onsdag 21. desember 2011

Julefreden begynner å senke seg i villaen

Kjære lesere!

Slik omtalte herren der nede i Thailand despotens død:
"Jeg sto opp og satte meg ved pc-en og fikk rede på at Kim Jong-Il var død, og tenkte litt spydig at det var jo et stort tap for verden! Og den mulige arvtakeren hans ser jo ikke så mye mer sympatisk ut heller. Måtte bare folket benytte anledningen til å gjøre en revolusjon for å få slutt på det latterlige og forferdelig undertrykkende diktaturet, men hæren er jo så sterk at det må nok være der revolusjonen kommer om det skal skje noe. Og den styres vel også av gamle, forstokkete generaler som gjerne sitter trygt i salen, er priviligerte og har det godt slik det er nå."

I dag hadde man siste arbeidsdag ved ungdomsskolen for i år. Ordinær undervisning hadde vi verken i går eller i dag. I dag var skolen blant annet på gudstjeneste ved Tasta kirke og det var juleavslutning med servering og diverse underholdning på skolen. Helt til slutt var det klassevise avslutningsopplegg med kos og utdeling av karakterbøker. For mitt vedkommende var pliktene over efter opplegget i kirken. Fra klokken 13.00 til 14.30, dog, var det hyggelig juleavslutning med servering på lærerværelset. Undervisningsinspektør og 3-4 andre sto for serveringen av godt brød, rundstykker, eggerøre, varme karbonader, hjemmelaget rekesalat og meget annet godt. Jeg forskynte meg med et rundtstykke, en skive med grovbrød, noget rekesalat (som var laget av majones, reker, egg og litt sitronpepper), et glass med eplejuice og to kopper svart kaffe. Det ble også servert sjokoladekake, men det orket jeg ikke å smake på, dog tok jeg med meg to stykker hjem til mor og meg. Det er alltid slik lettet og fredelig stemning i kollegiet siste dag før ferie og i dag var intet unntak.

I går fikk man sendt av gårde alle julepakker som skulle postes før jul. Mine to yngste søstre kan begge vente seg gavekort på kroner 250 fra Cubus i posten. Bente får, som tidligere nevnt, en diktsamling i julegave, men i.o.m. at hun kommer hit med nattoget tidlig på julaften så trengte jeg ikke å sendte den i posten. Jeg husker ikke om jeg har nevnt at hun kommer før, men nu er det i alle fall gjort. Sissel kommer forøvrig også hit i jula, men ikke før 2. dag jul, trolig sammen med Kjell, hvis helsen og ryggen til sistnevnte holder. Det ligger med andre ord an til å bli den reneste familieansamlingen her i julen, til stor glede for vår gamle mor.

Mor rundet de 92 år den 14. desember, men det ble ingen feiring verdt å skrive meget om. Anne-Grethe var innom på kaffe og hadde med seg blomster, men det var i grunnen det hele, men unntak av en og annen oppmerksomhet fra senile venninner samt telefoner fra døtrene på østlandet. Dog blir det forsinket feiring av dagen i romjulen. Det har Bente og jeg bestemt. Mor klarer fremdeles å gå for egen maskin, men bruker som oftest stokk eller gåstol de få gangene hun går utenfor dørstokken til kammerset. Hun sitter for det meste i en stol på kammerset, hvor hun leser blader, løser kryssord og hører på radioen. Hun ligger også mer nu enn hun gjorde for bare et par års tid siden, men hva annet kan en vente seg i den alderen? Kroppen hennes er rett og slett utslitt. Heldigvis er hun glad i å telefonere, dessuten dukker hun som regel opp ved kjøkkenbordet når det kommer besøk, og det er jo et tegn på at hun ikke har gitt opp helt, i alle fall.

I går eftermiddag kom det omkring 10 cm med snø her i Stavanger, men den skal visst ikke bli liggende til jul, selv om det meste fremdeles ligger. Som vanlig ble det snøkaos langs veiene da snøen kom, et tegn på at det er alt for mange bilister som burde vært tvunget på glattkjøringskurs her i byen - og betalt for det selv. Jeg skal i alle fall nyte julestemningen så lenge den varer. Det var rett og slett koselig å sope trammen samt å måke snø mellom trammen og grinden ut til gaten i går aften. Naboen ryddet snø på eiendommen sin samtidig, men han bruker jo snøfres, så det ble ikke like sjarmerende da han holdt på. En annen nabo drev også på med snømåking i går aften, men han er så lite snakkesalig at jeg ikke engang orket å titte bort til han. Det er dessverre enkelte av mine naboer som har fått nok av villaens festligheter og således ei taler med den lærde quinde lenger. De skulle bare visst hvor lite det bryr meg.

I dag sto dødsannonsen til en 41-årig quinde i Stavanger Aftenblad, viss farmor var en bekjent av min gamle mor i hine hårde dager. (Farmoren døde omkring år 2000). Kreft er en stygg sykdom. Nu går det knapt nok en eneste uke uten at en person under 65 år har "sovnet stille inn på Boganes lindrende enhet". Akk, slik en elendighet. Avdødes far døde også av kreft, men han rakk i alle fall å bli pensjonist. På den andre siden av skalaen fylte Alma Mack fra Virginia, USA, 110 år tidligere denne måneden. Man gratulerer så meget. Forøvrig kan det nevnes at Norges eldste nulevende person er født 29. juni i det herrens år 1902.

Mor driver i skrivende stund og broderer på et bilde som hun skal gi i gave til Sissel. Selv har jeg laget middag efter lærergjerningen, bestående av stekte grønnsaker og litt stekte poteter. Det blir nok av kjøttmat i julen, så i dag ble det ikke kjøtt. Jeg har også ryddet og hentet frem noen flere stearinlys, som sikkert blir tent i løpet av julehøytiden. Det som står på tapetet i aften av huslige sysler er å vaske badet samt støvsuge gangen. Gangen ser ikke ut i det hele tatt, men slik må det nu engang bli når det er snø og slaps ute. Nu aller først skal jeg sette meg rett ned i en god stol med en skvett oppspritet kaffe - og livet skal nytes til fulle!

Toril

1 kommentar:

Askeladden sa...

Tillykke med vel gjennomført første halvår. Nyt kvelden, hold beina høyt og kjærtegn din kaffe med noe attåt :-)

Site Meter