lørdag 3. mars 2012

110-åring, prins Johan Friso, nye sko, rolig helg, antikkmesse m.m...

God lørdag, godtfolk!

Til høyre sees en avisartikkel fra Minnesota, anno 1953, som omtaler dødsfallet til 110 år gamle Valgjer Svien; født i Norge - død i Minnesota. Ikke bare var hun Minnesotas eldste innbygger og en av USAs aller eldste, hun var også den første norskfødte personen som kunne dokumentere å passere 110 år.

I følge artikkelen bodde hun alene til hun var nærmere 100 år gammel. Da flyttet datteren Carrie inn for å se efter moren, men hun overlevde dessverre ikke moren. Barnebarnet William Lockren, som selv var 66 år gammel ved bestemorens død, og hans hustru tok seg av Valgjer de siste årene. William ble selv 87 år gammel. Valgjer var bare 6 år gammel da moren døde, men faren ble innpå 93 år gammel. Super-hundreåringen, viss ektemann ble 89 år gammel, overlevde alle sine 4 barn.

Det nederlandske hoffet kunngjorde i går at prins Johan Friso (43) nu har blitt fløyet til en privatklinikk i London, hvor han skal få den beste behandlingen som tenkes kan. Dermed kunne omsider kongefamilien reise hjem fra sin utvidede vinterferie i Østerriske Lech. Prinsen har de siste årene bodd og arbeidet i London, så det er grunn til å tro at sykehuset ble valgt slik at hustruen og de to døtrene så smått kan begynne med sine normale liv igjen, skjønt det vil jo aldri kunne bli som det var med prinsen liggende i koma, dog må tross alt døtrene vende tilbake til skole og barnehage. Klinikken skal også være meget dyktig med tanke på behandling av komapasienter. Dronning Beatrix befinner seg i skrivende stund også i London. Hun er ventet å bli værende i London de nærmeste dagene for å støtte sin svigerdatter og sine barnebarn samt for å være nær sin sønn.

Kronprins Willem-Alexander og kronprinsesse Maxima skal f.o.m. den 6. mars så smått begynne å utføre sine offisielle plikter igjen, mens dronningen efterhvert kommer til å reise mellom London og Nederland, slik at hun kan få utført de viktigste offisielle oppgavene som er pålagt henne i hennes embete som landets monark. Prins Constantijn og prinsesse Laurentien vender tilbake til sine plikter med jobb og barn over helgen. De bor i Nederland. I følge min gode kollega, som talte med prinsesse Irene på telefonen onsdag aften, var hennes og dronningens søster, prinsesse Margriet (69), på sykebesøk i Innspruck tidligere denne uken. Hele det nederlandske folket er i dyp sorg over hendelsene, som fant sted for drøye to uker siden. Ikke siden prins Bernhard døde den 1. desember 2004 har landet opplevd maken til blomsterhav utenfor de forskjellige kongelige residensene.

Ukens undervisningstimer har forløpt som seg hør og bør. Det har vært en del å ta fatt i, rent forberedelsesmessig, men så lenge man ikke har full stilling går det som regel greit. Jeg har også hatt et og annet å ta fatt på av administrativt arbeid i forbindelse med mitt embete som seksjonsleder i norsk. Både tirsdag og onsdag passerte klokken 15.30 før jeg forlot lokalene til skolen, til tross for at jeg var på post før klokken var 08.00 begge dagene. Det høres kanskje ikke så meget ut, men husk i såfall på at vi lærere også må sitte med skolearbeid på kveldstid. Vi er ikke nødvendigvis ferdige for dagen når vi går hjem, slik som menigmann i gaten. Ofte står retting av prøver og stiler eller forberedelser til neste dags undervisning på agendaen når middagsmaten er vel inntatt. Heldigvis fikk jeg en roligere torsdag. Efter lærergjerningen tok jeg bussrute to ned til sentrum, hvor jeg kjøpte meg to nye bøker, nye sko og en halvflaske med vodka. Jeg er meget stolt av de nye skoene mine, som forøvrig er avbildet her i min ringe blogg!

Hildegunn telefonerte i går aften og refererte fra både det ene og det andre. Visstnok hadde Ellen, Sissel, Nina, Elisabeth og Anki havnet i samme dobbeltseng under et meget heftig nashspiel for omkring en uke siden. Hildegunn påsto at hun bivånet det hele, dog har jeg vanskeligheter med å se for meg at hun klarte å holde seg utenfor dobbeltsengen, hvis denne galskapen faktisk fant sted, dog, det vites at lignende hendelser har skjedd på fuktige lesbe-nashspiel før... Faktisk har jeg opplevd alt fra jurmassasje til heftige runder med strap-on på de villeste nashspielene jeg har deltatt på, dog har jeg naturligvis kun bivånet galskapen, ikke deltatt selv. Hildegunn ville svært gjerne at jeg skulle kalle inn til drikkegilde i aften, men jeg måtte nok skuffe både henne og evt. andre som måtte ha lyst på kalas i villaen med at det ikke blir den slags opplegg her, ikke denne helgen. Neste helg er det både LLH-fest og opplegg på HoT Open Mind i forbindelse med den såkalte årsmarkeringen, så man skal slettes ikke se bort i fra at jeg kommer til å ringe inn til kalas den helgen.

Jeg orker rett og slett ikke å drikke meg til dårlig helse i aften. Faktisk ble jeg invitert på en skeiv sammenkomst i går aften, hos Steffen, som fristet med at det skulle komme både to og tre lesbiske venninner. Jeg vet at Morten, Kristian og Marius skulle dit; unge herrer som jeg kjenner til alle mann, men jeg takket ydmykt nei, tross lesbe-fristelsene. Faktisk hadde mor og jeg en fantastisk flott aften sammen i går. Jeg bakte nøttekake med vaniljekrem inni ved 18-tiden. En par timers tid senere nøt vi kakestykker og svart kaffe mens vi så på det ene gode fjernsynsprogrammet efter det andre. Først så vi på Dagsrevyen, så kom det en dokumentar om Agatha Christie, efterfulgt av Nytt på nytt og til slutt tittet vi på en spennende episode med krim. Samtidig med at vi fulgte med på fjernsynet drev vi og syslet med kryssordløsing og mor gikk og hentet et broderi hun holder på med inn i stuen. Det var rett og slett herlig å kunne kose seg i ro og mak sammen med mor i går. Ikke engang naboen var innom. Jeg fant også frem nål og tråd og reparerte på sømmen på en stakk jeg har. Sist jeg gikk med den stakken bet jeg meg merke i at den hadde begynt å gå opp i sømmen, så det var godt at jeg kom på det i går aften.

Midt på dagen i dag var min skallede nabo og jeg på antikkmesse i Randaberg sentrum. En kollega av oss med adresse Randaberg tipset oss tidlig i uken om at dette var noe vi ikke burde gå glipp av. Naboens alltid like trofaste Saab førte oss trygt frem og tilbake til Randaberg i det flotte vårværet. (Nydelig være både i går og i dag!) På antikkmessen var det fullt av gamle, flotte gjenstander; sikkert en del ting fra gamle ærværdige villaer. Jeg observerte naturligvis også en del skrot, men slik er det jo alltid på slike messer, så vel som på tarvelige loppemarkeder. Jeg hadde meget sansen for en gedigen lysekrone - alt for stor for villaen, naturligvis - den skal ha tilhørt Kielland-familien, ble det opplyst. Naboen gikk til innkjøp av flere småting, blant annet en gammel lampe fra 1950-tallet. En annen ting han kjøpte var en gammel lærebok i fysikk, fra 1934. Det eneste jeg kjøpte meg var et flott, lite maleri med gammelt fantasi-motiv (engler, barn, regnbue o.l.) med en liten ramme rundt. Det kostet bare 160 kroner, men ser ganske fint ut. Jeg liker godt bilder med gamle motiver på.

Nu må man ta fatt på middagsforberedelsene, slik at man bli ferdig til skihoppingen begynner ved 17-tiden. I aften kommer naboen på kaffe, forøvrig har man ikke lagt noen spesielle planer for aftenen. På middagsmenyen står hjemmelaget potetstappe med ertestuing og karbonader til. Kanskje jeg rører sammen litt hjemmelaget brun saus til middagen.

En god aften ønskes!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter