onsdag 30. mai 2012

Mai er på hell...

Godtfolk!

I dag gikk jeg sporenstreks inn til rektor da jeg ankom skolen og leverte en muntlig klage på fru undervisningsinspektør, på grunnlag av hvorledes hun behandlet meg i går. Jeg, som er 64 år gammel, seksjonsleder og med 40 års erfaring fra klasserommet, fortjener å bli behandlet med respekt av mine overordnede, så vel som av mine likemenn og undersåtter. At dette hersens quindemenneske er aktiv i Metodistkirken og garantert mener mangt om meg og min måte å leve ut min fritid på, har intet og atter intet å gjøre med den jobben hun og jeg utfører på skolen. Jeg vet at hun finner det avskyelig at jeg inntar hjemmebrent i helgene og at jeg er lesbisk, dog er det temmelig lavmål å la dette påvirke hennes inntrykk av meg som lærd quinde. Jeg underviser godt, jeg samarbeider godt, men når det kommer til hennes væremåte og hennes måte å utføre sin jobb på, så har jeg meget jeg kan og bør sette fingeren på.

Jeg er ikke den eneste som har blitt tråkket på av henne i årenes løp. Helt siden hun begynte i stillingen i det herrens år 2001 har hun herjet som en trollquinde med oss undersåttene, dog er det bare en og annen hun oppfører seg slik ovenfor, meg inkludert. Den skallede synes hun heller ikke meget om, tydeligvis, det samme gjelder en yngre kollega av oss. Dog vites det fra sikre kilder at ryktene om hennes lederstil er viden kjent i Stavanger kommune. Det er nok derfor hun har blitt forbigått hele to ganger ved ansettelser av ny rektor ved skolen vår, siden hun selv startet. Jeg vet med sikkerhet at hun søkte på stillingen som rektor i 2003, men at byens skolesjef og avtroppende rektor ikke ønsket henne som rektor. I stedet ble det ansatt en helt ny person. Neste gang vi fikk ny rektor ble det heller ikke henne. Jeg er ikke 100% sikker på at hun søkte den andre gangen, men det gjorde hun sikkert. Hadde det vært en enkel sak å degradere henne hadde nok det blitt gjort, dog sitter man temmelig trygt og godt i mellomlederstillinger i kommune-Norge. Den dagen jeg går av for aldersgrensen eller p.g.a. helseproblemer lover jeg å gjengi hennes hele og fulle navn her i min ringe blogg.

Jeg vet ikke om det hjalp å tale om episoden, men det hjalp i alle fall på sinnet jeg har gått og båret på siden i går. Såpass hjalp det at dagens undervisning - om tegneserier av alle ting - gikk meget vel for seg. Jeg har ikke tenkt å dvele så meget ved tegneserier, så allerede på fredag har jeg tenkt å skifte tema - over til grammatikk. Det er viktig med 3-4 timer grammatikk før det blir sommerferie, synes jeg. Jeg hadde 4 undervisningstimer i dag. De to siste timene drev vi med gruppearbeid om norske forfattere i dag, noe man skal gjøre ferdig til uken. 22. juni er siste arbeidsdag før ferien, både for oss i kollegiet og for elevene. I morgen er det 31. mai, så nu er det ikke lenge igjen. At jeg skulle komme vel igjennom nok et år er intet mindre enn et under!

Det streikes over en lav sko her til lands nu. Ikke forstår jeg at det skulle være nødvendig med en streik nu, såpass godt som vi har det her til lands. Hvis noen skulle gått til protestaksjoner så burde det vært eldre og uføre; vi som arbeider tjener da til både smør på brødskiven og til å kunne holde festlige lag så det holder. Ungdomsskolen til undertegnede er ikke rammet av streik - ett menneske, kun, streiker hos oss - dog vites det at enkelte andre skoler i kommunen sliter med både avvikling av eksamener og tidvis vanlig undervisning, men heldigvis er det for det meste barneskolene og de videregående skolene som er tatt ut i kommunen vår. Skattekontoret streiker også, søppeltømming er det dårlig med om dagen og tannlegekontoret mitt er i streik, i alle fall sekretærene. Jeg telefonerte for å ordne meg med en time der i dag, men fikk beskjed om av tannlegen at hun dessverre ikke kunne ta i mot bestillingen fordi sekretærene ved kontoret er i streik. Akk og ve, sier nu jeg bare. Fra og med i aften gikk også værmeldingen i NRK ut, så nu kan sikkert Gislefoss ta seg tid til å besøke x-kollega Teisen på gamlehjemmet. Ikke vet jeg om han har fått plass ennu, men med tanke på hvor skallet hans isse var allerede for 30 år siden så er han vel tatt hånd om på en eller annen institusjon nu.

I dag stekte jeg fiskepudding og kokte poteter til middag. Jeg raspet også opp noget gulrøtter til oss, men valgte smeltet meierismør fremfor å lage hvit saus. Det smaker godt med smeltet meierismør på potetene, 2-3 spiseskjeer holder dog. Mor spiste godt. En times tid senere serverte jeg mor og meg selv fersk kringle, bakt på skolen (dog ikke av meg), og svart kaffe. Mor ville også ha en sukkerbit til kaffekoppen og fikk det. Jeg tok frem dagens lille kryssord fra Rogalands Avis mens vi satt ved kjøkkenbordet og løste omkring 3/4 av kryssordet, dog ble jeg sittende fast ved en og annen oppgave. Det hender at jeg setter meg ned foran computeren for å få hjelp fra internett når jeg ikke klarer å finne et ord, men innerst inne synes jeg det er juks og bedrag og prøver i det lengste å unngå det. Jeg ga opp de siste oppgavene i dag, men svaret kommer i morgen.

I aften har jeg vasket to maskiner med klær, støvsugd, tatt ut søpla (selv om det neppe blir tømt med det første), vært innom nettbanken, talt med kollega Ingeborg på telefonen, spist kveldsmat sammen med mor, sett litt på fjernsynet (blant annet siste del av en dokumentar om dronning Elizabeth II) og vasket håret mitt. Jeg brukte hårkur i aften, så nu ble håret mitt veldig mykt og godt. Jeg har fremdeles ikke funnet ut hva som hadde skjedd ved Ullandhaug i går, men nu i aften har jeg hørt sirener i nærheten av villaen minst 3 ganger, så kanskje det er mer spetakkel på gang? Fremdeles intet nytt i nettutgavene til de to lokale avisene i byen her. Jeg trodde da vitterlig ikke at journalistene streiket...

Jeg takker herved for meg for i aften.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter