tirsdag 26. juni 2012

Hvorledes bake en god banankake!

Ærede lesere!

Sist uke ble jeg på Facebook spurt av en hyggelig herremann om jeg ikke kunne publisere en eller to oppskrifter fra mitt ringe sortiment. For de av eder lesere som ikke har fått det med seg så har jeg altså undervist i kokking og kakebaking (heimkunnskap) i en årrekke, og selv om jeg ikke har hatt det faget i år sitter kunnskapen fremdeles langt inne i hjernebarken.

Når man skal lage en banankake så starter man med å lage eggedosis av 4 egg og 4 kopper med sukker. Man moser så oppi ca 5-6 bananer samt 1 eller 2 kopper med smeltet smør. (Selv bruker jeg margarin.) Videre har man så oppi 14-16 spiseskjeer med melk, 4 teskjeer med vaniljesukker, 4 teskjeer med bakepulver, 6 kopper hvetemel og 2 teskjeer med natron. Man kan bruke en sleiv eller en miksmaster når man rører sammen ingrediensene, men en miksmaster er kanskje det aller beste, nu i vår moderne tid.

Den ferdige røren helles så i en langpanne, helst en liten langpanne, men det kommer an på hvor høy du vil at kaken skal bli. Har man tenkt å bruke en vanlig langpanne bør man ha i en halv gang ekstra av alle ingrediensene for å få den rette høyden på kaken. Ved å ta oppi bare halvparten så meget som nevnt over kan også en rund form benyttes for steking. Steketiden kan variere noget, eftersom hvor meget røre det er og hvor varm ovnen er, men ca 45-50 minutter ved 170 grader.

De sier vel fra når kaken er ferdig og kaffen er kokt, herr Thomas, så tar man med seg den skallede og kommer på visitt. Snart kommer vel også herren der nede i Thailand til gamlelandet og da kan vel også han få bli med?

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter