tirsdag 28. februar 2012

Vinterferien en saga blott

God tirsdag!

I går var det atter full rulle på ungdomsskolen. En av mine elever fant til og med på å feire tilbakekomsten til skolen med å kaste en melkekartong så hardt mot tavlen at kartongen sprakk og melken skvatt utover både den lærde quinde, kateteret, stolen og gulvet. Den som så skvatt var nok nevnte elev, jeg raste nemlig efter han i en fart Martin Schanke verdig, ut av klasserommet og bortover korridoren - og det så stakken flagret i vinden og hengejurene ristet. Jeg pleier å opptre dannet og sindig i klasserommet, men denne gangen ble jeg bråsint, rett og slett. Han løp naturligvis fortere enn meg, men hvis jeg satte en støkk i han som gjør at han ikke finner på det samme igjen, da er jeg fornøyd. Jeg gikk sporenstreks til det klasserommet jeg visste klasseforstanderen hans holdt til, ba henne komme ut et øyeblikk, og informerte henne om det inntrufne. Vanligvis er dette en sak for rektor, men han falt stygt i en eller annen alpinbakke lenger inn i fylket i vinterferien og er sykemeldt i tre uker med brukket arm, derfor tok jeg det opp med hun som uansett må inn i bildet før eller senere. (Undervisningsinspektør er konstituert rektor, men jeg kommer så dårlig ut av det med henne, at jeg aldri engang vurderte å gå dit med saken.)

I den ene av mine to norskklasser driver man med kunsten å lage en god nyhetsrepotasje, denne uken. Elevene får prøve seg som journalister i nærmiljøet og lager sine egne små repotasjer, som til sammen skal bli til en liten skoleavis med en utgave. Morsomt! I den andre norskklassen er det lyrikk som står på planen, både denne og neste uke. Elevene skal lære seg å kjenne igjen lyrikk, de skal kunne finne språklige virkemidler i dikt (f. eks. bokstavrim, onomatopoetikon, assonans, metafor o.s.v.), kjenne til oppbyggingen av forskjellige dikt (stilistisk) og ikke minst skal elevene tolke dikt og prøve å finne temaet eller budskapen i forskjellige dikt. De skal også få prøve seg på å skrive egne dikt. I tillegg skal alle mine elever levere inn stiloppgaver denne uken.

Lørdag aften hadde jeg, som nevnt i lørdagens innlegg, besøk av min god venninne, frøken Turid fra Sandnes. Efter å ha inntatt relativt rikelige mengder med fluidum gikk ferden til utestedet Mami, hvor Turid på forhånd hadde gjort avtale om å møte Heidi. Det var både unge og eldre på Mami, men de yngste har jo blitt forvist efter at det ble 20-års grense i lokalet, så det var ikke fullt så mange tenåringer der som det pleier å være, i alle fall. Det sto en herremann omkring de 50-55 år i baren - trolig denne Jan-karakteren, som den skallede har nevnt ved en og annen anledning - dessuten var Hugo innom både to og tre ganger. Er man på HoT Open Mind, ja da er han der, og er man på Mami, så er han der også. Mon tro om han har en enegget tvillingbror... Det tok aldri helt av på Mami, så ved 01.15-tiden gikk vi mot HoT Open Mind og betalte oss inn der. Der var det full rulle, slik det alltid er der i helgene. I baren var det to nye fjes, kanskje denne nye innehaveren?

Hvem observerte man så på HoT Open Mind? Jo; Elisabeth, Elin, Janne, Unni, Britt, Michelle, Sissel, Bitten, Eirik, Anders og Anders, Glen, Albert, Steffen, Tommy, Kjell Inge, Malvin, Hansemann og Frits m.fl. Det var virkelig liv i leiren, dog skal jeg la være å referere fra alt som skjedde og ikke skjedde, denne gangen. Hadde det skjedd noe spesielt spennende kunne jeg dog nevnt det, men den gang ei. Hildegunn og Jarlfrid var ikke der, ei heller Hildegunns fiende nummer en, Anki var også fraværende og den skallede visste man jo om fra før av at var redusert efter herjingene natten før. Skål for det!

Heidi og Turid valgte å bli med på nashspiel til noen (for meg) ukjente quinder ved 02.30-tiden. Jeg orket ikke å ta fatt på ennu en omgang med fyll, så jeg gikk hjemover til Eiganes i stedet. Jeg hadde jo også mandagens undervisning i bakhodet og da kan man ikke sette seg i en situasjon hvor man blir sengeliggende hele søndagen. Da jeg kom hjem stekte jeg meg et egg og en karbonade, som jeg inntok med en brødskive og et glass med kulturmelk til. Jeg sørget også for å drikke et glass med saft samt å svelge en paracet før jeg la meg. Det hjalp tydeligvis, for ved 10-tiden søndag formiddag var jeg i relativt god form da jeg sto opp. Jeg rakk til og med å diske opp med sen frokost til mor og meg ved 10.30-tiden. Bank i bordet for det! Jeg kjøpte meg bare to glass med øl ute på byen, og det hjalp nok at jeg inntok såpass beskjedne mengder alkohol utover natten. I villaen var jeg dog ikke fullt så beskjeden da jeg forskynte meg av hjemmebrent, kaffe og eggelikør, men alt i alt gikk det altså sånn tåelig bra.

Jeg fikk gjort en del huslige sysler søndag eftermiddag. Forutenom at jeg serverte god middag til mor og naboen ved 17.00-tiden vasket jeg også gulvet og fikk ut matavfallet. Jeg ryddet også litt på kjøkkenet og i stuen og jeg avrimet fryseren. Søndag aften forberedet jeg gårsdagens undervisning i norsk og jeg koste meg med litt lesing og kryssordløsing foran fjernsynsapparetet. Jeg tittet også sporadisk på laghoppingen fra Vikersund, men det jeg gikk glipp av var visst ikke det helt store. Norge klarte bare en 4. plass, dog er det nye muligheter til helgen igjen. Min kollega Ingeborg fortalte meg i dag at hun hadde telefonert prinsesse Irene på søndag, men at det var hennes hoffdame og kjøkkenhjelp, Anne Jacoba, som tok telefonen. Prinsessen var visstnok hos dronning Beatrix, så hun fikk intet nytt om prins Johan Friso. Nytt fikk jeg dog fra herren der nede i Thailand i dag. Han opplyste meg nemlig om at han som holder til i hans ringe villa i Murgaten heter Karstein og ikke Carsten, slik jeg kom i fare for å nevne i forrige innlegg. Så var det oppklart.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter