lørdag 24. mars 2012

Kort om dagen i dag

God aften!

I går aften telefonerte en kollega til meg og ville ha et godt råd om hvorledes han bør ta tak i en konflikt han har gående med en mannlig kollega av seg. Jeg har heller ikke sansen for kollegaen vår, men det er meget vanskelig å gi gode råd i slike saker. Han var åpenbart noget bedugget på telefonen - han hadde neppe telefonert ellers - men det han talte om var alvorlig nok. Han vurderer å møte opp på rektors kontor mandag formiddag med et ultimatum om at han må få slippe å arbeide i samme klasse som nevnte herremann, hvis ikke blir han sykemeldt på dagen. Det er en smule usikkert hvorledes rektor vil reagere på et slikt ultimatum, men jeg har lovet å støtte min kollegas versjon. Han som min kollega ikke kan fordra er meget frekk av natur og kommer alltid med stygge kommentarer, i tillegg er han rett og slett lat. Han gidder ikke engang å sette kaffekoppene sine inn i vaskemaskinen, noe jeg har bedt han om å skjerpe seg med gang efter gang. Jaja, jeg ba min kollega bruke helgen til å tenke på saken.

I dag (som i går) er det strålende sol og 10 varmegrader i Stavanger, så nu har virkelig vinteren sagt farvel og takk for denne gang. Jeg har vært usedvanlig aktiv utendørs i dag. I formiddag hadde jeg med meg mor bort til familiegravene på Eiganes gravlund. Jeg stelte litt med gravene før vi spaserte oss en liten tur bort til gamle stadion og tilbake. Jeg tror mor hadde godt av en tur ut, for den friske vårluften kan kurere mer enn bare gruff, tror jeg. Det er meget helse i det å få seg en trimtur, det gjelder uansett alder. I eftermiddag kjørte den skallede og undertegnede til Ullandhaugtårnet og parkerte der. Vi gikk oss en real tur i Sørmarka og observerte blant annet grilling og mye folk i Stavanger botaniske hage. Lenger inn i Sørmarka møtte vi både gamle og unge, hunder og hester, så dagen i dag var nok den første store utfluktsdagen i år. Denne spaserturen gjorte godt for min giktbrudne skrott.

Jeg har også viet noget tid til å stelle i hagen i dag - for det meste raking av kvist og løv - og klokken 18.00 hadde jeg mor og naboen på hjemmelaget pizza med solo til. På pizzaen hadde jeg posefyll, ost, paprika, sopp og noget purreløk. Det smakte fortreffelig på alle måter! Mor satte fast gebisset sitt i et pizzastykke, men forøvrig foregikk måltidet efter alle kunstens regler. Naboen ba meg innstendig om å informere bloggens mannlige lesere om at han blir å finne i Bjergstedparken i aften mellom klokken 23 og midnatt. Så var det sagt. Man har ellers ingen store planer for aftenen. Man har så langt sett på Dagsrevyen samt et program om Frank Sinatra. I skrivende stund har naboen gått hjem igjen, kanskje for å forberede seg til aftenens spasertur. Mor sitter ved kjøkkenbordet og hekler på en liten duk. Det er alt annet en fest og full rulle her, som eder lesere forstår.

I gårsdagens innlegg kom jeg i skade for å skrive at Jan Goossenaerts (død 111 år gammel) kom fra Nederland, men han kom naturligvis fra Belgia, noe jeg oppdaget da jeg leste en artikkel om hans død nu i eftermiddag. Man beklager så ydmykt. Kan ellers nevne at det er kalas hos Anki i Kvernevik i aften, blant annet er mine venninner Turid og Hildegunn der, mens Jarlfrid dessverre er hos sin sønn, som er meget syk. (At han er syk er gammelt nytt, men av og til er han sykere enn ellers.) Naboens kamerat Einar har også folk nu i aften, men det er visstnok kun for spesielt inviterte. Naboen er invitert, altså, men i likhet med meg orker heller ikke han å herje så hardt i helgen. En herremann som har holdt seg meget så fornemt tilbake fra diverse fest-arenaer i vinter er "Over there", men det fikk jeg nylig en forklaring på. Herren har nemlig utviklet alvorlig allergi mot støv og kan således ikke frekventere støvete steder som f.eks. Mami.

Da var det å fortsette fjernsyns-aftenen og inntaket av kaffe og søtt til kaffekoppen. Håper alle får en flott helg!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter