mandag 17. oktober 2011

Så skriver man mandag 17. oktober

God aften!

Lørdag aften forløp stille og fredelig, som antydet i lørdagens blogginnlegg. Naboen var på besøk og holdt mor og meg med selskap mens vi så på fjernsynet, nøt kaffe og kaker og inntok noget dram for helsens skyld. Hildegunn og Jarlfrid var ute på byen denne aftenen og jeg fikk full rapport fra deres gjøren og laten da Hildegunn ringte i går. Det er jo ikke så meget å skrive om egentlig, men noe skal man jo fylle bloggen med. De hadde vært innom Mami før de herjet noget på HoT Open Mind. Hildegunn var spent på om hun fikk lov til å komme inn eller om hun ble nektet inngang, jmf. sist helgs udannede oppførsel, men det var ingen som sa noe. (Åpenbart gjøres det forskjell på folk. Noen stenges ute efter udannet oppførsel, andre ikke.) Det var thailandsk aften på HoT Open Mind, mente hun; om hun talte om temafest eller bare observerte mange thaier (som jo har blitt det sedvanlige der inne), vites ei. Det hun viet mest tid på telefonen var en ungjente omkring de 20 som hun fikk tafse noget på, men det ble visst ikke noget nashspiel i dobbeltsengen.

Søndagen var en relativt stille og kjedsom dag i villaen. Jeg benyttet et par timer til å forberede dagens norskundervisning, ellers støvsugde jeg, tok ut søppelposene, vasket opp, laget middag, ryddet i fryseren og kastet gammel mat, leste i en roman jeg holder på med og så på fjernsynet. Sent på aftenen ble jeg opptatt med et noget vanskelig kryssord, som jeg sikkert må ta fatt på igjen i aften også. Mor benyttet dagen til å høre på andakt, løse kryssord, telefonere mine søstre på østlandet og ellers holdt hun seg for det meste ved kjøkkenbordet, hvor hun tittet gjennom vinduet, eller på kammerset. Jeg hadde ikke naboen på kylling-middag, denne gangen. Av og til er det godt å være alene ved kjøkkenbordet.

Jeg kan ikke annet enn å humre over all uroen innad i Stavanger Arbeiderparti for tiden. At det skal gå an å få til så meget balluba når man såkalt er enig om den samme politikken - for det er vel derfor man er med i samme parti? - det er for en lærd og dannet quinde i livets bitre høst, noget uforståelig. Jernquinden, Cecilie Bjelland, har visstnok fått rykte på seg for å styre partiet som om det var en bedrift - hun jobbet forøvrig ved oljeselskapet Gaz de France før hun brått ble politiker - og hun opptrår i følge ryktene som en eneveldig hersker, på høyde med Kleopatra. De mange eldre menn i partiet rynker naturlignok på nesen når dette quindemennesket plutselig feier inn over de støvlagte gulvene og rister de gamle partiprinsippene i grunnvollene. F. eks. har hun sørget for at partilederen i Stavanger nu ikke er den samme personen som den som er gruppeleder. Bjelland har inntatt det siste vervet og har tidvis nærmest stengt partilederen og hans klan ute fra bestemmelsene. I går var det visstnok nok et dramatisk møte i partiet, hvor Bjelland tapte i en sak hvor hun hadde tatt dissens. Akk, slik en oppstandelse. Måtte det være roligere forholde innad i Stavanger SV, men det tror jeg nok det er. SV-folk er habile og rolige mennesker av natur, selv om de godt kan krige mot urettferdighet, når det trengst.

Urolighetene innad i Stavanger Ap var naturlig nok også noe av det man talte om ved lunsjen på lærerværelset i dag, men mot slutten, da de fleste hadde begynt å reise på seg med tanke på neste undervisningstime, fortalte naboen diskré om en spasertur han hadde ned til Bjergstedparken sent i går aften, forøvrig den første siden han skadet foten. Selv om han holdt seg på god avstand til evt. aktiviteter i den populære cruising-parken så han to festlige episoder, som jeg simpelthen må dele med eder mer eller mindre trofaste lesere. På den ene siden av parken sto det en korpulent mann på knærne og gapte, samtidig som han onanerte seg selv. Naboen humret godt både når han fortalte om det og visstnok også da han så tullebukken i parken. På en benk satt det en yngre gutt og hygget seg med seg selv, men dannet som naboen er nøt han synet av "den lekre ungdommen" på diskré avstand. Dette får være dagens pirrende avsnitt, kjære mannlige lesere.

Dagens undervisningstimer gikk unna som bare det. Det hjalp veldig på formen at jeg var edruelig i helgen; jeg følte meg både opplagt for undervisning og klar til kamp mot taskenspillere i klasserommet. I dag var ingen av mine kolleger fraværende. Bank i bordet! Jeg viet også 2-3 klokketimer til forberedelser og diverse papirarbeid før jeg tok bussen mot Eiganes. Jeg serverte mor og meg leverkaker med kokte poteter og smør på lefse i dag. Det smakte fortreffelig. Ingen dessert i dag.

Til slutt vil jeg gratulere Anna Goorman-Dommerholt fra Nederland med sin 109-års dag. Det er bred omtale fra feiringen på nettet, men jeg fant en link til fjorårets 108-års dag som er ennå bedre fordi den linker til en side med både bilde og video av den vordende super-hundreåringen. Sønnen på 80 synger hurrasang for moren: http://www.destentor.nl/regio/lochem/7462729/Anna-GoormanDommerholt-viert-108ste-verjaardag-in-zorgcentrum-De-Borkel.ece

Toril

2 kommentarer:

0ldboy sa...

Jeg har fornøyelsen av å oppdatere Den lærde quinde på hva som foranlediget den såkalte "thai-aften" på HoT. Det var nemlig blant annet mine venner og en god del andre thaier som feiret Ivar Andrés ektemann Toms 24-års fødselsdag, samt hans navneskifte fra hans thainavn Woravut Promma til Tommy Berntsen, og hans oppholdstillatelse i Norge. Det ble feiret til fulle med hele 18 personer i deres lille krypinn, rikelige mengder thaimat og godt drikke, samt tur på HoT etterpå. Man har fått fyldig referat og det skal ha vært meget utbytterikt på alle måter. For en gangs skyld beklaget jeg at jeg var så langt borte!
For øvrig kan jeg berolige med at man ikke er særlig berørt av flommen her i landet, vi hadde oversvømmelse to dager, og dermed var vi ferdige med det her i byen. Vannet sto dog en meter høyt over gatenivået utenfor her jeg bor, men jeg bor heldigvis i 12. etasje og var godt forsynt med mat og drikke for to uker. Jeg ser at til og med norske aviser og andre medier har oppdaget at en tredel av landets provinser er sterkt berørt av oversvømmelsene.

Toril sa...

Ja, nu sitter man fremdeles på skolen og arbeider, men takk så meget for utfyllende referat. Det gleder meg å høre at Deres gode venn gjennom mange år endelig har fått sin kjære til Norge på permanent basis. Tommy er jo også et betydelig mindre komplisert navn å uttale enn dette Woravut-navnet. Kalaset de nevner forklarer nok langt på vei det store antallet med thaier, som Hildegunn mente å observere på den skeive nattklubben i helgen.

Man har fått med seg nyheter fra flommen og har faktisk viet Dem en tanke eller to i den anledning. Godt å høre at De kom vel i fra det hele.

Toril

Site Meter