tirsdag 3. april 2012

Kort rapport

Kjære lesere!

Søndag formiddag døde min svoger på Stavanger Universitetssykehus, knapt 60 år gammel. Han var gift med min yngste søster, nu enkefru Anne-Grethe Lode. Sammen fikk de to barn; Hartvig og Lise, som begge nu har ankommet Klepp fra sine respektive studiesteder. Min svoger døde av betennelse på hjertemuskelen i kombinasjon med hjerteinfarkt. Han har vært meget redusert helt siden han fikk hjerteinfarkt i fjor høst. Han kom seg aldri igjen.

Avdøde var sønn av Sigmund Hartvig Lode (1922-1997) og hustru Turid, født Helgeland (1928-2008). I 1986 overtok han farsgården i nærheten av Bore i Klepp kommune. Min søster giftet seg med avdøde i 1980. P.g.a. dødsfallet er nu begge mine søstre ventet å ankomme Stavanger i løpet av aftenen. De kommer med tog fra østlandet og sitter i skrivende stund allerede på toget. Bente kommer til å overnatte hos Anne-Grethe natt til i morgen, mens Sissel blir hos mor og meg. Min gamle mor har nu overlevet 3 av sine 4 svigersønner, hvis man inkluderer mine barns far, som jeg riktignok ikke hadde vært sammen med på årevis da han døde i 1994. Akk, at slik en elendighet skal vederfares oss nu midt i påskehøytiden er og blir uforståelig. Selv om man ikke hadde meget kontakt med herren er det alltid trist å vite at ens søster har mistet den som sto henne nærmest.

På lørdag var det kalas i villaen med påfølgende utflukt til sentrum, men p.g.a. at man nu ikke lenger gir 50% i rabatt i døren på HoT Open Mind for LLH-medlemmer valgte man å beære en annen nattklubb med sitt nærvær, nemlig Hexagon, som også ligger på høyre siden av kaien. Jeg skal ikke referere fra galskapen, denne gangen, i respekt for at det er begravelse i slekten i morgen. Dog kan jeg nevne at man hadde det fantastisk morsomt på Hexagon, ja, det var gøy å herje i villaen også - både før og efter Hexagon. Den skallede sto for underholdningen, i alle fall lo Hildegunn så hengejurene ristet da han falt på trammen i det vi var på vei ut av villaen. At han tidligere på aftenen hadde veltet en ølflaske tilhørende Jarlfrid (ja, hun er med igjen!) og laget meget søl gjorde underholdningen komplett!

Den lærde quinde har f.o.m. fredag eftermiddag hatt påskeferie fra lærergjerningen, så nu kan man nyte livet og slappe av. Det er så absolutt velfortjent, synes jeg, det er jo tross alt bare regjeringen som har et hardere arbeidspress enn oss med plikter i skoleverket. Siste arbeidsuken før ferie gikk bra, til og med vikartimen i historie på torsdag klarte man å dra i land på en noenlunde grei måte. Jeg underviste, i stedet for å bare dele ut oppgaver til elevene, slik det ofte blir gjort ved vikartimer. Fredag satt jeg og arbeidet fra omkring klokken 09.00 til klokken 12.30. Vi var bare tre lærere igjen på skolen, resten av skolen var nemlig på skitur i Hunnedalen. Jeg aner ikke hvorledes det gikk på turen, siden jeg gikk hjem før klokken var 14.00. Det var visst da man regnet med å være tilbake på Tasta, så slik er det med den saken.

I går aften så man på en fantastisk god dokumentar på NRK2 om Kennedy-klanen i USA, med vekt på hvorledes alle tragediene har virket inn på den 3. generasjonen Kennedyer, altså de som i dag er mer eller mindre i 50-årene. Det begynner allerede å tynnes ut i rekkene der i gården også, men det mest spennende med dokumentaren var at den tok opp meget av hva presidenten og hans bror hadde drevet med politisk. Det visste man ikke alt for meget om fra før. NRKs påskekrim startet også i går; ikke Poirot, denne gangen, men like meget spennende.

Man har naturligvis tatt frem påskepynt i år også. Både gule lys, påskehare, kyllinger, påskeduker, hjemmemalte egg og annen stas har fått plass i stuen og på kjøkkenet. På kammerset har kommoden til mor fått en flott påskeduk på seg - den samme som hvert år pryder hennes kommode. Jeg har planer om å steke kalkun når det nærmer seg helg, men eksakt dag får jeg avtale med mine søstre. I morgen skal jeg gjøre storinnkjøp på Helgøs matsenter og det var det for i dag.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter