onsdag 18. april 2012

Utvidet sykemelding

Ærede lesere!

Det er temmelig meget elendighet å spore i villaen for tiden. For det meste dreier det seg om helseproblemene mine, som efter en visitt hos fastlegen i dag, førte til at jeg ble sykemeldt t.o.m. onsdag i neste uke. Både på mandag og i går led jeg meget, både av giktsmerter, ørhet og nervebesvær. Jeg holdt meg således hjemme. I går var jeg dum nok til å innta to kopper 50/50 kaffe/hjemmebrent samt en valium, i et forsøk på å døyve de verste nervene, som har preget meg helt siden fyllesyken satte inn efter helgens utagerende festing, med bl. a. fyllekjøring til Sandnes og Randaberg. Efter en kortvarig bedring ble jeg sengeliggende med hodepine og måtte innta en paracet samt en ibux. Akk og ve.

Legen, som undersøkte meg i dag, påpekte at blodtrykke mitt ikke er ideelt, dessuten forklarte jeg han at jeg har slitt med dårlige nerver, ørhet og giktsmerter de siste dagene. "I Deres tilstand, frøken Zachariassen, skal De slippe å møte ungdommen med kjepp og ringeklokke", sa legen min mens han humret under barten sin. Dog fikk han fort en noget alvorligere mine da han sa følgende: "Men De må slutte med den drikkingen, vet De, ellers kan sykefraværet bli av det lengere slaget." Legen min kjenner meg heldigvis godt nok til å vite ganske meget om hvor skoen tråkker. Jeg sa rett ut at jeg tok meg en støyt for å døyve den verste smerten i går, men jeg er jo oppegående nok til å vite at det ikke er det klokeste man gjør. Dog blir det nu engang slik at man tyr til sterkere saker når det røyner på, det har jeg gjort i årevis, enten problemene har vært av det fysiske eller psykiske slaget. Det er meget vondt som skal vederfares en quinde i livets høst før døden inntreffer og smertene slipper taket for godt. Det er sikkert og visst.

Legen min er forøvrig 58 år gammel og taler beste (Oslo)vestkant-dialekt. Han har fortalt meg at han var ferdig utdannet lege i det herrens år 1980. Hans far hadde praksis i hovedstaden, men han er død nu. Han har vært fastlegen min i nærmere 20 år nu, men mor bruker en annen lege. Jeg tipper han er godt gift med et quindemenneske fra siddis-land, ellers hadde han neppe havnet her, hvor det regner 3 av 4 dager i året. Barten hans er ikke akkurat av det vakreste slaget, men det som teller for meg er at han er faglig trygg samt at han forstår min tidvis håpløse situasjon, hvor stell av mor, pliktene i skoleverket og festelivets plikter som kalas-vertinne gjør at hverdagen tidvis blir mer enn hektisk.

Jeg var innom skolen i dag og leverte sykemeldingen til rektor og lovet samtidig at jeg skal telefonere med instruksjoner om pensum til en evt. vikar i morgen formiddag. Jeg orket dog ikke å ta fatt på faglige ting akkurat nu i dag, noe han lot til å forstå. Jeg påtraff heldigvis min skallede nabo - innimellom to undervisningstimer - så jeg fikk gitt han fyldig referat fra elendigheten mens vi sto i kontor-korridoren. Han visste jo at jeg var syk, men eksakt hva jeg led av visste han jo ikke, selv om han hadde sine mistanker. Han vet godt at jeg kan bli syk av både det ene og det andre, hvis jeg har inntatt for meget av det sterke. Jeg vet ikke om det er helgens drikkegilde som er årsaken til mitt høye blodrykk, giktsmertene og nervebesværlighetene, men såpass reflektert tror jeg dog man skal være at det bare er å innse først som sist at livsstilen spiller i alle fall en viss rolle når det kommer til helseproblemene. Det som hadde gjort seg nu er et tre ukers opphold på nervesanatorium med full forpleining. Dessverre har jeg min 92 år gamle mor, som krever både stell og pleie, så jeg kan nok ikke bare tenke på meg selv.

Selv om jeg har nok med mor og meg selv nu i dag har det også tilstøtt problemer med varmtvannstanken. Det ene av de to varmeelementene i varmtvannstanken takket for seg en eller annen gang i går eller i natt, så nu blir ikke vannet skikkelig varmt når vi bruker en god del varmtvann. Jeg merket det i morges i forbindelse med at jeg dusjet, og naboen bekreftet elendigheten efter en kort undersøkelse sent i eftermiddag. Jeg må telefonere rørlegger det første jeg gjør når jeg kommer meg ut av dobbeltsengen i morgen formiddag. Tipper det blir dyrt, akkurat som legebesøkene og medisiner mot mine mange lidelser også svir hardt på pengepungen.

Mor og jeg hadde gryterett fra Toro til middag i dag. Jeg serverte rundstykker og vann til middagsmaten. Jeg orker ikke bruke unødig med energi på matlaging når helsen er som den er. Jeg har ellers prøvd å lese litt i dag, hvile på sofaen og jeg har talt med alle mine søstre. Nu i aften tittet mor og jeg på et meget interessant og lærerikt program om kongelige juveler. Blant annet fikk vi vite en del om hva som hendte med juvelene som tilhørte den russiskse tsarfamilien og deres slektninger. Dette var del to av en todelt dokumentar om kongelige juveler og smykker av alle slag. Jeg så også på den første episoden, som gikk sist uke.

Da naboen var innom sent i eftermiddag fortalte han meg at Frits og han har talt om at de vurderer å ta seg en tur til Thailand i sommer. Han mener at Hansemann har kommet med så mange gode sex-historier fra Thailand nu samt en hel rekke med tips til hvor det er billig å bo og hva som kan oppleves, at tiden nu er moden for å ta seg en velfortjent ferie der nede. Min gode venninne, Jarlfrid, skal faktisk ned til Thailand sammen med datteren sin og en niese nu til helgen. Så vidt jeg vet er hun den eneste lesbiske quinden jeg vet om som noen sinne har reist nedover dit, men det skal nu engang være sagt at hun ikke reiser ned dit av de samme grunnene som homofile herrer gjør. Naboen mener også bestemt å vite at Øystein har reist nedover for å besøke sin gode venn Oldboy der nu, noe som er meget mulig, jeg kan i alle fall ikke si sikkert at jeg så Øystein på jobb på Mami på lørdag som var. (Dog var jeg full som en lerke...) Hansemann, Arne Morten, Malvind, Bitten og Kjell Inge, som alle er mer eller mindre bekjente av den skallede, har alle vært i Thailand i løpet av de siste 2-3 månedene, så det er vel like før det blir opprettet en norsk selvstyre-koloni der nede, vil jeg tro. Med dragqueen som overhode.

To dødsfall har rammet siden sist. En ung, homofil herremann fra Sandnes ved navn Thomas, visstnok i 20-årene, døde rett før helgen. Dødsårsaken kjenner man ikke til. Til slutt vil jeg kort nevne at barnebarnet til Anne-Cath Vestly døde i helgen, bare 35 år gammel. Det er godt vår alles kjære "mormor" ikke lenger er i blant oss og slipper å oppleve slik en sorg. Man kondolerer.

Toril

1 kommentar:

exstra82 sa...

Hei :) Håper du blir bra snart :) Go bedring... Ja hadde vært godt me en oppspritet kaffe... Lenge siden æ har hatt d. Du kan jo si ifra når formen din e bedre. Drikker for d meste øl æ. Navne mitt e lasse. Viss du sku trenge hjelp til noe eller annet i hjemme ditt så bare si ifra æ stiller opp æ... Holder mine ord. klæm lasse

Site Meter