søndag 25. mars 2012

Om Kennedy-klanen, rolig helg, huslige sysler, Esso-tur med naboen, rapport fra kalas...

Ærede lesere!

I fjor høst ble Kennedy-klanen nok en gang rammet av en stor tragedie da Kara Kennedy (til venstre på bildet) falt død om av hjerteinfarkt, 51 år gammel. På bildet, som ble tatt få måneder før hennes død, er hun sammen med sin mor, 75 år gamle Joan Kennedy.

Moren uttalte nylig følgende om datterens død: "She had the most joyful good health this past summer," Kennedy, 75, says about her daughter, 51. "That's why this is such a shock."

Kara Kennedy var datter av senator Edward Kennedy, som døde av hjernesvulst i august 2009, 77 år gammel, kort tid efter at hans søster (Eunice Kennedy Shriver) hadde gått bort, 88 år gammel. Bestemor Rose Kennedy var 104 år gammel ved sin død i 1995, men det ser nu ut til at ingen av de 9 barna og de utall barnebarna har arvet et fnugg av hennes gode gener.

Mange mener det hersker en forbannelse over Kennedy-familien. Alle kjenner til at president John F. Kennedy ble skutt og drept i 1963, mange kjenner også til at hans bror (senator Robert Kennedy) led samme skjebne 5 år senere, men færre vet at også to andre i søskenflokken døde i tragedier. Eldstebror Joseph omkom under den 2. verdenskrigen, mens søsteren Kathleen (som hadde blitt enke få måneder efter sitt egen bryllup) døde i en flyulykke i 1948. De gjenværende i søskenflokken har alle gått bort av skrantende helse de senere årene, med unntak av Jean Kennedy Smith, som fremdeles lever i en alder av 84. Av barnebarnsgenerasjonen (Kara Kennedy inkludert) har allerede 6 gått bort. Jackie Kennedys død av kreft, bare 64 år gammel, var også en dyp tragedie. Stephen Smith og Peter Lawford, begge svigersønner av Rose Kennedy, døde også av sykdom før fylte 63 år.

I går aften nøt man en stille og fredelig lørdag her i villaen. Min mor syslet med håndarbeid og kryssord på kammerset og ved kjøkkenbordet, mens jeg for det meste satt foran fjernsynsapparetet i stuen hvor jeg byttet på å lese og å titte bort på fjernsynet. Jeg koste meg også med kaffe, et kakestykke og noget kjeks, dessuten nøt jeg et mektig måltid til kvelds, bestående av to rundstykker med roastbiff og majones samt to glass melk. Boken jeg holder på med er meget spennende, i.o.m. at det var relativt lite spennende å se på i går aften ble det meget lesing. Jeg tok meg også en dram samt noget tyggetobakk - for helsens skyld. Jeg la meg ved 00.30-tiden.

I formiddag vasket jeg over gulvene og spiste en god frokost med kaffe sammen med mor. Jeg spiste to knekkebrød, henholdsvis med egg og majones og sild og majones. Til kaffekoppen unnet jeg meg en sjokoladekjeks. Ved 13.45-tiden telefonerte Turid for å avlegge muntlig rapport fra kalaset hos Anki og byturen som fulgte. Denne gangen var det meget interessant å få høre om hva som hadde skjedd, det var nemlig meget som skjedde av intrigemakeri og kyssing på kalaset i Kvernevik. Anki hadde klart å samle hele 10 lesber og det er jo den reneste oppskriften på spetakkel. Jeg bør vel spare enkelte detaljer, dog kan jeg nevne at Heidi fant tonen med Birgitte og Sissel og Bente skal ha hygget seg temmelig heftig. At Hildegunn også lot blusen falle er jo gammelt nytt... På HoT Open Mind var det folksomt, ble jeg fortalt, blant annet var Frits og Einar der, det samme var Bitten, Janne, Randi, Elisabeth og Elin. Turid fortalte at vår alles kjære Hildegunn hadde oppført seg temmelig utagerende i lokalet, men av en eller annen merkelig grunn fikk hun lov å være der. Det var i grunnen det hele fra Turid.

Min mor har fått med seg andakten på radioen i dag. Naboen og jeg kjørte oss en tur til Esso i Tjensvollkrysset for å kjøpe oss hver vår is i de tidene mor hørte på radioen. Naboen trengte også olje til gressklipperen sin. Han har drevet med finpuss på den i går og i dag, slik at den skal bli klar til bruk til i mai. Da vi kom hjem igjen benyttet jeg anledningen til å stelle litt med hagen min. Jeg ryddet bort litt kvist, sopte altanen og stelte litt med blomstene som har kommet frem. Det nærmer seg snart tiden for å kjøpe seg noe på gartneriet nu. Dog er det ennu i tidligste laget, men om en 3-4 ukers tid tror jeg at jeg skal ta meg en tur for å kjøpe noget og annet. Jeg har også lyst til å så litt blomster i vår og det kan jeg jo gjøre når som helst. I morgen den dag skal jeg ta meg en tur i butikken for å kjøpe meg diverse blomsterfrø. Værmeldingen lover godt vær i morgen og tirsdag, men så er det over for denne gang.

Efter middagsmaten ved 16.30-tiden fortsatte jeg med husarbeid av diverse slag. Blant annet vasket jeg kaminteppet for hånd og hengte det opp på klessnoren ute i hagen, jeg stelte med plantene i stuen, satte ut på altanen to roser fra kjelleren (som har ligget i dvale i vinter) og jeg støvsugde annen etasje. Jeg har også hengt inn en ny kamferpose i et skap på det ene gjesteværelset i annen etasje, til bruk for å unngå at det blir for meget fukt på bunaden til mor og et par jakker jeg har hengende inni der. Det var forresten ganske meget støv og en del døde insekter inni akkurat det skapet, så jeg måtte bruke støvsugeren der også. I annen etasje har jeg doble vinduer på gjesteværelsene vinterstid, de tok jeg også ned i dag og bar de egenhendig ned i kjelleren. I mangel på en ekte mann (naboen kan ikke ta i harde fysiske tak p.g.a. podagra og smerter i nakken) blir det opp til meg å gjøre selv de tyngste arbeidsoppgavene i villaen.

I skrivende stund er klokken snart 20.00, så nu tror jeg sannelig min hatt at jeg skal slappe av med kryssord, sjokolade og NRK resten av aftenen. I morgen er det undervisning igjen, men trøsten får være at det er bare en uke igjen til påskeferie.

Toril

2 kommentarer:

exstra82 sa...

hei :) Kommer til og føle me på bloggen din :)

Toril sa...

Det var hyggelig å høre!

Site Meter