lørdag 17. september 2011

Kongelige dødsfall, rapport fra HoT Open Mind m.m.

Kjære lesere!

Til høyre sees erkehertug Felix av Habsburg (på sin 90-års dag), som døde i Mexico den 6. september, vel 95 år gammel. Med han er den siste gjenlevende fra barneflokken til Østerrike-Ungarns siste keiser og keiserinne, Carl og Zita, borte. I sommer døde hans bror, erkehertug Otto, 98 år gammel.

I motsetning til sin eldre bror sa Felix aldri fra seg sitt krav på tronen og ble av den grunn utestengt fra Østerrike på livstid. Kun en gang - ved morens begravelse i det herrens år 1989 - fikk han lov til å besøke fødelandet. Sammen med sin bror, Karl Ludwig - død 2007, 89 år gammel - prøvde Felix i 1998 å få tilbake familieeiendommer som ble tatt fra dem av Hitler, dog uten suksess. I løpet av sine mange år i eksil bodde avdøde både i Portugal, Belgia, USA og til sist altså, i Mexico. Hans hustru gjennom 45 år, født prinsesse Anna-Eugenie av Arenberg, gikk bort i 1997. Felix efterlater seg 6 barn og en rekke barnebarn og oldebarn. En sønn døde i 2008, 50 år gammel.

I Tyskland døde prins Rasso av Bayern stille og fredelig i byen Tutzing, 12. september. Han ble 85 år gammel. Prins Rasso var yngste sønn av prins Franz av Bayern (1875-1957) og prinsesse Isabella av Croÿ (1890-1982). Tidligere i år døde en søster, hele 96 år gammel. Avdødes bestefar var Bayerns siste konge. (Han døde i 1921.) Hvil i fred.

Man kom vel igjennom denne arbeidsuken også, til tross for grandmosters dødsfall, mors sykdom og naboens skrantende helse. Det har falt på meget ekstra belastninger på undertegnede den senere tiden, men man er vant med storm og har gått uken igjennom med hevet hode og rak rygg. Min søster Bente telefonerte omkring klokken 18.30 i går aften og refererte fra begravelsen ved Vestre gravlund i hovedstaden. Innpå 100 personer hadde møtt opp i kirken for å ta farvel med 101-åringen, inkludert prinsesse Ragnhilds gode venninne, Bitten Giæver-Krogh (80). Efter seremonien var slekt og nære venner invitert til kaffe og kaker på Kampen, hvor sønnedatteren Karin Olsen (45), eier en stor leilighet. Bente ble med, men trakk seg ydmykt tilbake igjen efter halvannen time, slik at efterkommerene skulle få tid til å sørge sammen, uten fjerne slektninger "i veien". Bente sørget for en flott krans fra henne, mor og meg. Torsdag aften besøkte jeg mor på sykehjemmet. Hun kunngjorde at hun var klar for å komme hjem igjen, men jeg sa til henne at hun i alle fall må være der til over helgen, så får vi se det an efterhvert.

Før Turid kom på besøk i går laget jeg middag, bestående av medisterkaker med poteter, hjemmelaget saus og hjemmelaget ertestuing. Det smakte fortreffelig. Jeg laget så meget at jeg har til senere i eftermiddag også. Jeg gjorde også unna en del huslige sysler. Blant annet skylte og brettet jeg melkekartonger og gikk ut i søplen med en god del papp, jeg tømte også matavfallet og restavfallet. Jeg støvsugde gang, bad, stue og kjøkken og jeg vasket ut av kjøleskapet, hvor en pose med bær hadde begynt å lekke saft. Det hadde lekket nedover to hyller og langs den ene veggen, så jeg måtte ta ut to hyller for å komme til overalt. Jeg betalte også en regning på nettbanken og kontrollerte at lønnen (12. september) hadde kommet inn på kontoen. Mine 18.441 kroner hadde heldigvis kommet inn som seg hør og bør. Før Turid kom satte jeg også frem chips og satte på kaffekjelen, dessuten så jeg innom den skallede, som ville sitte hjemme og slappe av.

Turid ankom omkring klokken 20.15 og vi fikk en hyggelig stund sammen. Jeg inntok to kopper med kaffe og hjemmebrent samt 3-4 glass med eggelikør. Turid nøt noen ølbokser samt noget gin rett fra flasken. Hun tok seg også en kopp svart kaffe ved siden av. Vi spiste også litt chips, men jeg tror ikke mer enn 1/3 av chipsposen forsvant i løpet av aftenen, så det gikk mest i alkohol. Det gjør det egentlig alltid på kalas. Spise kan man jo gjøre ellers i uken, men når man skal ut på livet da er det fluidum som gjelder, så det så. Vi spilte musikk, tittet på fjernsyn og talte ellers om løst og fast. Omkring klokken 23.30 vandret vi nedover mot sentrum i det flotte været. For en gangs skyld var det stjerneklart i går aften, sikkert for første gang denne måneden. (Det har regner hver dag denne uken, med unntak av i går.) Vi ankom HoT Open Mind omkring klokken 23.50, ikke det at jeg så på klokken da vi ankom, men jeg tipper vi bruker omkring 20 minutter på å vandre rolig nedover. Det sto en hyggelig vakt i døren og smilte oss velkommen da vi gikk inn i gangen. Hyggelig.

Det var relativt rolig da vi ankom lokalet, men da klokken begynte å nærme seg 01.00 begynte det å bli temmelig livat både ved baren og på dansegulvet. Turid og jeg ble sittende ved siden av en noget snodig herremann i slutten av 20-års alderen, som talte mer enn vi hadde godt av om Karsten Isachsen. At en såpass ung mann kan være så fascinert av en avdanket prest og forfatter som Karsten Isachsen, er for meg komplett uforståelig. Mannen er jo like livlig som en tørr kaktus. Riktignok kom det frem i løpet av samtalen at den unge herren er teologistudent, men det finnes da grenser for hvor meget kjedsommelighet og tørrprat om skallede teologer man trenger å ta med seg til en nattklubb. Heldigvis forsvant han da vi gikk ut for å ta oss en sigarett. Utenfor kom vi i snakk med et meget festligere menneske, nemlig en lesbe ved navn Unni. Og vi talte noget med Steffen og Marius, som var på veg inn for første gang den natten.

Det var ikke så mange kjentfolk å se i natt, som det pleier å være, men Bente og Anki dukket opp ved 01.15-tiden. Man så også naboens bekjentskaper Einar og Hansemann og ellers observerte man (for å nevne noen) Elisabeth, Michelle, Bjørn, Knut, Øyvind og naturligvis innehaveren. Turid og jeg talte med en og annen lesbisk quinde - blant annet Anki, naturligvis, - dog mest med mer eller mindre ukjente. Ingen av oss testet ut dansegulvet, men på et eller annet stadium av natten gikk vi bort til danselokalets inngangsparti og myste utover de dansende festløvene. Det var, ikke overraskende, for det meste ungdommer som svinget seg til rytmene. Natten bød ikke på verken slåsskamp eller balluba av annet kalliber, men det var likevel fornuften som gjorde at vi allerede klokken 02.20 gikk ut av lokalet for siste gang - med det mål for øyet å komme oss hjem.

Jeg sa til Turid at det sikkert var best å kaste inn håndkleet relativt raskt, dog bød jeg henne først på nattmat og en halvtimes avslapping ved kjøkkenbordet. Jeg serverte stekte medisterkaker, stekte egg og brødskiver. Vi drakk melk til, som jo er god medisin mot fyllesyke. Jeg kjøpte meg bare et glass med rødvin og et glass med hvitvin på byen, så jeg følte meg langt fra full i natt. Jeg er imponert over at Turid kommer seg vel hjem til Sandnes på mopeden gang efter gang, uten å bli stoppet av onkel politi for fyllekjøring. Kun en gang har hun hatt uhell under en slik tur, noe som er intet mindre enn imponerende. Alt i alt hadde jeg en flott aften og natt i går. Takk for godt selskap, kjære Turid.

I dag har jeg vært en tur på Prix og ellers har jeg gjort minst mulig. Jeg sov til klokken var omkring 10.15, spiste frokost og tittet i dagens aviser en halvtimes tid senere. Jeg tror jeg skal ta livet meget med ro resten av dagen også, så får jeg heller forberede undervisning og besøke mor i morgen. Det eneste jeg må i dag er og se innom naboen.

Fortsatt god helg!

Toril

3 kommentarer:

0ldboy sa...

Den gode Karsten Isachsen har et nært forhold til mange homofile unge gutter, som han inviterer til sin gård i nærheten av Geilo, og der man blant annet koser seg i boblebadet, iført jeg vet ikke hva, men ikke mye, har jeg hørt. Jeg kjenner flere som har hatt opphold der, fortrinnsvis fra østlandet, meg bekjent. Antakelig har også denne unge teologen hatt et opphold der?
Den gode herr Karsten skal være en meget hyggelig og omgjengelig mann.

Toril sa...

Dette var nytt for meg, min gode mann. Den unge herren unnlot å nevne både boblebad og intimitet til prestemannen, dog tror jeg deg så gjerne. Man skal få høre meget før livets ende. Toril

Toril sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Site Meter