tirsdag 24. juli 2012

Død mandag, stille fra Oldboy, Bente har ankommet, Hildegunn fyllesyk, hjortestek m.m.

Ærede lesere!

I går skjedde det ikke meget å skrive om i grunnen. Man måtte en tur på Prix fordi man ble obs på at melken i kjøleskapet hadde gått ut på dato, til tross for at den ene halvannenliteren ble innkjøpt så sent som rett før helgen. Jeg orket ikke å klage på kjøpet, i.o.m. at man burde oppdaget den slags selv, dessuten kostet det ikke mer enn rundt 20 kroner. Det striregnet i hele går, maken til elendighet skal man lete lenge efter. Dagen gikk med til innendørs sysler; klesvasking, støvsuging, fjernsynstitting, lesing, internett, telefonering med mine søstre på østlandet og stell av mor. Jeg var også innom internettsidene til Gotha-kalenderen og fikk bekreftet at ingen kongelige personer av betydning har vandret hen nu i sommer. Amen og takk for det.

I dag ankom min søster Bente villaen. Hun har planer om å bli her til mandag, altså i 6 dager. Således kan man allerede nu informere de som lurer på det om at det ikke blir kalas i villaen til helgen. Forøvrig er man noget bekymret omkring tilstanden til herren der nede i Murgaten (Oldboy), som ikke var å se på HoT Open Mind natt til søndag. Ryktene går nu om at han skal ha blitt observert sovende over en stol i bakgården der i Murgaten mellom midnatt og klokken 00.30 natt til søndag. Ryktene er ennu ikke bekreftet, men en melding lagt ut av undertegnede på herrens Facebook-profil for mange timer siden står fremdeles ubesvart, noget som gir en viss grunn til bekymring. Oldboy tilsa sitt nærvær på HoT Open Mind efter et kalas han holdt lørdagsaftenen, men da undertegnede forlot nevnte nattklubb ved 00.45-tiden var han ikke å se. Man krysser fingrene for at det hele er en misforståelse og for at ingenting har tilstøtt homomiljøets festløve nummer 1!

I anledning at Bente kom på besøk i dag kledde jeg opp mor i en flott kjole, kammet håret hennes og pyntet det med hårnåler før hun kom. Selv hadde jeg på meg en hvit bluse og en ganske så fin stakk. Det er kanskje tullete å pynte seg bare fordi ens egen søster kommer på besøk, men det har vært få anledninger til å pynte seg de siste månedene, så hvorfor ikke? Bente ankom med morgentoget og fikk servert en god frokost da hun kom hit. Jeg disket opp med grovbrød, rundstykker, kokt skinke, meierismør, omelett, hvitost, brunost, syltetøy, h-melk, juice og svart kaffe. I tillegg skar jeg opp noget paprika og agurk, som jeg la på en skål på bordet. Vi brukte lang tid ved frokostbordet, sikkert halvannen time, og nøt både maten så vel som den gode samtale. Bente hadde med seg en ny roman til meg og en pyntegjenstand til vår gamle mor. Romanen jeg ble forært av min leseglade søster, som forøvrig har passert de 62 år, heter "Nostredamus' testamente". Jeg aner ikke hva boken handler om, men min søster Bente, som allerede har lest den, sa at jeg kom til å sette pris på innholdet.

Ved 13-tiden i dag telefonerte frk. Hildegunn, som klaget meget over at hun hadde blitt heftig fyllesyk på søndag. Hun hadde kastet opp i sengen sin og hadde dessuten hatt hodepine det meste av dagen. Akk, det er slik det går når man herjer som ungdommen, til tross for at man befinner seg i livets bitre høst. Jeg talte med Bente om dette med helseproblemer efter festing, men jeg merket at hun verken hadde lyst eller interesse av å høre om dette. Jeg var ikke så aller verst i formen selv på søndag og i går - har vært mer redusert efter enkelte andre drikkegilder - men dette med fyllesyke og annen elendighet i efterkant av inntak av hjemmebrent og herjing på byen kjenner jeg godt til. Venninnen til Hildegunn, den røffe og temmelig utagerende quinden fra Sauda, hadde oppholdt seg hos Hildegunn det meste av søndagen, fortalte Hildegunn, som ikke satte pris på besøk i den tilstanden hun var i, dog kunne hun jo ikke bare kaste henne ut i regnværet heller. (Ja, det regnet på søndag også. Fysj!)

Min søster og jeg tok oss en tur ned til sentrum for å se på åpningen av Gladmatfestivalen nu i dag. Stor ble skuffelsen da vi oppdaget at åpningen først skal finne sted i morgen, men pytt sann. Vi fikk oss en fin bytur likevel. Vi gikk litt i butikker, kjøpte oss softis i et bakeri, var innom biblioteket og nøt å se på folkelivet. Det lå et cruiseskip til kais da vi var i sentrum, men i.o.m. at det skvatt litt regn i dag også var det ikke like fullt med folk i gatene som det pleier å være når cruiseskip ligger til kais. I Kirkegaten ble lesbiske Nina observert, dog sto hun nærmest med ryggen til og hadde med seg et quindemenneske, og jeg var i følge med Bente, så da ble det til at jeg ikke gikk bort for å hilse på henne. Forutenom nevnte quinde var det ingen kjente å se, med unntak av at man observerte Toni Gundersen på Domkirkeplassen, men hun er jo kjendis, ikke kjenning.

Bente og jeg hjalp hverandre med middagsmaten i dag. På menyen sto hjortestek med det kosteligste tilbehør. Blant annet hadde vi mandelpoteter, saus, kantarellsopp, erter og makaronistuing samt rødvin til herligheten. Vi laget så meget at vi skal spise det samme i morgen, da har man også planer om å invitere naboen på middag. Han har man verken sett eller hørt fra siden tidlig søndag morgen, men det skyldes sikkert at han har fått podagra-anfall efter helgens inntak av brunt brennevin.

Nu skal man straks ha kaffe, semulepudding og rød saus mens man ser på Dagsrevyen. Takk for oppmerksomheten.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter