fredag 29. juni 2012

Rapport fra en fredag i villaen

God fredag, kjære lesere!

Det er hyggelig å vite at man efterhvert har fått seg en real fanskare, som nærmest daglig (og i alle fall ukentlig!) titter innom min ringe blogg. Dette legger et visst press på meg hva angår antall innlegg jeg orker å skrive. Man føler jo at man bør skrive innlegg så ofte som mulig når man har lesere, dog er det ikke alltid man er ved helse til å skrive eller så har man rett og slett skrivesperre. Jeg har også slitt med tekniske problemer mer enn en gang, også har man disse drikkegildene, da... Det er sjelden jeg er i form til å forfatte et innlegg dagen efter en røff natt i alkoholens tegn. Nu som det er sommerferie, derimot, har man i alle fall tid til å skrive. Man håper eder lesere setter pris på ens innlegg.

I formiddag fikk jeg en hyggelig telefon fra Turid, som lurte på om jeg ville være med henne for å besøke hennes mor på Heng i morgen eftermiddag. Moren til Turid har hytte på Heng (som er en liten øy, tilhørende Strand kommune), som hun deler sammen med Turids moster og en bror av de to. Turid har lovet at det vil bli både grillmat og drikkevarer med alkohol å få, hvis jeg blir med. Naturligvis blir jeg med! Jeg svarte ja på strak arm, uten å tenke på verken mor eller villaen. Hadde jeg vunnet penger på gårsdagens EM-kamp - man tippet på uavgjort - så hadde det blitt åpen villa, men nu vant som kjent Italia i går og da får man ikke råd til å holde gjestebud, denne gangen. Således passer det jo perfekt at man nu har blitt bedt med på mat og drikke på annen manns regning - også attpåtil på en ferieøy, da! Virkelig hyggelig.

Som nevnt så man på fotballkamp i går aften. Naboen kom hit for å se den sammen med meg, i stedet for å se den i ensomhet borte hos seg selv. Det er nu engang så rotete inne hos han også, at det er sikkert bare sunt om han ikke oppholder seg der inne bestandig. At Italia skulle slå Tyskland i semifinalen var det ikke mange som hadde gjettet på. De fleste tippet Tyskland, mens naboen og jeg satte penger på uavgjort, men den 50-lappen jeg spyttet inn på tippingen kunne like gjerne vært brukt som tørkepapir inne på klosetten. Det er irriterende å tape penger på tipping av diverse slag. Jeg slo i bordet så kaffekoppene nærmest hoppet opp i luften i går aften da det ble klart at Tyskland ikke ville klare å ta igjen Italia. Jeg sa som sant var til den skallede at hans "hete tips" om uavgjort var like lite hett som hengejurene til frk. Hildegunn. Han ba ydmykt om unnskyldning og om litt var det hele glemt, og som plaster på såret spanderte han et glass med konjakk på meg.

I dag har jeg sydd og reparert en bluse og en stakk, som jeg ikke har kunnet bruke på flere måneder. Jeg hater å sy, rett og slett fordi jeg ikke er noe flink med verken nål og trå eller symaskin, men i dag tok jeg meg sammen og fikk ordnet med sømene på begge plaggene. Mor hadde også noe som hun ville at jeg skulle ordne på, men da hun skulle lete det frem var det som sunket i jorden, så da så. Den stakken jeg ordnet med er fra 1995. Årsaken til at jeg husker årstallet for når jeg kjøpte den er at jeg var innom en liten klesbutikk i en kommune som heter Ringebu den sommeren. Jeg var på besøk hos min søster Sissel den sommeren og vi kjørte innom denne plassen for å gå på toalettet, men så ble jeg fascinert over denne klesbutikken og gikk inn for å titte litt, og vips så var det gjort. Slik er det med oss quindemennesker. Vi kan ikke gå inn i en klesbutikk uten at vi går ut igjen med klær i hånden. Jeg har ikke en lignende historie om blusen, som sikkert ble kjøpt i Stavanger en eller annen gang de siste 10 årene. Kan dog fortelle at blusen er helt hvit og meget staselig. Det er slettes ikke umulig at jeg tar på meg nettopp denne blusen neste gang jeg skal ut på byen for å treffe lesbiske quinder og andre.

Naboen var innom på kaffe ved 13-tiden i dag. Han humret godt ved kjøkkenbordet og ristet på hodet. Jeg undret på hva som sto på, og da slo han hånden ut i luften og humret ennu mer. Akk, jeg ba han tale i klartekst, i stedet for å slå med hendene som en gammel gubbe. Det viste seg at han hadde vært innom Bjergstedparken sent i går aften og der hadde han sett meget og mer enn meget. Det hadde stått en eldre herremann på alle 4, oppå noe som lignet på en regnfrakk, mente naboen, og buksen var dratt ned sånn halveis. At det går an å være så dum! Hadde jeg sett noe slikt den aftenen jeg gikk vakt i parken sammen med frk. Hildegunn hadde han fått seg en omgang med piasavakosten min han neppe hadde glemt på denne siden av himmelporten. Det er da måte på til udannethet og luguber oppførsel! Det sto også en toskete mann og onananerte mer eller mindre i skjul i nærheten av flaggstangen i parken, sikkert i håp om at naboen skulle ta hintet og komme luskende i hans nærhet. Dog, naboen jakter utelukkende på gutter under 30 år når han er på spasertur i Bjergstedparken, således tror jeg han måtte gå hjem med uforløst sak i går. (Jeg spurte ikke.)

Vi quindene i byens skeive miljø har aldri vanket i verken mørke parker eller ved byens O' hellige Ullandhaugstårn. Riktignok har lesbemiljøet til tider hatt rykte på seg for å kline med alt og alle i festlig lag, og det er vel også langt mellom jomfruene blant oss, det bør nevnes. Dog er det noe ganske annet å dra frem tissefanten i byens parker og buskeområder så fort muligheten byr seg. Hva er det for noget tull? Jeg hører at man skylder på at det er synd på disse skjulte bi-herrene i livets høst, som har fyldig kone rundt livets middagshøyde hjemme, men som drømmer om unggutter i sitt fang. Javel, så da er det fritt frem med utroskap og blotting på offentlige steder? Det finnes faktisk også lesbiske quinder som lever i skapet. Det betyr ikke at disse oppsøker nærmeste busk eller park ved mørkets frembrudd for å la seg jur-massere av andre quinder. Det er faktisk noe som heter dannelse, og dere som ødelegger ryktene til Bjergstedparken, Ullandhaugskogen og Orrestranden med luguber oppførsel, burde rett og slett skamme dere.

Vit at undertegnede og flere andre røffe quinder i skrivende stund er i ferd med å utarbeide en patrulje-plan for Bjergstedparken. Vi er ingen undergruppe av Ottar, rett og slett kun en gruppe dannede lesber som har sett oss lei på at herremenn kaster fra seg kondomer, flasker og annet rusk og rask i byens flotte turområder, og ikke minst mener vi at våre barn, joggere og andre turgåere burde få slippe å se på at mer eller mindre skjulte grisebukker utviser toskenskap og antaser uskyldige mennesker der hvor folk ferdes. Kom dere inn på høyfjellet eller inn i en grotte hvor mennesker ikke har satt sine bein på 1500 år, men hold avstand til patruljerte områder fremover, hvis dere vil unngå klinsj med undertegnede

I 17-tiden tente naboen opp grillen på altanen her. Vi hadde nemlig avtalt å grille ute i aften. Flintstek og koteletter med tilbehør sto på menyen og i glassene var det rødvin og brus, hver for seg naturligvis. Det er ganske fantastisk å tenke på at vi nu har 6 ukers ferie igjen. Mor nøt også tilværelsen på altanen i går aften og likte godt maten. Det som er greit med parasoll og markise er at verken regn eller sol slipper gjennom og da kan det være det været det være vil. Vi slet litt med å få fyr på grillen fordi naboen ville prøve å tenne opp uten tennvæske - han mener nu engang at tennvæske setter smak på maten - faktisk tok det nesten en hel time fra han begynte å tenne på grillen før man kunne kaste på kjøttmaten. I stedet for tennvæske brukte han tennbriketter. Da maten omsider var klar kunne man i alle fall, til stor glede, konstatere at absolutt alt sammen smakte meget nydelig på alle måter, selv kotelettene, som hadde blitt kjøpt inn til halv pris. Jeg hadde kommet over sommerkoteletter til noget dårlig dato, men til gjengjeld var det halv pris på godsakene. Nakkekoteletter ville jeg i alle fall ikke ha for de er fulle av nakkevirvler og flesk, men mangler godt kjøtt.

Kafe, kaffe og sterkere saker har vi også kost oss med i aften, men nu vil jeg avslutte og heller ta meg en rød mikstur og noget mer likør. God helg!

Toril

2 kommentarer:

exstra82 sa...

Hei hei :) Kozen går d me dæ ??? Lenge siden nu... Prøvde og skrive til dæ på FB men ikke noe svar... Håper du har hatt en fin hælg :)

Hommer Sand sa...

"Jeg sa som sant var til den skallede at hans "hete tips" om uavgjort var like lite hett som hengejurene til frk. Hildegunn."

Haha, glitrende skrevet nok en gang. Dine skriblerier skaper mang en gapskratt....da er det endelig godt jeg har en dør jeg kan lukke her på jobb :-)

Site Meter