fredag 6. juli 2012

Døvika, ekteparet Waage, spasertur, snart kalas...

God helg, godtfolk!

I går ble jeg overraskende invitert med til Døvika i Strand kommune av min skallede nabo og kollega. Jeg hadde akkurat rukket å innta frokosten ute på altanen ved 09.30-tiden da naboen kom over for å høre om jeg kunne tenke meg å slå følge med han over fjorden for å besøke et vennepar av han, Henrik og Anna Waage, som har hytte der inne. Naboen gikk på skolen sammen med Anna, som nærmer seg stygt de 67 år. Henrik, derimot, er en ungfole på bare 62 år. Jeg nøt forøvrig to skiver med grovbrød til frokost i går, den ene med smør og brunost på, den andre med smør og jordbærsyltetøy på. Til drikke hadde jeg halvannet glass med h-melk og en kopp svart kaffe. Mor hadde frokosten inne på kammerset, grunnet giktsmerter.

Været var virkelig nydelig i går - med 23 grader i skyggen og alt for varmt i solen. Jeg pakket med meg niste, noget kake og kokte opp en kanne kaffe, som vi skulle ta med oss. Tobakken ble naturligvis også medbrakt, både tyggetobakken og rød mikstur. For å komme oss til Døvika måtte vi ta ferjen over til Tau. Vi tok den som gikk klokken 11.00 og var fremme på hytten omkring klokken 11.50, efter en hasardiøs biltur gjennom svingete veier på landsbygden. Man kan si meget om Strand kommune, men det er i alle fall en typisk bondekommune med kupert terreng og mange hytter. En eller annen fjord strekker seg innover langs kommunen og går langt forbi Døvika. Den skallede mente det må være Boknafjorden som strekker seg innover der vi kjørte, efter først å ha gjettet på Lysefjorden, men det forslaget trakk han efter at jeg bestemt mente at den fjorden er noget lenger sør i fylket vårt. Jeg undret på om det kunne være at det heter Gandsfjorden helt innover mot Døvika, men det mente naboen ikke kunne stemme, siden den renner ved Sandnes. At vi, som er så gamle og burde vite bedre, er såpass uvitende er intet mindre enn en skam. Vi glemte å spørre ekteparet Waage om saken. Ei heller har jeg klart å finne et kart som viser navnet på fjorden nu i efterkant. Mon tro om noen av bloggens lesere kan kaste lys over vårt lille mysterium?

Jeg kunne spart meg å lage nistepakke. Det ble nemlig grilling av pølser med meget godt tilbehør til ute hos det hyggelige ekteparet der på Strand. Jeg forstår ikke helt hvorledes det kan ha seg at naboen aldri har introdusert meg for disse hyggelige menneskene før. Både Henrik og hans eldre hustru viste seg å være meget hyggelige og oppegående mennesker. Henrik gikk nylig av med AFP, efter årevis som psykiatrisk sykepleier ved SUS, mens Anna var avdelingsleder ved en eller annen institusjon for rusbelastet ungdom her i kommunen, frem til hun måtte trekke seg tilbake p.g.a. en eller annen revmatisk lidelse (trolig Bekhterevs sykdom) for få år siden. Jeg lot meg også fortelle at Henrik har en 90 år gammel mor, som er sengeliggende på Vågedalen bo- og behandlinghjem, som er et sykehjem på Hinna. Nysgjerrig som jeg er når det kommer til gamle mennesker spurte jeg naturligvis ut Henrik om hva som feilte hans senile mor og da nevnte han i fleng; demens, brukket rygg, som ikke blir god igjen, vonde føtter og dårlige nyrer. Akk og ve, sier jeg bare; min mor blir jo sprek i forhold!

Ekteparet Waage holder et flott hus på Madla, visstnok i Plogveien, en gate som jeg aldri har hørt om før, ei heller vet jeg hvor på Madla denne gaten er lokalisert. Selv skrøt jeg av å holde villa i selveste Torfæusgaten, som jo er en gammel og meget ærverdig gate her i byen. Naturligvis kjente de til gaten min fra før av - gjennom min skallede nabo - men det glemte jeg rent ut i farten, der jeg beskrev dens lokalisering i forhold til gravlunden og det gamle stadionet i byen o.s.v. Hytten i Døvika er fra 2005, visstnok, så nærmest helt ny og meget flott å se til. Tomten skal også ha skryt av å være temmelig bra. Jeg spiste meg temmelig mett på hjemmelaget potetsalat og grillpølser i brød, men orket likevel både kirsebærlikør og jordbær med sukker og fløte på, ja, t.o.m. sjokoladekake fikk vi servert. Jeg forsynte meg med et temmelig stort stykke, det må jeg innrømme.

Naboen og jeg tok 14.15-ferjen tilbake igjen til Stavanger. Vi kunne vært lenger, naturligvis, men jeg har jo en mor som ikke klarer seg selv, så da så. I.o.m. at vi hadde spist godt der vi var droppet jeg middagsmat i går, men lagde havregrøt til mor, noe som jeg vet at hun liker godt. Jeg satte meg ut på altanen sent på eftermiddagen for å lese i biografien om Ragna Nielsen (1845-1924), viss mor gikk i sitt 100. år da hun døde i 1915. Været ble bare bedre utover mot aftenen, selv om solen ble lavere. Klokken 19.30 viste gradestokken 24 grader her ute på altanen, i skyggen! Det ble en lat aften ute på altanen. Til og med aftensmaten ble inntatt der ute - i selskap med den skallede. Man var kun inne for å se på Dagsrevyen samt Sommeråpent, forøvrig hygget man seg i sommervarmen og talte om løst og fast.

I dag har man også vært ute store deler av dagen. Undertegnede spaserte ned til Stokkavannet og opp igjen midt på dagen, men det må sies at det var alt for varmt for en quinde i min alder med den sterke solen som var i dag. Jeg gikk rett i dusjen da jeg kom hjem igjen for å dusje av meg svetten fra spaserturen, men også for å vaske håret og stelle meg til aftenens kalas. Skuffende få har meldt sin ankomst til villaen, tross at man har annonsert åpen villa, dog blir vi i alle fall 5. Forutenom undertegnede kommer i alle fall naboen, Turid, Hildegunn og Elisabeth. Jarlfrid har visst forlatt byen en stakket stund for å nyte sommerfri sammen med familien et eller annet sted på sørlandet. Det kan forsåvidt hende at Anki kommer, men hun var også invitert på en eller annen sammkomst på Tasta, så hun skulle bestemme seg senere i dag, og fremdeles har man ikke hørt noe, så da er det vel kanskje tvilsomt om hun kommer.

Det blir ingen grilling i aften, selv om vi vurderte at vi kunne invitere til grilling i går. Vi bestemte oss for at det blir for meget styr og for lite tid til kos og sterkere saker, om man begynner med grilling, dessuten er det nesten for varmt for grilling nu. I skrivende stund viser gradestokken ute på altanen 24,5 grader - og det er i skyggen! Skål for det! Man har ellers vannet noget i hagen i dag, selv om det er meldt noget regn i helgen. Jeg oppdaget at både fløyelsblomstene og rosebuskene var temmelig tørre. Nu er klokken snart 19.00 og klokken 19.30 kommer naboen, så jeg avslutter for i dag med de beste ønsker for en festens aften, både for oss her og for alle andre som har tenkt å hygge seg i festlig lag nu i sommervarmen.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter