søndag 20. mai 2012

Lesbedronninger, rolig helg, besøk, folk på byen, man leser o.s.v.

God søndag!

Bildet til høyre er en aldri så liten hyllest til 4 lesbedronninger, som alle har betydd meget for oss skeives ve og vel. Fra venstre sees Kim Friele, Inger Marie Torstrup, Gerd Brantenberg og Turid Tafjord. Bildet ble naturligvis tatt for få helger siden, da denne gjengen var samlet i Stavanger for å feire at det var 40 år siden homo-paragrafen ble opphevet.

Den lærde quinde nøt en rolig lørdag i villaen i går. Man var ikke engang i butikken, dog var man en tur innom gravlunden. Mens jeg var der, for å se til noen fløyelsblomster som jeg hadde plantet, kom det en meget røff regnbyge. Jeg overlevde, men ble dog noget arg. En av de ansatte ved gravlunden arbeidet med å grave en ny grav mens jeg var der, så jeg gikk bort til han for å tale om løst og fast, slik man gjør med den slags folk. Han sukket tungt og fortalte meg at han hadde fått i oppdrag i grave hele 3 graver de neste 2-3 dagene og at han sjelden før hadde opplevd at så mange hadde gått bort samtidig. En ting er i alle fall sikkert, man bør ikke dvele ved dødsfall om man arbeider i kirkens tjeneste. Det har neppe den mentale helsen godt av.

Jeg ryddet litt på loftet i går eftermiddag og kastet noen esker med gammelt papir og annet rusk og rask. Jeg skulle egentlig bare opp dit for å lete efter noen heklenåler til mor, men endte altså opp med den reneste vår-oppryddingen der oppe. Loftet i villaen har en stor svakhet, dog, og det er at store deler av det ikke har skikkelig gulv og således ikke kan gås på. Man kan lagre ting der, men man kan altså ikke gå på de tynne platene. At min far ikke sørget for å få ordnet opp i dette er for meg noget uforståelig, men det tok han jo 10 år før han fikk hyret inn en snekker til å lage kjelltrapp også, så han hadde nok ikke hastverk med ting som hadde med villaen å gjøre. Min far var forøvrig lege og en kløpper til å diagnostisere urinsyregikt og Addison sykdom. Bank i bordet.

Min gode venninne og kollega Ingeborg, som forøvrig er inne i sin siste termin ved ungdomsskolen, kom på besøk ved 17-tiden i går. Hun fortalte meg at hennes siste gjenlevende tante var død på Domkirkens sykehjem tidligere på dagen, 87 år gammel. Vi talte meget om slekters gang mens hun var her og hvor rart det blir når den eldre garden forlater oss en efter en. På torsdag hadde prinsesse Irene telefonert henne og det er dessverre ingen tegn til bedring i helsetilstanden til hennes nevø. Akk, slik en elendighet. Jeg husker som om det var i går da min farfar døde og det var på 50-tallet. Han døde mens han satt i godstolen sin, 72 år gammel, like uventet som da far slo følge med han 30 år senere. Det er en person jeg har tenkt meget på i det siste og det er min farmor, som jeg ikke rakk å møte. Hun var ennu ikke 50 år da tæring ble hennes bane i 1936. Jeg har noen bilder av henne og kan se at hun må ha vært en flott quinde.

I bunn og grunn gjorde jeg ingenting spennende i går. Jeg betalte en regning på nettbanken, tok ut matavfallet, som luktet uggent, vasket håret til mor og hadde på henne hårnetting, skiftet på sengen til mor og satte elendighten på kokvask, løste kryssord, laget mat, leste litt, så på fjernsyn og tittet på naboer gjennom vinduet. Mor og jeg hadde pommes frittes, løvstek og bernaisesaus til middag i går. Det smakte helt fortreffelig, rett og slett. Man så på Adresse Baku samt noget krim på fjernsynet i går. Lesbiske Linda Eide er en av de 6 selvutnevnte "dommerene" i Adresse Baku og hun er helt klart den festligste av dem alle. Hver sang som synges av en vakker quinde får sporenstreks ekstrapoeng av frk. Eide, som alltid har et lurt glimt i øyet når disse ekstrapoengene deles ut på mer eller mindre diskret vis. Det er også med en meget flott quinde i dommerkollegiet. Hun heter Marianne Jemtegård og er rett og slett et av de vakreste og mest sensuelle quindemennesker jeg har sett. Den som kaprer henne har virkelig skutt gullfuglen. Linda Eide hadde heller ikke møtt låst dør her i villaen, så var det sagt. Skål!

Min skallede nabo var på kalas sammen med Einar, Frits og Hansemann m.fl. i går aften. En kjent skuespillerinne gjestet også festlighetene. Ikke forstår jeg hva en skuespillerinne av ypperste klasse vil ha med avdankede homofile herremenn å gjøre, men det er nu engang ikke min sak, rett og slett. (Ok, jeg er litt misunnelig på at jeg satt hjemme med mor i går aften...) De gikk visst på HoT Open Mind, men i følge den skallede var det lite å rapportere derfra. Mine venninner Hildefunn og Jarlfrid var også ute på det skeive livet i går. De var først hos Bente, som hadde flere vindunker å by på, senere var de på Mami og HoT Open Mind. I motsetning til den skallede hadde Hildegunn et og annet å rapportere om. For det første hadde det visstnok vært mange flotte ungjenter i lokalet i går. For det andre var de meget villige til å danse med de frivole og virile quindene man kjenner. For det tredje fant Hildegunn seg en 29 år gammel nysgjerrig bijente, som takket ja til å bli med Hildegunn hjem ved 02.30-tiden. Hurra og skål for den som lykkes på dette kjøttmarkedet det skeive miljøet nu engang er.

Jeg leste en del i romanen jeg for tiden holder på med før jeg gikk og la meg i går aften. Som tidligere nevnt leser jeg for tiden "CeeCee Honeycutts reddende engler", men jeg driver også med to andre bøker parallelt, nemlig en lokalhistorisk bok fra Stavanger og det nyeste bindet av Tor Bomann-Larsens biografi om kongehusets historie. Det er en herremann som går grundig til verks når han skriver. Her utelates ingen detaljer, selv ikke prins Carls døvhet blir forbigått i stillhet... (Den setningen der var jo faktisk festlig!) Mor leser lite for tiden, men aviser og ukeblader er hun glad i. Selv besitter jeg en heller pen samling med bøker, men det er ikke alt jeg er like stolt over å ha stående i bokhyllene mine. Blant annet har jeg alle bøkene i serien "Sagaen om isfolket", skrevet av den nu 88-årige Margit Sandemo, som hevder å være barnebarn av selveste Bjørnstjerne Bjørnson. Slik begynner forøvrig den efterhvert så berømte sagaen:


"Langt tilbake i tiden, for mange hundre år siden, vandret Tengel den Onde ut i ødemarken for å selge sin sjel til Satan. Han ble stamfar til Isfolket. Tengel fikk løfte om jordisk vinning mot at minst én av hans ætlinger i hvert slektsledd skulle gå i tjeneste hos Djevelen og utføre onde handlinger. Deres tegn skulle være de kattegule øynene, og de skulle besitte trolldomskrefter. Og en gang skulle det fødes en som eide større overnaturlig makt enn verden noen gang hadde sett. Forbannelsen skulle hvile over ætten inntil det stedet ble funnet, der Tengel den onde hadde gravd ned gryten han brukte da han kokte heksebrygget som manet fram mørkets fyrste. Så sier legenden. Om den er sann, vet ingen. Men en gang på 1500-tallet ble det født en rammet ætling av Isfolket. Han forsøkte å vende det onde til godt istedet, og ble derfor kalt Tengel den Gode. Det er om hans familie denne sagaen handler. Eller kanskje handler den mest av alt om kvinnene i hans slekt."

I dag ble jeg obs på at enkefru Audrey Meilleur (83), en av svigerdøtrene til Marie-Louise Meilleur (1880-1998, som ble 117 år gammel) er død. Marie-Louise Meilleur fødte 12 barn, men alle som en er døde nu, selv om det er bare 14 år siden hun døde. Kun en svigerdatter lever igjen av generasjonen rett bak Marie-Louise. Enkefruen der oppe i Canada er dog ikke den eneste som har forlatt oss. Min skallede nabo mistet sin svoger i natt. Han het Kåre og ble 70 år gammel, men han hadde lidt av kreft i årevis, så naboen mener dette var det beste utfallet. Naboens søster bor i Kristiansand, så nu ligger det an til en langtur ned dit for den skallede, men først må datoen for bisettelsen settes. Naboen og hans søster her et "profesjonelt" forhold, som han kaller det. De er ikke spesielt nære, men ei heller uvenner. Naboens far døde i 2004 eller 2005 og ble 84.

I dag har man talt meget på telefonen, både med Tove Johs-Castell, min sønn i Tyskland, min søster Bente i hovedstaden og Hildegunn. Min sønn er sammen med en flott jente i Göttingen. Jeg er meget stolt, men skulle ønske at de viet mer tid på dette giktbrudne trollet, men det er sikkert langt festligre i Göttingen enn i Stavanger. Min sønn fortalte meg at han lovet å tale min sak neste gang hans søster lot høre fra seg. Det takket jeg han for. Ved 14-tiden ringte det på døren her og det var representanter fra Jehovas vitner som beæret min tram med sitt nærvær. Innenfor dørstokken kom de i alle fall ikke, selv om de møtte mannsterke opp med hele to mann og en quinde. Dette hersens rennet på døren fra disse menneskene tar visst ingen ende. Min far pleide alltid å invitere dem inn i gangen på en konjakk, noe de naturligvis alltid takket nei til. Min far visste hvorledes han skulle ta dem, mens jeg ganske enkelt bretter opp ermene mine og skremmer dem på den måten, i alle fall nesten. Det er rart at de andre kirkesamfunnene ikke har funnet opp "hjemmebesøk" ennå...kan hende de andre har skjønt at slikt tull verver fint lite nye tilhengere.

I dag har jeg vært en del på internett, men jeg har også forberedet meg litt til undervisning i morgen og jeg har vært en tur nede i kjelleren for å kontrollere vannpumpen. Tidligere i dag var naboen innom for å referere fra HoT Open Mind, som nevnt ovenfor. Da fortalte han også at han skal ta seg en spasertur i Bjergstedparken for å se om det er noen ungdommer innom der i aften, ved 22-tiden. Naboen setter pris på at jeg skaper blest om parken her i min ringe blogg, nemlig. For tiden har naboen en del kontakt på internett med en 22-åring fra Dokka og han håper han skal klare å få lokket han til et helgebesøk i Stavanger. Jeg sliter med å forstå at det går an å være så viril i den alderen - naboen er 67 - men herremenn slutter visst aldri å være potente, så den saken er grei. Jeg merker meg jo hvorledes en del eldre herrer opptrår nærmest desperat når de er ute og lufter seg på HoT Open Mind. At ikke flere blir kastet ut enn hva som er tilfellet er nesten rart.

Man hadde forøvrig en hyggelig samtale med herren der nede i Thailand nu i dag. Han kunne fortelle at alt står vel til dere nede. Også har man lest litt mer om Kennedy-klanens siste dødsfall og det kan jo også dere gjøre: http://www.msnbc.msn.com/id/47489537/ns/us_news-life/?ocid=todmsnbc11

Ha en fin aften og en god ny uke.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter