at man nettopp er i gang igjen med et nytt skoleår vil jeg holde meg edru hele helgen. "Mandagssyken" og fyllehode på jobb bør ikke slå til med en eneste gang skoleåret har satt i gang igjen, synes jeg. Ei heller er det så lett å skylde på gikten når det er så varmt i været som det fremdeles er, men senhøstes kan det nok hende "gikten" slår meg ut en mandag eller to. Man eier dog ikke skam når det kommer til pliktene som kalas-vertinne. I skrivende stund sitter jeg med en sunn kopp med kreklingte, som min søster Anne-Grethe kom med i sommer en gang. Man hever koppen til en skål for helsen!

Min skallede nabo skal sammen med blant andre Hansemann og Frits ut til Einar på kalas i aften. Hildegunn og Jarlfrid skal til Anki i Kvernevik på sammenkomst, mens Turid (i likhet med bloggens O' store forfatterinde) tar en rolig helg sammen med sin mor. Jeg hadde naboen på middag klokken 16.30 i eftermiddag og serverte både han og mor deilig spinat- og brokkolisuppe. Jeg koste meg stort mens jeg tilberedet middagen og hørte på radioen i eftermiddag. Jeg vet ikke hvilket program jeg hørte på, men det kom i alle fall den ene slageren efter den andre av 60- og 70-talls sangerinner. Blant annet sang Shirley Bassey "My boy", Tammy Wynette sang "Stand by your man" og Tina Turner sang "Acid queen". Hyggelig. Jeg serverte forøvrig noget salt kjøtt til suppen.

På torsdag samt i går var det tekniske problemer hos "Blogspot", som gjorde seg utslag i at man ikke fikk skrevet innlegg. Man kunne skrive overskrift og legge til bilder, men i det feltet hvor man skal skrive inn de kloke ord sto det bare en blinkende beskjed - totalt uforståelig for en stakkars quinde i min alder - og man fryktet at hele den ringe bloggen sto på spill. Heldigvis var det plutselig i orden igjen i går aften, men da hadde det blitt så sent at jeg uansett ikke orket å blogge. Merkelige greier. Naboen var innom og tittet på elendigheten torsdag aften, men fikk ikke gjort stort annet enn å klå seg i hodet. Dog ordnet han med såkalt "proxy bypass" (tror jeg det var han kalte det), som går ut på at hvis noen prøver å finne ut av min ip-adresse så vil de havne langt fanden i vold i sin jakt, men aldri finne frem til Eiganes. Således kan jeg fortsette å publisere slarv og halvsannheter om folk, uten at arge og hevngjerrige homser og lesber kan finne frem til kilden for galskapen, ei heller hacke seg like lett inn på min flotte computer. Lurt!

Jeg får tidvis høre at jeg vet imponerende meget om det som skjer i vårt skeive miljø. Til det er det bare å takke og neie, men det har sin forklaring. Hovedgrunnen til at man besitter såpass meget mer eller mindre konfidensiell informasjon om karakterer i vårt skeive miljø er at man simpelthen elsker slarv og baksnakking om folk. Facebook er en god kilde til den slags. Mine venninner (og da i særdeleshet Hildegunn og Turid) vet også meget og elsker å dele ryktene med den lærde quinde. Min skallede nabo er meget oppdatert på siste nytt hos homofile herremenn rundt livets middagshøyde og i livets høst og informerer titt og ofte om hvem som skal holde kalas kommende helg, hvem som har blitt kastet ut av HoT Open Mind, hvem som lusket gjennom Bjergstedparken en sen aften da og da, hvem som har blitt sammen eller har slått opp, hvem som var hvor når o.s.v. Den lærde quinde humrer rett som det er når man observerer en såkalt dannet herremann som sitter pent og pyntlig i et hjørne i lokalet, fordi naboen har hvisket om hva vedkommende foretok seg i en viss park med buksen på knærne bare noen aftener tidligere. Slåsskampene blant ville medlesber er det som regel Turid som hører om, mens Hildegunn vet det meste om hvem som har gitt jurmassasje til hvem, siden sist, og om hvem som havnet i dobbeltsengen til hvem. Morsomt!

Man var en snartur nede i sentrum torsdag eftermiddag og slo av en hyggelig prat med Cecilie Bjelland utenfor McDonalds på Arneageren. Vedkommende quinde, som håper hun skal få bli ordfører i høst, holdt Ap-stand sammen med gode kolleger og prøvde å bringe sitt budskap om medmenneskelighet og demokrati til siddisene. De andre store partiene holdt også stands på Arneageren og man hilste blant annet på unge skeive herr Erlend fra Høyre og fru Kate Elin Norland fra Sp, sistnevnte forøvrig en kollega fra skoleverket her i byen, riktignok en annen skole, men dog. Målet for turen var å kjøpe et gavekort for 300 kroner på Platekompaniet, som mitt barnebarn skal få i posten i anledning bursdagen kommende uke. Det ble også en tur innom et konditori, en snartur innom Hennes og Mauritz samt en tur innom torgselgerene på domkirkeplassen. Der kjøpte jeg meg poteter samt en kurv med bringebær.

Det har forøvrig ikke skjedd det helt store de siste dagene. Man slappet av sammen med mor i går aften; tittet på fjernsyn, leste litt og koste seg med svart kaffe. Mor broderte også. Jeg klarte å løse et noget avansert kryssord i går aften og ble meget stolt da to timers hardt arbeid endelig lønte seg. I aften blir det nok også rolig. Man har nettopp sett "Gyldne tider" og løst kryssord. Jeg har også vært i telefonen med min søster Bente. Alt er vel i hovedstaden. I morgen skal jeg lage pai.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter