søndag 30. oktober 2011

Fiskegrateng, tur på dansegulvet, fyllesyk, Kari Mills, "Over there"...

God søndag aften!

Jeg starter med fredagen, da det skjedde fint lite verdt å skrive om tidligere i uken. Efter lærergjerningen laget jeg en god middag til mor og meg, bestående av hjemmelaget fiskegrateng (med betydelige mer fisk enn de sedvanlige ca 25%), kokte poteter og erter. Fiskegratenger man kjøper i butikkene kan også være gode om man vet hvilke man skal plukke ut, men de fleste inneholder dessverre alt for lite fisk. Om man ønsker seg en god fiskegrateng kan man enten lage den selv eller kjøpe såkalt "Fransk fiskegrateng", som Findus lager; den har i alle fall over 70% fisk i seg, i motsetning til de fleste andre typene. Jeg har kommet over et par typer i butikken med bare omkring 20% fisk, og da er det vitterlig ikke fiskegrateng lenger. Da kan man like gjerne kalle det for makaronigrateng med noget fisk attåt. Det er sjelden jeg orker å tilberede middag helt fra råvare-nivå av, men innimellom får jeg lyst på skikkelig mat - og da skjer det!

Tidligere i uken (ja, ok, så skjedde det en ting tidligere i uken verdt å nevne!) hadde jeg en heller røff meningsutveksling med en herremann inne på kjøttbutikken Idsøe, nede i sentrum. Jeg ville kjøpe meg medisterkaker evt. medisterfarse, men de hadde verken det førstnevnte eller det sistnevnte. I tillegg var herren bak disken noget brysk og lite kundevennlig. Han spurte til og med om jeg ikke heller ville kjøpe meg pølser (som de hadde mer enn nok av i disken), men det er ingen som vil ha pølser i stedet for medister-kjøttmat, det burde i alle fall en kjøtt-mann vite. Jeg ble så arg at jeg var nær ved å si at jeg ikke hadde smakt pølse siden 1968 og at det resulterte i tvillinger 9 mnd. senere, men jeg holdt min munn lukket. Det eneste de er gode på der i Verksgaten er pølser. En kjøttbutikk som ikke selger såpass vanlig kjøttmat burde virkelig vurdere om det er verdt å holde oppe dørene...

Fredag aften kom naboen på visitt og uten at det var planlagt i det hele tatt ble det til at man inntok den ene drammen efter den andre utover aftenen... Mor var sosial sammen med oss inne i stuen en god stund, men efter at vi satte på James Bond-filmen fra 1979 (som gikk på Tv Norge) omkring klokken 21.30 trakk hun seg ydmykt tilbake til kammerset. Jeg vet ikke hvorledes det hadde seg at hjemmebrenten smakte så fortreffelig denne aftenen, men jeg kastet innpå intet mindre enn 4 kopper med kaffe og noget hjemmebrent oppi (dog ikke 50/50-blanding). Naboen inntok 5-10 små glass med konjakk og med slike udannede mengder med sterkere saker begynner hjernen å tenke ut ufornuftige ideer. Før jeg visste ordet av det hadde vi bestilt drosje og var på vei ned til sentrum og HoT Open Mind. Himmel og hav, slik til galskap!

Klokken var mellom 23.45 og midnatt da vi ankom den skeive nattklubben og dermed slapp vi å betale inngangspenger, visstnok fordi de kun tar betalt efter midnatt. Det var virkelig det reneste eldretreffet i lokalet denne natten. Hansemann var der, det samme var naboens kamerater Einar og Frits, lige så Kjell Inge, Knut, Malvin, Arne Morten, Dag og Helge. Mer eller mindre virile quinder à la Nina, Heidi, Anki, Britt, Elisabeth, Bente, Sissel, Anna, Sigrid-Marie og, ikke minst(!), Hildegunn var der også. Sistnevnte påsto også at hun ikke hadde planlagt en festens aften, i alle fall kom hun uten sin faste følgesvenn, frk. Jarlfrid Kvam. Det var et eller annet urolig og merkelig fenomen over meg denne aftenen og natten, altså. Selv om jeg hadde fått nok allerede før jeg ankom HoT Open Mind skulle jeg absolutt kjøpe meg både øl, rødvin og et lite glass med noget sterkt og svart. Selv Hildegunn påpekte at jeg viste utagerende tendenser denne natten, men hun lå ikke akkurat på latsiden hun heller. P.g.a. økonomiske årsaker hadde Hildegunn bare 70 kroner å rutte med i lokalet, men jeg sørget i alle fall at hun fikk i seg et glass med øl - på min regning - og naboen ga henne restene av rødvinen sin, omkring halvparten av glasset.

På grunn av at jeg var såpass festelysten og utadvendt denne natten gjorde jeg et stunt som jeg sjelden eller aldri før har gjort, ved 01.30-tiden. Sammen med en høyrøstet Hildegunn inntok jeg dansegulvet med brask og bram og danset så stakken svaiet i vinden. Hildegunn kastet av seg blusen og danset så hengejurene nesten spratt ut av bh-en hennes, mens jeg prøvde å danse wienervals til pop-musikken. Akk, vi må ha vært et syn for guder! Vi fikk til og med selskap av en unggutt, forøvrig en danseløve av de ytterst sjelden, som i likhet med Hildegunn også hadde kastet av seg på overkroppen i øyeblikkets hete rus. Han danset meget pågående og nesten erotisk, selv om han var homofil og vi to lesber mot livets høst. Heidi blandet seg også inn i dansen, men som en ekte traktorlesbe beholdt hun skinnjakken på. (Man kaster ikke av seg skinnjakker, så det så!) Himmel og hav, det var virkelig moro på byen natt til lørdag, altså. Jeg var nok ikke på dansegulvet mer enn en 10 minutters tid, men det føltes meget lengre...

Efter dansing og inntak av forskjellig alkoholholdig fluidum ble jeg rent så utslått, ei heller likte jeg all den oppmerksomheten som kom meg til del i efterkant. Tomas, den ene halvdelen av innehaverene, lurte på om jeg ville arrangere quiz i lokalet en gang - det er mulig han mente at Mami var et egnet sted, men i alle fall - og Steffen og Alexander ville at jeg skulle komme å lese dikt på et vorspiel i Verven kommende helg. (En eller begge er visst fast leser av bloggen.) En eller annen (for meg) ukjent quinde fra LLH kom også bort og sa at det var meget hyggelig endelig å få påtreffe den sagnomsuste lærde quinde. Efter all trafikken bort til bordet vårt ba jeg naboen innstendig om at vi skulle gå utenfor for å trekke frisk luft, kjøle oss ned og for å ta oss en blås. Som sagt så gjort, men klokken var allerede omkring 02.00 og i.o.m. at man var meget bedugget ble det til at man ikke gikk inn igjen, men heller vandret ustødig oppover mot Eiganes. Et klokt valg, kjære lesere.

Jeg ble meget fyllesyk da vi ankom villaen og orket ikke engang at naboen skulle bli med innenfor dørstokken. Jeg husker at jeg kastet innpå et glass med kulturmelk, men så husker jeg ikke mer før jeg våknet opp ved 07.30-tiden lørdag. Jeg lå til omkring 10.00. Jeg må ha vært mer beruset enn jeg følte der og da, og utover dagen ble jeg betydeligere redusert, en lidelse som varte helt til tidlig lørdag aften. Jeg orket ikke engang å handle inn matvarer, slik planen var, dog er jeg aldri helt tom for mat i villaen, så det gikk greit. Det ble en meget rolig lørdag aften i villaen. Jeg beholdt masken og lot ikke mor få vite hvor redusert jeg egentlig følte meg, dessuten smørte jeg oss deilige rundtstykker ved 18-tiden, som vi nøt foran fjernsynet i stuen.

I dag, søndag, har man lest i en roman av Alexander Kielland, egentlig som en del av forberedelsene til ukens undervisning. Man har også forberedet undervisningen ellers, blant annet ved å gjøre visse notater fra læreboken og lærerveiledningen. En telefonsamtale med min søster Bente har jeg også tatt meg tid til i dag, dessuten telefonerte Turid fordi hun hadde hørt rykter om at jeg var på dansegulvet på fredag. Man har også gått en liten tur i nærområdet, men kun rundt gravlunden, og man har naturligvis laget middag, som i dag ble pannekaker og tomatsuppe. I aften har man blant annet sett på en dokumentar om Hedy Lamarr (1913-2000), som gikk på NRK2.

Jeg har også vært på nettbanken i dag, ikke for å betale regninger, men for å donere kroner 175 til Dyrebeskyttelsen i Stavanger. Fru Kari Mills (65) var i avisene denne uken og informerte om at hun nu lider av kreft og at fremtiden for både henne selv og for de 300 kattene hun har i sin varetekt, er uviss. Ektemannen er forøvrig dødssyk av kreft, så det er meget elendighet i villaen til Mills, som ligger på Eiganes, på grensen til Kannik. Hun appelerte til siddisene, både styrende og menigmann i gaten, om penger til å hjelpe de stakkars kattene. Mitt beskjedne bidrag redder nok ikke situasjonen, men som man sier, alle monner drar. Den lærde quinde ber innstendig alle som har en krone til overs om å donere noget til Dyrebeskyttelsen i Stavanger. De har egen hjemmeside med kontonummeret tilgjengelig. Fru Mills bruker 200.000 kroner i året bare på regninger til veterinærer! I tillegg kommer en formue i mat og kattesand.

Til slutt vil jeg benytte dagens innlegg til å gratulere herr "Over there" med vel oversått feiring av sin bursdag i går. Herren har gitt lyd fra seg i dag og overlevde således drikkegildet. Hurra, hurra, hurra!!!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter