onsdag 23. november 2011

Huslige sysler i aften

God aften!

Det blir et relativt kort innlegg nu i dag, men jeg tenkte at det var på sin plass med noen få ord, siden jeg ikke skrev noe i går. I går skjedde det lite å berette fra. Man holdt seksjonsmøte, hadde timer i klasserommet og i går aften var jeg så trøtt og sliten at jeg la meg allerede klokken 21.30. I skrivende stund viser gradestokken 6,5 grader og det har så vidt begynt å regne, efter å ha vært klarvær i flere dager. I helgen er det meldt meget regn og tidvis storm. Lærergjerningen gikk vel for seg i dag. Jeg hadde en vikartime i dag også - det har jo vært og er fremdeles meget sykdom i kollegiet - forøvrig fikk jeg også tid til å arbeide med rapporter og forberede undervisningen på arbeidsrommet et par timers tid nu i dag.

En av mine kolleger, som for tiden er fraværende, har magebesvær og har hatt det i nærmere to uker nu. Hun er bekymret for at det kan være tale om kreft, da både faren (som ble 63) og en søster av faren døde av magekreft. Hun var innom skolen i går og talte om elendigheten, blant annet refererte hun fra alle prøvene legen hennes hadde tatt og hun la ut om farens siste dager o.s.v. Akk, slik en elendighet. Hun er 47 år gammel, men ser noget eldre ut, trolig p.g.a. all røykingen og et meget høyt inntak av kaffe, men det ser visst ikke ut som hun har tenkt å forandre på akkurat det, tross magebesværlighetene. Hennes mor, som er et eller annet sted i begynnelsen eller midten av 70-års alderen, har også helseproblemer.

Efter endt arbeidsdag var jeg innom Prix-butikken på Kampen og handlet matvarer for omkring 300 kroner i eftermiddag. Vel hjemme laget jeg middag til min snart 92 år gamle mor og meg selv. På menyen sto fiskepinner, kokte mandelpoteter og spinat. Kanskje ikke en middag verdig en forhenværende lærerinde i heimkunnskap - man underviser ikke i det faget dette skoleåret - dog er det ingenting i veien med en slik middag, verken smaksmessig eller næringsmessig. Fiskepinnene vi spiste inneholder meget lite mettet fett og spinat er jo som helsekost å regne. Jeg skal innrømme at jeg tok meg en aldri så liten slurk fra lommelerken efter lunsjen på skolen i dag, men med det ene unntaket har jeg både spist og drukket sunt i dag. Ei heller har jeg hygget meg med sigaretter i dag, men det kan hende det blir en eller to når jeg leser på sengen før jeg sovner...

I aften viet jeg en time og tre kvarter til støvtørking og vasking av vegger i stuen. Jeg fikk gjort såpass meget at jeg nu regner julevasken i stuen for vel overstått. Stuen og kjøkkenet er de to verste rommene å vaske, samtidig som det er de viktigste rommene å få i orden til jul, det mener nu i alle fall jeg. Stuen må være feiende flott til jul; nyvasket og pyntet med julepynt av alle slag, mens kjøkkenet bør se rent og pent ut og dufte julekaker, julesylte og andre godsaker, og i vinduet ved kjøkkenbordet skal det henge en adventsstjerne i år som alltid. Tenk, det er allerede første søndag i advent til helgen!

På lørdag er det forøvrig LLH-kalas, på Tou Scene denne gangen, og mer eller mindre i Morten Vestviks regi. I den anledning skal jeg i morgen den dag telefonere Hildegunn og Turid med bud om at det blir kalas i villaen i forkant av festlighetene bak sentrum. Jeg føler meg nemlig temmelig klar for å innta hjemmebrent og kaffe i godt selskap denne helgen. Amen for det!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter