onsdag 30. november 2011

Eiganesveien 30 solgt for utrolige 19,5 millioner kroner!

God onsdag!

Til høyre: Eiganesveien 30, som nu får nye eiere. De åpenbart velstående nye eierene av denne prangende villaen (nær villaen til fru Kari Mills) må punge ut med 19,5 millioner kroner! Villaen er lokalisert på Eiganes, 5 minutters gange fra villaen til den lærde quinde. Prislappen er ny rekord, selv her i vår ville by, hvor prisene har vært sinnsvake i mer enn 5 år nu.

Selv tjener jeg drøye 300.000 kroner i året i min 75% lærerstilling i grunnskolen. I tillegg får jeg utbetalt mellom 50.000 og 60.000 kroner i året for stell av min senile mor, men jeg kunne aldri i videste verden hatt råd til å flytte inn i en villa til en prislapp av slik en syk karakter. At det finner personer med økonomi til å kunne betale 2,5 millioner over takst for en villa som trenger mer enn bare noget renovering, er for meg komplett uforståelig. Det er vel trolig snakk om oljefolk eller noen med et firma som går så det suser. Det er i alle fall like sikkert som at det blåser kuling her oppe på Eiganes i dag at det ikke kan være tale om et ektepar med plikter i skoleverket. Akk, at det skal være slik urettferdighet her i denne verden...

Apropos kuling... Det er meldt liten til full storm i Stavanger i natt, så nu er det altså full rulle igjen. Lavtrykkene står i kø og bare venter på klarsignal fra forrige storm på å komme farende inn over landet vårt - og det med brask og bram! I dag har regn- og haglbygene kommet og gått, kun avløst av stiv kuling - også kalt giktvind - og et og annet sjeldent glimt av blå himmel. Det er virkelig uhyggelig å bevege på seg utendørs for tiden, knapt nok mulig, dog skal man vel ikke klage den som har en skallet nabo med Saab man kan kjøre sammen med til og fra jobb.

I dag har man undervist i meget rart på skolen, blant annet i denotativ og konnotativ beskrivelse av bilder og ord, slogans, image, propaganda og målgrupper. Dette er, efter mitt skjønn, strengt talt på sidelinjen av hva man burde konsentrert seg om i norskundervisningen, men den nyeste fagplanen er så moderne og vill at den favner meget rart. I en annen klasse har man undervist i nyfeminismen, altså i litteratur, og i fritimene mine i dag forberedet jeg meg på å undervise om riksmål på fredag, og da skal her tales varmt om riksmål, ja! Det er ingen møter på skolen denne uken, men i morgen er det juleball og jeg skal hjelpe til med å stelle i stand til fest i morgen eftermiddag. Heldigvis har jeg ingen plikter under selve festlighetene i morgen aften. To kolleger er fraværende på skolen for tiden, som tidligere nevnt, så på grunn av det måtte jeg ta på meg en vikartime i dag. Jeg kikket på "vikarplanen" på oppslagstavlen før jeg gikk hjem i dag og så at jeg er satt opp på en vikartime i morgen også, så da blir de 4 timer i klasserommet og juleballsforberedelser i morgen, altså en temmelig hard dag. Bank i bordet for at helsen holder!

Sent i eftermiddag telefonerte jeg frøken Hildegunn for å høre om Jarlfrid hadde kommet seg til hektene igjen efter helgens knall og fall i steintrappene ved rådhuset. Hildegunn la ut om elendigheten og fortalte at Jarlfrid faktisk hadde følt seg såpass dårlig utpå morgenkvisten søndag at de hadde tatt en tur nummer to til legevakten, men nu skal hun dog være på bedringens vei. Riktignok har hun fått noen stygge blåmerker og et skrubbsår i hodet og ansiktet, men hodet verker i alle fall ikke lenger, dog var diagnosen mild hjernerystelse, noe man ikke skal spøke med, uansett alder. Datteren til Jarlfrid nektet å komme hjem da Hildegunn ringte for å fortelle om elendigheten, visstnok fordi hun mener moren drikker for meget for tiden og at hun således kan for det hun får til av ulykker selv. Datteren bor dog ikke hjemme lenger, mens sønnen (som er på det nærmeste hjernedød) holder til på en institusjon i byen. Hildegunn er i alle fall en god venninne, som ikke vek fra Jarlfrids side før utpå eftermiddagen søndag.

Faktisk er vi alle 4 invitert i kalas nu førstkommende lørdag, men Hildegunn har satt seg opp på en ekstravakt på sykehjemmet den aftenen og Jarlfrid er sykemeldt fra kantinejobben resten av uken, så det blir nok bare Turid og meg som kommer til å takke ja. Kalaset er hos Elisabeth på Storhaug i anledning at hun har flyttet inn i en ny leilighet, visstnok i nærheten av Storhaug skole. Det blir hyggelig. Det blir riktignok to helger med fyll og fanteri på rad, men ved å vise en smule dannelse samt å ikle seg stakk burde det gå vel for seg. Jeg hørte at Unni og Anki også er invitert og at det visstnok skal komme en flott quinde fra hovedstaden, så dette lover godt.

I aften har man vært huslig og støvsugd både her og der. Man har har også tatt frem juledukene, ristet gulvteppet i gangen og hengt opp adventstjernen i kjøkkenvinduet. Jeg har også vasket vinduskarmene, slik at de skal være klare til jeg setter julepynt og legger bomull der til uken. Jeg har også hjulpet mor til slik at hun fikk tatt et fotbad, noe jeg egentlig kunne bedt hjemmesykepleien om å gjøre, men vil man ha noe gjort skikkelig så gjør man det selv. Når jeg er ferdig med å forfatte dagens innlegg i bloggen skal jeg opp i annen etasje og finne frem eskene med julesaker og sette dem inn i et varmere rom. De står nu inne i et kaldt kott i tilknytning til et gjesterom, trolig gjemt bak andre saker og ting, så det kan være greit å begynne å finne frem ting til det skal pyntes. Mor og jeg gikk igjennom listen over aktuelle kakeslag som kan bakes nu i aften og ble skjønt enige om de 7 slag; smultringer, pepperkaker, sirupkake, sirupsnipper, serinakaker, sandkaker og hvetekake. Det blir travelt med julebakst og andre juleforberedelser fremover, kjære lesere, og i morgen er det sannelig min hatt den 1. desember 2011.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter