onsdag 27. juni 2012

Bakedag i villaen!

Kjære lesere!

Mandag var jeg en tur nede i sentrum og myste på folkelivet, men alt hva jeg påtraff var turister og atter turister. Jeg kjøpte meg 3 nye bøker på bokhandelen i Nygaten i Stavanger. Jeg skrev at jeg også skulle titte gjennom vinduet på Mami i Bakkegaten, for å se om Hugo eller Tomas var i sving der inne, men det var like dødt der som på Eiganes gravlund. Det er vel noe i at den som er helt i natten, sover bort dagene. Jeg mistenker at mange av de røffeste festeløvene, som helg efter helg herjer på Mami og HoT Open Mind, er mer eller mindre i dvale fra søndag til onsdag. For et liv, sier nu engang jeg. Litt av hvert er det beste.

Jeg fikk kommet meg på Prix utpå eftermiddagen og handlet inn både matvarer og en ny pakke med rød mikstur. Papir har jeg massevis av fra før av. Jeg "arvet" omkring en 150 pakker med sigarettpapir efter en kollega som sluttet å røyke rulletobakk i 2010, og det har jeg fremdeles flust igjen av. Vi spiste tomatsuppe med rundstykker til som middagsmat mandag. Forøvrig var ble det en rolig aften med lesing, kryssordløsing, fjernsynstitting og noget telefonering. Mor ble ferdig med et flott broderi rett før hun la seg på mandag. Klokken var vel omkring en 21.45 da hun plutselig kom inn i stuen, mens jeg satt og nøt et glass med eggelikør og en velfortjent sigarett, for å vise frem broderiet til meg. Hun vil at vi skal ramme det inn og henge det opp inne på kjøkkenet og det kan jeg godt hjelpe henne med å få ordnet. Bank i bordet for det!

I går tilbrakte jeg alt for meget tid på internettet, både på Facebook, på kongesider og på sider som omtaler super-hundåringer. Jeg lekte meg også på "www.rootsweb.com" og på andre sider relatert til slektsforskning. Det er gøy å drive på litt på internettet, men særlig matnyttig er det dog ikke. Man kaster stort sett bare bort tiden. Jeg fikk da i alle fall publisert et lite innlegg i min ringe blogg i går også, selv om jeg ga meg efter å ha røpet min høyst private oppskrift på banankake. Når det kommer til dette med sigarettrøyking og alkohol så må jeg ærlig innrømme at jeg var meget usunn i går. Jeg røyket hele 11 sigaretter og inntok 3-4 glass med eggelikør og en kopp 50/50 kaffe/hjemmebrent i går. Det er kanskje ikke meget å tale om når det er kalas, men på en vanlig ørk dag og med mor i nærheten blir det alt for tullete å holde på sånn i det lange løp. Muligens er det fordi tiden ble noget lang i går at jeg fant trøst i den slags kos. Ikke vet jeg, det jeg vet, dog, er at jeg var noget tung i hodet da jeg sto opp i morges.

Jeg lagde blomkål- og brokkolisuppe til mor, naboen og meg i går. Jeg tenkte at det kunne være hyggelig for naboen å få god middag med selskap til i går, noe han også satte pris på. Jeg stekte også baconterninger og tok fram rundstykker. Både naboen og mor inntok to porsjoner hver, så det må sies at måltidet var en vellykket affære. En times tid senere - efter oppvask, utveksling av sladder og noget avslapping ute på altenen - serverte jeg semulepuddig med rød saus og svart kaffe inne ved kjøkkenbordet. Naboen ble værende i nærmere 3 timer før han gikk hjem for å hvile ved 19-tiden. Mor trakk seg tilbake til kammerset for å ta seg en middagshvil hun med, så jeg ble sittende alene å se på Dagsrevyen i går, men hun dukket opp til værmeldingen skulle begynne, klokken 19.40. Hun, som undertegnede, er meget opptatt av hvorledes været blir i dagene som kommer. Det later dog til at den virkelige sommervarmen uteblir i juni. Det spørst om ikke heksene i Blokksberg har en finger med i spillet her...

Mellom klokken 21.30 og nærmere midnatt leste jeg 25-30 sider videre i romanen jeg holder på med for tiden. Jeg må få lov til å si noen ord om en av bøkene jeg kjøpte på bokhandelen, siden jeg allerede har skrevet litt om boken jeg holder på med. "Avdøde ønsket ikke blomster" er egentlig en gammel kriminalroman, skrevet av Gerd Nyquist en eller annen gang på 40- eller 50-tallet. Boken handler om en skipsreders død og om en lektors jakt på morderen. Les den! Gerd Nyquist blir av enkelte omtalt som Norges første krimdronning, men jeg, som lærd er, vet at hun også skrev meget som ikke hadde det minste med kriminallitteratur å gjøre. Hun skrev blant annet noen barne- og ungdomsbøker, og frem til for få år siden var nevnte quinde en del av norskfagets pensum, men i dag er hun ikke lenger like kjent som hun engang var. Gerd rakk å bli 71 år før hun døde senhøstes 1984, trolig som følge av sine sigarettvaner. Jeg vet - med rette - at hun ikke skydde verken god alkohol eller sterke sigaretter. Hun hadde forresten også en sønn som var kjent forfatter, men han falt død om for noen år siden og ble funnet av noen naboer utenfor huset sitt. Man skulle tro at det lå i kortene at også andre familiemedlemmer har avgått ved døden før de oppnådde en høy alder, i.o.m. at verken Gerd eller sønnen rakk å bestille seg trygdebolig, men den gang ei; Gerds svigerfar var faktisk 94 år da han døde på 70-tallet.

I dag har jeg hatt bakedag i villaen og bakt det har jeg gjort til den store gullmedalje! Skål for det! Jeg har bakt både banankake (i rund form), havremakroner og grovt brød. Jeg satte igang allerede ved 10-tiden, efter en god frokost bestående av to knekkebrød med majones og kokt skinke samt et glass med kulturmelk og en kopp med svart kaffe. Da jeg var ferdig med bakingen og oppvasken inviterte jeg naboen og mor til kaffe og nybakte kaker, midt på dagen i dag. Naboen klaget meget over podagraen sin i dag, men klarte likevel å innta to stk. havremakroner og et lite stykke banankake samt noget kaffe. Jeg har en mistanke om at han inntar meget konjakk på kveldstid nu for tiden og at han kanskje har drevet med det i lengre tid. Det er i alle fall sikkert at podagra ikke dukker opp uten grunn. Det er som med giktsmertene og nerveproblematikken her i gården; man kan skylde det meste av elendigheten på seg selv og dermed basta.

Jeg har også rukket og vært innom gravlunden en tur i dag. Og ikke nok med det. Jeg har skiftet sengetøy både hos meg selv og inne hos mor på kammerset og jeg har vasket gardinene på stuen og kjøkkenet. Gardinene henger i skrivende stund til tørking, så nu ser det ganske rart ut ved vinduene her. Det er nesten for lyst, faktisk. Klokken 16.00 er planen å servere mor og meg leverkaker med erter, spinat posjert i melk og krydder og mandelpoteter. Det kommer til å smake fortreffelig, tror jeg. Klokken 18.00 skal Tove Johs-Castell og jeg på konsert nede i sentrum. Jeg er ikke helt sikker på hvor konserten skal foregå, men det har nok min gode venn og x-kollega, enkefru Tove Johs-Castell full kontroll på. De som skal synge og spille heter Hans Rotmo og Signe Heide-Steen. Man gleder seg til en dose med kultur-dannelse.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter