fredag 23. mars 2012

Voldelig på skolen, undervisning, rolig helg, SV, J. Goossenaerts (1900-2012) og middag...

Godtfolk!

I går ble det virkelig full rulle eller ville vesten, om man vil. En kollega av meg og jeg havnet midt oppi en situasjon med en elev som utagerte utenom det sedvanlige. Han tildelte slag og spark til en medelev, visstnok efter en krangel om et eller annet innen ballspill, da vi som hadde vakt i friminuttet kom til hadde han åpenbart også spart igjen både slag og spark til oss. Maken har jeg ikke opplevd på flere år. At denne eleven har sine vansker, på det læremessige planet så vel som på det sosiale planet (skillsmisse-ungdom, mulige overgrep o.s.v.), det er allmenn kjent på skolen, at han har havnet i slåsskamp og gjort annet fanteskap før, er også en kjent sak. Denne gangen, dog, kastet han både steiner og alt annet hva han kom over, han sparket og slo og skrek som en villmann fra steinalderen. Akk, slik et oppstyr. Han rev nesten av meg jakken og slo min kollega fordi han mente at vi ikke støttet han med det samme vi ankom stedet for opptøyene, men det var jo helt feil. At vi måtte gripe inn sier seg selv, men det forsto nok ikke han. Nevnte elev ble til slutt tatt med inn i en gang, rett og slett med makt og det roet seg efterhvert, men da hadde han allerede knust et vindu, slått tre personer og skremt vettet av minst et dusin tilskuere. Huff! Det er lenge mellom hver gang jeg får meg en støkk når jeg er på jobb, men det var noen sekunder i går hvor jeg rett og slett ble redd. Akk og ve, slik en elendighet. Jeg lar det ligge her.

I mine to norskklasser har det denne uken blitt undervist i henholdsvis sang- og diktanalyse i den ene klassen og stilskriving samt grammatikk i den andre. I den klassen hvor jeg kun hjelper til har man syslet med verbtider og diverse annen grammatikk. På grunn av alt oppstyret i går ble vi som havnet oppi situasjonen og klasseforstanderen kalt inn til møte hos rektor mellom klokken 15.00 og 15.45 i går. Vi måtte avgi rapport fra hendelsene, skrive skademelding og rett og slett være med på og si vår mening om hva slags efterspill denne hendelsen bør få. Det er sannelig ikke lett å vite hvorledes man skal oppføre seg i en truende situasjon, ei heller er det lett for rektor å vite hvorledes han skal gripe an situasjonen. En elev med problemer har fremdeles rett på utdanning, men som jeg sa rett ut i dag er det kanskje på sin plass å gi han et tilbud et annet sted. Når utagering går utover uskyldige medelever samt oss med giktiske skrotter, da er nok begeret fullt. På tirsdag var det også møtevirksomhet. Da ledet jeg nemlig seksjonsmøte efter at undervisningen var over. På onsdag satt jeg med forberedelser til dagens undervisning til klokken hadde passert 15.30, så man kan trygt si at jeg har gjort mitt denne uken. Det var med meget god samvittighet at jeg gikk hjem tidlig på eftermiddagen i dag!

I helgen som var tok man det med ro. Referatet fra siste innlegg omhandler helgen før der igjen, men av diverse årsaker (tekniske, så vel som menneskelige) kom det seg ikke ut på internett før godt på overtid. Både fredagsaftenen og lørdagsaftenen ble tilbrakt i villaen sammen med naboen og mor. På dagtid på lørdag var man i Stavanger sentrum og handlet litt her og der. På søndag lånte jeg naboens bil og tok med meg mor på en biltur utover Jæren. Vi var innom både Sandnes, Sola, Klepp og Hå kommuner. Vi besøkte min søster Anne-Grethe, men hadde ikke informert om at vi var på vei, så hun ble meget overrasket da vi kom ut av bilen på gårdstunet. Hun satte sporenstreks i gang med å lage vaffelrøre da vi kom inn, så vi fikk real traktering. Hennes mann var også med oss ved kaffebordet og mor følte seg ganske pigg denne dagen. Det ble naturligvis også en del tid til lesing. Romanen jeg holder på med nu heter "I et speil, i en gåte" og den har et temmelig dystert tema, nemlig døden, dog er det en spennende og interessant bok, skrevet av Jostein Gaarder. Parallelt med denne boken leser jeg også en del i Gotha-kalenderen (Almanach de Gotha), men jeg bruker også internett en del for å finne "Gotha-informasjon".

I dag ble SVs Erik Solheim og kollega Tora Aasland kastet ut av varmen i regjeringskvartalet. Det stuntet er for meg komplett uforståelig. Jeg kan gå med på at Tora må ut slik at begge nestlederene får innpass - hun er dessuten 69 år gammel - men at Erik Solheim skal måtte tvinges til å gå av, er og blir rart. Han har gjort en meget god jobb i alle de årene han har tjent SV og er temmelig sikkert bedre skikket til å styre enn sine yngre kolleger, dessuten har han gjort meget for miljø og bistand siden 2005. Den nye lederen mener åpenbart at det skal gå SVs vei med ungdommen ved roret på alle hold, men der tror jeg han tar feil. (Jeg håper jeg tar feil, men hvis det ikke blir slutt på diverse tull fra SV innen rimelig tid, kommer nok undertegnede til å bli Ap-velger.)

Fra Nederland kom det i eftermiddag melding om at landets og Europas eldste mann, 111 år gamle Jan Goossenaerts, døde for et par dager siden. Jan var verdens tredje eldste mann og var gift med sin hustru i hele 67 år. Hans eldste datter skal være 82 år gammel. I 2010 mistet han to barn; en sønn på 74 og en datter på 78. Det er nu en spansk herremann på 110 år som er Europas eldste mann.

Man har planer om å nyte en rolig helg igjen og startet med å ha naboen og Turid på en hyggelig middag i aften klokken 19.00. Mor var naturligvis med på bordsetningen og jeg hadde stekt ørret, kokte poteter, herlig saus og friske grønnsaker på menyen. Til dessert serverte jeg semulepudding med rød saus. For Turids vedkommende var middagen nærmest vorspiel før hun måtte haste videre til et kalas på Ullandhaug ved 22-tiden, men naboen, mor og jeg slappet av i stuen med kaker og kaffe utover aftenen. Vi så på NRK, litt på Tv2 også, men mest på nyheter og den slags. Vi talte også om prins Charles og hustruens besøk i Norge denne uken, som nu er over. Dessuten fortalte naboen at Hansemann han gått til innkjøp av en motorsykkel til 100.000... For en toskete mann! Naboen humret godt da han sa at han trodde det bare var desperate heteromannfolk i den alderen som kjøpte seg slikt, men det gjelder visst også enkelte virile herremenn med sansen for gutter. Jaja, det får nu engang være som det være vil.

En god aften bedes!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter