onsdag 11. januar 2012

Død 108-åring, norskundervisning, ct-scanning, ut med julen, Hansemann inviterer m.m...

Godtfolk!

Til høyre sees den nederlandske skuespilleren Johannes Heesters i anledning sin 106-års dag i 2009. Tross sin meget høye alder beholdt den avholdte skuespilleren et meget ungdommelig ytre like til det siste. Døtrene (født 1931 og 1937) omkranser her sin far, mens hans unge hustru (født 1949) står bak. Dessverre døde Johannes på selveste julaften (2011), av slag, 108 år gammel. (Se fotnote.)

I dag har man undervist så godt man kan om språkstriden mellom herrene Welhaven og Wergeland. Man har også undervist om riksmål og landsmål og rakk så vidt å begynne å lære bort et og annet om en herre ved navn Ivar Aasen. I den andre norskklassen man har ansvaret for har man i dag undervist om de ulike hovedformene for substantivbøying i nynorsk (eller som det heter på nynorsk, dei ulike hovudformene for substantivbøying på nynorsk.) Mens jeg var fraværende i slutten av forrige uke mottok skolen resultatene fra de nasjonale prøvene fra høsten 2011, som viser en liten fremgang for vår skole. Som ansvarlig for undervisningen i norsk her ved skolen ble jeg glad over å kunne konstatere at elevene gjorde det over middels på leseprøvene. Bank i bordet for flott norskundervisning og gode kolleger!

Man hadde sin første arbeidsdag igjen, efter sykdom og elendighet, i går, altså på tirsdag. På mandag måtte jeg være til stede for min kjære mor, som overnattet på SUS fra søndag til mandag p.g.a. av mistanke om drypp, dog viste heldigvis ct-scanning av mors hode og nakke at hun ikke har hatt drypp, et resultat som styrkes av gode blodprøver. At mor har vært mer rørete enn vanlig den siste tiden kan skyldes at hun (som undertegende) har vært plaget av et stygt virus eller at hun rett og slett bare er gammel og utslitt. Legene har heller ikke funnet noen tegn på Alzheimers, men jeg fikk beskjed om at det bare er naturlig med noget senilitet efter fylte 90 år. Det rare er at under oppholdet på sykehuset så følte mor seg sprekere enn på aldri så lenge. Kanskje det er psykiske årsaker til at hun tidvis blir så rar? Selv ble jeg bedre i formen igjen på mandag, efter å ha hanglet med hodepine, giktsmerter og diverse andre plager omkring en ukes tid.

I dag kastet man juletreet ut i gaten og forhåpentligvis tar søppelkjørerene med seg treet når de kommer for å hente matavfallet denne uken. Hvis ikke kommer jeg ganske enkelt til å kaste det over gjerdet til gravlunden - der blir det i alle fall fjernet før eller siden. Dog mener jeg at det skal være så at juletrær blir tatt med når søppelbilen kommer. Jeg har ryddet bort alt som ryddes bort kunne av julepynt i løpet av i går aften og i aften. Det eneste som nu henger igjen er adventsstjernen i kjøkkenvinduet, som skal få lov til å henge i noen få dager til. Naboen hadde forresten et aldri så lite uhell da han kastet ut juletreet sitt i helgen; han klarte nemlig den bragden det er å knuse kuppelen på utendørslampen da han skulle ta sats for å kaste juletreet så langt unna trammen som mulig. At det går an, sier nu engang jeg, men det er slik det er med oss som er over 60 år; det er aldri annet enn elendighet. Dog er det heldigvis aldri så galt at det ikke er godt for noe. I morgen skal vi nemlig til Kvadrat for å handle - han for å se efter ny lampekuppel, jeg for å titte litt både her og der, tenkte jeg.

På lørdag er man invitert på kalas hos naboens kamerat Hansemann, som visstnok skal ha både et og annet å berette fra sitt 28 dager lange opphold i Thailand , dog ikke i Chiang Mai hvor Oldboy holder til, men visstnok i Bangkok-området et eller annet sted. Som quinde har jeg ikke hatt æren av å bli invitert til Hansemanns ringe leilighet før, men nu er både Turid og jeg invitert, visstnok fordi den skallede har lagt inn et godt ord for oss. (Hildegunn og Jarlfrid kom dog ikke igjennom nåløyet, i alle fall ikke denne gangen.) I følge naboen er det mange homofile herremenn som er ventet der for å høre nytt fra Thailand og for å innta sterkere saker; både Frits, Einar og Malvin skal visstnok ha tilsagt sitt nærvær, og sikkert også opp til flere herremenn man ikke kjenner til. Jeg gleder meg til å "ta det helt ut", som det heter, med vorspiel, meget av det sterke, gode venner og luftetur til Hot Open Mind.

Til slutt følger en oppdatert liste over verdens eldste nålevende personer:
1) Besse Cooper (født 26/08-1896), USA.
2) Dina Manfredini (født 04/04-1897), USA.
3) Jiroemon Mimura (født 19/04-1897), Japan.
4) Delma Kollar (født 31/10-1897), USA.

Norges eldste er fremdeles Kristi Øktedalen (109 1/2 år!) fra Nore og Uvdal kommune.

Hilsen Toril

Fotnote: Johannes Heesters var sønn av Jacobus Heesters (1865-1946) og Geertruida Jacoba van den Heuvel (1866-1951). Fra 1930 til hennes død var han gift med skuespillerinnen Louisa Ghijs (1902-1985). I 1992 giftet han seg med Simone Rethel (1949-). 

Ingen kommentarer:

Site Meter