torsdag 28. juni 2012

111-årig quinde, fint vær en stakket stund, hysterisk gressklipping, musikk ved Sting, Sissel, fotball...

Godtfolk!

Til høyre sees 86-årige Louise Minter og hennes mor, 109 år gamle Mollie Wood fra Charlottesville i Virginia, USA. Bildet ble tatt i 2010, så alderen på de to quindene er nu 88 og 111 år. Mollie har skrantet noget på de 2 årene og holder nu for det meste sengen. Hennes eldste barnebarn er 70 år gammel (!) og gjennom tippoldebarnet på 16 år ble hun nylig tipptippoldemor til en liten gutt. Skål for mange flere år på mor og datter!

I går og i dag har det vært tendenser til sommevær her i Stavanger med sol, noget skyer og 15-16 grader i skyggen. Den helt store sommervarmen har ennu ikke vist seg, men det har da i alle fall vært mulig å sitte noget ute på altanen, i alle fall når vinden har vært mild og skyene har holdt seg lenger inn i landet. Det skal visst bli regnbyger mot helgen igjen, så man må nyte livet mens man kan. I formiddag nøt mor og jeg jordbær med fløte på ute på altanen. Jordbærene skal visstnok være norske, j.m.f. lappen i butikken. Jeg kokte også opp noget kaffe, som jeg hadde på en termos og tok med ut på bordet der ute på altanen. Kaffekannen, som jeg vanligvis har brukt, holder på å bli ødelagt nu, så da får termosen duge, inntil videre. Hagen er også på stell, selv om det later til at en av fløyelsblomstene jeg kjøpte borte på Håland hagesenter i slutten av mai holder på å ta kvelden. Det ser ut som deler av stilken på blomsten rett og slett er knekt, men jeg vil se an hvorledes den oppfører seg de nærmeste par dagene. Om den fallerer ytterligere kommer jeg til å kaste den over i buskaset på gravlunden før helgen.

En av naboene her, naturligvis ikke den skallede, som jo sliter med den hersens urinsyregikten sin, har i hele dag drevet og klippet gress i hagen sin. Først drev han med en stor gressklipper, så med en noget mindre en og nu har han faktisk tatt frem ljåen, den forbaskede tullebukken. Enkelte av naboen her oppe på beste Eiganes har gressklipping på hjernen. Så fort gresset har vokst med 1,5 cm så skal det klippes og slås, rakes og ryddes. Akk, for et hysteri. Selv synes jeg det er et stort tull å bruke så meget tid på stell av egen hage. Når skal man få tid til å nyte hagens fred og ro hvis man skal vie all tid til hagestell? Nei, takke seg til en kopp med kaffe og hjemmebrent under parasollen, fremfor å luke og klippe rundt klokken. Min gamle mor har også øye for gress og blomsterbed som hun mener burde vært klippet eller luket, men hun har heldigvis sluttet å mase om det fra morgen til kveld, efter at jeg ba henne holde munn så det holdt en sommer for 3-4 år siden.

Gårsdagens intimkonsert utenfor Sting trakk mange skuelystne. Jeg tipper det sto nærmere 100 stykker og lyttet til herr Rotmo og frøken Heide-Steen. Tove og jeg kjøpte oss hvert vårt sjokoladekakestykke og 2 kopper hver med ekspresso på Sting. I tillegg til innehaveren observerte man også flere kjente thaigutter samt naboens kamerat Frits utenfor Valbergtårnet. Jeg tror det var en del turister som lurte på hva som foregikk også, i alle fall hørte jeg både tysk og muligens italiensk tale blant de skuelystne. Tove og jeg gikk både til og fra Eiganes i går, siden Tove heller ville stå trygt i gaten her, i stedet for å betale meget for å parkere i trafikkkaoset nede i sentrum. Da vi kom opp hit igjen foreslo jeg for Tove at vi kunne spasere ned til Gamle Stavanger for å myse på folkelivet. Vi gikk igjennom gravlunden på veien, Murgaten likeså, men man observerte ingen pensjonist i gaten. I Gamle Stavanger var det dog meget liv og titalls turister som beskuet de mange gamle husene. Kollega Ingeborg og søsteren Svanhild gikk også tur i Gamle Stavanger, så vi ble stående å tale ganske lenge sammen, før vi til slutt gikk hjem igjen og hver til vårt.

Man har kost seg hjemme i hele dag. Min søster Sissel fra dalstrøkene innenfor telefonert i eftermiddag og informerte om at hun har planer om å ankomme Stavanger den andre lørdagen i juli. Hun ba meg sågar sørge for å ha drikkevarene klare! Hun fortalte også at hun ved en ren tilfeldighet hadde gått på min datter i hovedstaden sist helg. Min søster var i hovedstaden for å handle klær sammen med venninnen Gunda og midt i Bogstadveien påtraff hun det quindemennesket, som undertegnede satte til verden i 1969 og som intet og atter intet vil ha med undertegende å gjøre. Akk, slik en langsint og bitter 42-åring. Jeg forventet å høre at Sissel hadde sagt et par alvorsord til min datter, men klok som hun er hadde hun talt dannet med henne og de var visstnok vel forlikte da de gikk hver sin vei. Riktignok lot min datter som hun ikke så sin moster med det samme, men Sissel lar seg ikke narre like lett. Jeg fikk høre at datteren min har fått sine første rynker rundt nesen, så da vet man det.

Man spiste hjemmelaget blomkålsuppe til middag i dag. Til dessert spiste vi opp resten av semulepuddingen og resten av den røde sausen. Mor og jeg spiste alene i dag, uten naboens tilstedeværelse.

I aften spilles en meget spennende fotballkamp, nemlig Tyskland - Italia. Den lærde quinde ga naboen en 50-lapp, som han kunne tippe for i dag, og vi ble enige om å sette 50-lappen min og 50 kroner fra han på at det blir uavgjort mellom de to lagene ved ordinær tid. Man venter i spenning. Hvis det blir gevinst så blir det åpen villa til helgen. Skål for det!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter