mandag 26. mars 2012

Ny uke, nytt innlegg...

God mandag!

I dag har man begynt på et nytt tema i en av mine norskklasser, nemlig tematikk i litteraturen. Blant annet har jeg i dag undervist i hvorledes forskjellige temaer i sentrale samtidstekster kan gjenfinnes i klassiske norske verk, f.eks. i romanene til Sigrid Undset. Eleneve må lese en del stoff om litteratur for å bli kjent med dette pensumet, dessuten har jeg laget en plan over en god del arbeidsoppgaver som må løses til temaet. Viktig blir det å prøve å gjenkjenne temaer som kjærlighet, helt og antihelt, løgn og sannhet, kjønnsroller, oppbrudd o.s.v. Dette høres kanskje noget søkt og diffust ut, men jeg har tenkt å forklare elevene godt hva jeg mener med å finne disse sentrale temaene i litteraturen. Jeg kommer til å eksemplifisere på tavlen, dele ut tilleggsstoff om temaet og sørge for at elevene gjør en viss innsats også i hjemmet. I min andre norskklasse skal vi denne uken delvis arbeide med diktanalyse (som sist uke) og delvis med særoppgaven i norsk.

På mandager når alt går efter boken, som i dag, har jeg en eneste undervisningstime i norsk og det er det hele. Således fikk jeg god tid til å arbeide med undervisningen som jeg skal ha senere i uken nu i dag. Blant gjøremålene mine har vært å grave frem noen brukbare eksempler på særoppgaver, slik at elevene vet hva det går ut på rent praktisk. Nesten hvert eneste år siden 1988 har jeg kopiert og tatt vare på den beste eller de to beste særoppgavene av året, med unntak av de 5-6 årene siden 1988 hvor jeg ikke har hatt undervisning i de klassene som har hatt særoppgaver på planen. Særoppgaven er alltid pensum det siste året på ungdomsskolen. Av andre ting som jeg har sittet med i dag, rent konkret (for de som evt. måtte ha interesse av å vite litt om en lærerindes jobb utenom klasserommet), kan nevnes:
* Gjennomgang av karakterer
* Gjennomlesing av pensum til i morgen og onsdag samt notatskriving
* Stikkordsnotering på transparenter til bruk på overhead på onsdag
* Påmelding av kolleger til kurs for norskseksjonen
* Lesing om den industrielle revolusjonen i Storbritannia (Skal vikariere i en historietime på torsdag!)

Jeg var innom Prix og handlet inn diverse matvarer for drøyt 360 kroner efter lærergjerningen i dag. Været er fremdeles godt. Det er i skrivende stund mellom 7 og 8 varmegrader og tørrvær, selv om det riktignok kun har vært periodevis sol i dag. Til middag laget jeg pannekaker og stekte flesk. Jeg sørget for å lage så meget at det bare blir nødvendig med steking av litt mer flesk samt en rask oppvarming av pannekaker, og vips så har man middag også i morgen. Jeg vet ikke hva jeg skal finne på til senere i uken, men kanskje fisk og grønnsaker en dag. Mor fortalte meg at hun hadde fått en telefon fra en herremann, som ville lokke henne til å abonnere på en eller annen avis i dag, men dessverre klarer hun ikke å huske hvilken avis det var tale om. En av mine kolleger ble oppringt av Rogalands Avis sist uke - det husker jeg at han nevnte i forbifarten en dag - men her i villaen har vi begge de to Stavanger-avisene, så jeg antar at det må dreie seg om en av riksavisene. Det skulle ikke forundre meg om det var en eller annen som ville prøve å lokke mor til å takke ja til Klassekampen eller Nationen. Det er i alle fall temmelig lite aktuelt. Her i huset bruker vi nok penger på Stavanger Aftenblad, Rogalands Avis og Se og hør.

Naboen humret godt da vi tok oss en velfortjent blås på lageret i kjelleren på skolen efter lunsjen i dag. Vi går ofte ned dit, låser døren bak oss og åpner et kjellervindu for å ta oss noen velfortjente trekk; han fra pipen og jeg tenner som regel en rød mikstur. Det hender også at jeg tar meg en real slurk med hjemmebrent fra lommelerken når vi er der nede sammen, men i dag hadde jeg glemt å legge den ned i vesken. Jeg vet at naboen ikke er den som sladrer på slike småting, men tilbake til poenget. Grunnen til at naboen hadde det så festlig med seg selv var at han refererte fra Bjergstedparken, hvor han gikk nedom sent lørdag aften. Dere som tror at jeg nu skal komme med en meget heftig sex-historie, tar feil, dog var det spesielt nok det som skjedde. Han fortalte at han hadde gått litt frem og tilbake en 10-minutters tid og at han akkurat hadde fått øye på en person i retning en eller annen steintrapp, men da hadde det plutselig blitt slått på et meget sterkt lys fra et hus rett ved parken. Naboen mente det måtte være tale om flomlys eller muligens en 1000-watts lampe. Den som sporenstreks snudde og gikk hjem efter at det ble alt annet enn mørkt i parken, var min skallede nabo. Han tror det er alle skriveriene angående parken og det som skjer der, som har fått enkelte naboer til å lyse mot parken fra tid til annen. Jaja, synd for de 0,05% menn i Stavanger som bruker parken til den slags, men sikkert bare bra for resten av byens befolkning.

Nu skal jeg hjelpe mor med brillene hennes. Ved et uhell satte hun seg på de en eller annen gang i dag, visstnok fordi hun ble forfjamset efter telefonen hun fikk fra den ukjente herremannen, så nu vil hun ha hjelp til å rette litt på stengene på brillene. Det er ikke første gang at hun setter seg på brillene sine. Jeg skulle heller ønske at hun gjorde som Anne-Cath Vestly, som "glemte" brillene på hodet sitt da hun leste bøker i barne-tv på 80-tallet. I morgen kommer kommunens skolesjef for å delta på personalmøte klokken 15.00. Det blir spennende å høre hva hun og rektor har tenkt å formidle oss denne gangen, men jeg forventer ikke at det blir veldig relevant, men den som lever får se...

Takk for i dag.

Toril

1 kommentar:

exstra82 sa...

ja ny uke sandt d :) Håper du får en fin uke :) Blir godt me ferie snart.. æ ska til oslo i påsken...
Du viker som ei dame me fart i :)
Viker som du liker jobben din godt :) Æ bor i sandnes..

Site Meter