fredag 18. mai 2012

Nok en Kennedy er død, Elizabeth II jubilerer, dronning Sofia protesterer, om lærergjerningen, rolig aften...

Godtfolk!

Til høyre er 84 år gamle Ethel Kennedy fra den berømte amerikanske Kennedy-klanen avbildet.

Den 16. mai ble Kennedy-familien nok en gang rammet av en tragedie da Ethel Kennedys 52 år gamle svigerdatter, Mary, ble funnet død. Hun hadde begått selvmord. Ethels liv har vært preget av tragedier helt siden hun som den unge frøken Skakel giftet seg inn i den politisk ambisiøse, irskættede Kennedy-familien i 1950. I 1955 omkom begge foreldrene i en tragisk flyulykke. I 1963 opplevde hun at ektemannens bror, president John F. Kennedy, ble skutt og drept i Dallas, og 5 år senere led hennes mann, senator Robert Kennedy, den samme skjebnen. I 1984 døde en av hennes sønner av en overdose, bare 28 år gammel; i 1997 omkom en annen sønn i en skiulykke. Så sent som i fjor døde hennes niese, Edward Kennedys datter Rory brått, bare 51 år gammel. Hun falt død om under en treningsøkt.

Sammen med ektemannens eneste gjenlevende søster, Jean Kennedy Smith (84), er Ethel den eneste gjenlevende av den andre generasjonen av Kennedy-klanen. Listen over unormale dødsfall er lang som et vondt år i den familien. John F. Kennedy jr. ble heller ingen gammel mann. Han var 38 år gammel da han omkom i en flyulykke sammen med sin hustru og svigerinne sommeren 1999, 5 år efter at moren, Jackie Kennedy, hadde gått bort av kreft, bare 64 år gammel. Den eldste i Kennedy-flokken, Joseph Kennedy jr. døde under en flytokt i 1944, mens søsteren Kathleen Kennedy døde i nok en flyulykke. Da skrev man 1948. Julaften 1984 døde Peter Lawford, 61 år gammel, og i 1990 døde Stephen Smith, 62 år gammel. De var begge svigersønner i familien, men i likhet med Jackie Kennedy - også inngift i familien - døde de lenge før sin tid.

84 år må sies å være en høy alder i en familie, som er særlig hardt rammet av tidlige dødsfall, enten det skyldes mord, selvmord, flyulykker, skiulykke, plutselig hjertestans, overdose eller hva nu engang det neste måtte bli. Ethels store forbilde skal ha vært hennes svigermor, Rose Kennedy, som var 104 år gammel da hun døde i 1995. I likhet med Ethel opplevde Rose å miste mange nære slektninger under tragiske omstendigheter. Da Rose ble stedt til hvile var Ethel blant de få utvalgte som talte i kirken.

Her taler Ethel, da 66 år gammel, i svigermorens begravelse: http://www.youtube.com/watch?v=bd0lw8Rw3Gg

Dronning Sofia av Spania (73) meldte i går avbud til dagens kongelige begivenhet på Windsor slott, i anledning dronning Elizabeth II' 60 år på tronen. Årsaken skal være at Spania nok en gang har havnet i krangel med Storbritannia om det oversjøiske området Gibraltar. "The Telegraph" skriver følgende om saken:

"Queen Sofia had earlier accepted the invite to Friday's celebration at Windsor Castle, but in a last minute snub by Spain's government she has been told not to attend because it would be "inappropriate in the current circumstances". The Spanish government expressed its "upset and concern" over the visit by the Queen's youngest son and his wife to the territory, a tiny peninsula sitting at Spain's southwestern corner over which it still claims sovereignty. At the time however, it seemed unlikely to take the matter further. In fact, when asked if Queen Sofia would still be attending the Windsor Castle event, Jose Garcia-Margallo, Spain's foreign minister confirmed she would be free to do so in a "private capacity". However, in a sudden U-turn and with less than 48 hours until the lunch, Spain's royal household disclosed that the government had ordered Queen Sofia to reject the invitation to Windsor Castle, where kings and queens from around the world will convene to celebrate the Queen's 60 years on the throne."

Vårt eget kongepar, kong Harald V (75) og dronning Sonja (74), deltok under dagens lunsj i Windsor slott, det samme gjorde blant annet dronning Beatrix av Nederland, som kombinerer feiringen av den britiske dronningen med en privat visitt på klinikken i London, hvor hennes sønn, prins Johan Friso (43), fremdeles ligger i koma. Blant gjestene var intet mindre enn 3 x-konger, i tillegg til mange regjerende monarker og en storhertug, for å nevne noen.

Undertegnede har ikke deltatt i kongelig lunsj i dag, men jeg spiste gode rundstykker til lunsj på skolen i dag. Min kollega i heimkunnskap hadde fått klassen sin til å bake rundstykker til oss på lærerværelset i dag og jeg må si det smakte fortreffelig med brunost på og svart kaffe til. Efter planen skulle jeg bare ha en undervisningstime i dag, i annen time, men jeg sa ja til en vikartime rett efter lunsj, så da ble det ikke like meget tid til å slarve som det jeg hadde tenkt. Sikkert like greit. Jeg fikk gjort unna det jeg hadde planlagt av forberedelser til neste uke, og det må jo sies å være det viktigste. Blant annet har jeg laget stiloppgaver, som jeg skal levere ut på mandag, og jeg har laget skriftlig/muntlig prøve i norsk, som den andre norskklassen min skal ha på tirsdag.

Min skallede nabo stoppet ved Prix på Kampen på hjemveien. Jeg handlet inn matvarer for omkring 350 kroner der og tippet lotto for 40 kroner. Vinner jeg meget, kommer jeg til å bli pensjonist fra i sommer av, men det skjer nok ikke. Naboen kjøpte seg beskjedne 1. liter h-melk, en pakke flatbrød, en pakke med blåmuggost og en pakke med pipetobakk. Jeg stekte karbonader og egg til mor og meg ved 15-tiden, som vi spiste med brødskiver til. Jeg synes karbonader og egg er noe av det beste som kan spises til lunsj eller middag, selv om det verken er sunn eller spesielt flott mat. Skulle man bare spist grønnsaker og drukket vann tror jeg neppe man hadde hatt energi til å nyte livet til fulle uansett, så jeg holder meg til vanlig kost, og unngår alt dette hysteriet som for tiden råder på matfronten. Skulle man hørt på de mange rådene som gis fra kostholdsfanatikere så kunne man verket inntatt kaffe, alkohol, flesk, poteter, ris, sjokolade, is, brød eller melk. Det sier seg selv at med et kosthold uten noe av dette så hadde det blitt temmelig kjedelig her i verden. Dessuten vet jeg at min mormor, som ble 101, spiste meget poteter og drakk meget kaffe, så det så.

Jeg har vært flink og vasket og skuret inne på badet i aften. Da jeg var ferdig sprayet jeg med maurkverk rundt alle listene på badet for å ta livet av de maur som evt. måtte forville seg inn hit. Det skjer dessverre fra tid til annen, noen ganger er det den reneste invasjonen inne på badet. Jeg støvsugde også i gangen og på kjøkkenet samt trappen opp til annen etasje, i stedet for å vaske, men først måtte jeg skifte pose på støvsugeren. Sist jeg skiftet var i august, så en slik pose holder temmelig lenge. Jeg pleier å støvsuge 2-3 ganger i måneden. Jeg pleier forøvrig å kjøpe støvsugerposene mine på Coop Byggmix på Madla Amfi. Dette var den siste posen jeg hadde igjen, så det blir nok snart en tur til Byggmix igjen. Jeg husker spesielt godt at hun som satt i kassen der sist jeg var der - i vinter, kjøpte dog ikke støvsugerposer da - rett og slett var helt nydelig. Jeg husker ikke hva ærend jeg hadde innom der i vinter, men ungjenten i kassen gjorde i alle fall inntrykk. Mon tro om hun setter pris på lærde quinder?

Jeg kikket på to programmer på fjernsynet i aften; Lindmo på NRK1 og det sangtalent-programmet på TV2, som jeg har en lei tendens til å glemme navnet på. Mor og jeg har ellers syslet litt med våre hobbyer; hun med brodering og kryssord og jeg med lesing og kryssord. Det er hyggelig å slappe av med slike sysler når det er vått og kaldt ute. Det har riktignok vært bedre vær i dag enn i går, men fint vær har det ikke vært. Jeg har også vært noget på internett og lest om kongelige og super-hundreåringer i aften samt sjekket Facebook-kontoen min. Jeg registrerer at unge herr Dilly Dally, hvem nu engang det er, mener jeg har fornærmet han eller noe i den duren, så nu får jeg vel skrive et svar til han på innlegget, som herr Ivar Andre startet. Jeg sitter i skrivede stund og nyter en rød mikstur, min tredje nu i aften.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter