onsdag 11. juli 2012

Meget elendighet å berette om samt noget godt

Godtfolk!

I helgen ble familien til min efterhvert så gode venninne, Jarlfrid, rammet av en stor ulykke. Hennes nevø, Kim, ble funnet død av sin mor, efter å ha uteblitt fra en avtale med familien. Hildegunn informerte meg om det inntrufne i går, men det er først nu at jeg synes det har gått lang nok tid til at det er sømmelig å skrive om det. Jarlfrid sto sin nevø meget nær og er i dyp sorg. Avdøde gikk på diverse medisiner mot depresjon og søvnvansker og hadde heller ikke den beste fysiske helsen den senere tiden, men dødsfallet kom brått på alle. Så sent som tirsdag i forrige uke deltok han i begravelsen efter sin omkring 80 år gamle bestefar, som døde av kreft på Boganes lindrende enhet for et par uker tid siden. Søsteren til Jarlfrid, Rita, og deres skrantende mor har tatt dødsfallet meget tungt. Jarfrid har vært hos legen nu på mandag og fått sykemelding for hele denne uken, slik at hun kan ta seg av familien i denne tunge tiden.

At bestefaren i familien også nettopp er død gjør dette til en dobbel tragedie. Fra før av har jo Jarlfrid en åndsvak sønn, som trenger pleie og stell rundt klokken, og nu dette... Akk og ve; enkelte skal dog ha så meget vondt å stri med. Hildegunn fortalte meg at hun har besøkt Jarlfrid både mandag og tirsdag, for å hjelpe henne igjennom sorgen. Datteren til Jarlfrid skal også være knust. Hun sto sin fetter meget nær, i.o.m. at hun ikke klarte å få et skikkelig forhold til sin egen bror, som har bodd på institusjon i en årrekke. Hildegunn mener avdøde var født omkring 1980, men man regner med at alderen blir nevnt i dødsannonsen. Trolig vil begravelsen finne sted på tirsdag, muligens i Hundvåg kirke. Jeg har sagt til Hildegunn at jeg gjerne blir med henne til kirken. Jarlfrid er, tross at man ikke kjenner resten av slekten, en god venninne og en flott quinde.

Min søster Sissel har også hatt meget og mer enn meget å stri med nu i sommer. I går, altså på tirsdag, ble hennes svigerinne, Anny Larsen (60), stedt til hvile. Jeg skrev om dette dødsfallet i mitt innlegg den 3. juli, men meget har skjedd siden da. Min søsters snart 85 år gamle svigermor ble innlagt på sykehuset sist fredag, efter at hun fikk et slag og falt og slo seg stygt. Hun svever fremdeles mellom liv og død. Svigermoren skal visstnok ha tatt datterens død meget tungt. Fra før av har Sissels gamle svigermor allerede begravet en annen datter, selv om det er over 20 år siden. Jeg talte lenge med Sissel i går eftermiddag og fikk full rapport fra elendigheten der oppe i Oppland. Hennes planlagt tur hit nu i juli er utsatt, i alle fall inntil det kommer en avklaring med hensyn til svigermorens helsetilstand. Min søsters ektemann, Kjell, er heller ikke god. Han fikk nylig sin tredje prolaps i ryggen og klarer knapt nok å komme seg på klosetten på egenhånd.

Trøsten får være at helsen er god her i villaen - både når det gjelder undertegnede og mor. Man var i Bjergstedparken en tur og observerte forholdene i går aften, men har intet spennende å berette. Heldigvis, vil jeg nu engang si. På dagtid i går var man på biblioteket og lånte seg to bøker med gamle bilder fra Stavanger. Naboen, mor og jeg ble sittende og beundre hine hårde dager i går aften, men selv om det var fint i Stavanger før i tiden, var det også enkelte steder som var styggere enn i dag. Et godt eksempel på et område som ikke så særlig pent ut på noen bilder fra 1920-tallet er det området som i dag huser Nytorget samt omegn. Pedersgaten så rett og slett skammelig stygg ut på den tiden, med jordhauger, nedslitte hus og rot og skrot overalt. At det er flott i det strøket i dag, skal ei sies, dog er det nok hakket penere nu enn før, faktisk. På bilder fra Ullandhaug igjen får man inntrykk av å være langt ute i ødemarken, mens Eiganes så ganske likt ut på 1930-tallet, som nu. Byhistorie er meget spennende lese- og bildestoff, ærede lesere. Skål for det!

Man har også begynt på en ny roman, denne uken, "Det dyrebare" heter den, og forfatterinnen er selveste datteren til Liv Ullmann, Linn Ullmann. Jeg har bare lest 19-20 sider i den ennu, så vet lite mer enn det som står utenpå boken, men boken skal i alle fall ta for seg tre generasjoner av familien Brodal og handlingen skal foregår i en Sveitservilla i en fiktiv norsk kystby. Familien skal være preget av hemmeligheter, bedrag og fortielse. Boken starter med at 75 år gamle Jenny Brodal, som ikke har vært full på 20 år, plutselig drikker seg nettopp full.

Det er begredelig sommervær i Stavanger om dagen, så intet er nytt på den fronten. Både mandag og i går spiste man spaghetti med kjøttdeilig, saus og spinat til middag. Jeg laget så meget at vi hadde nok for to to dager. I dag laget jeg hjemmelaget lapskaus med mange gode grønnsaker oppi, blant annet gulrot, kålrot og purreløk. I tillegg hadde jeg oppi 2-3 andre grønnsaker samt poteter og medisterkaker. Jeg laget meget i dag også, så vi hadde naboen til bords klokken 16.00, men likevel har vi mer enn nok igjen til i morgen også. I går laget jeg dessuten et nytt "lass" med semulepudding, slik at mor og jeg skal ha noget godt å kose oss med til dessert, denne uken. Semulepudding med hjemmelaget rød saus, som man også har laget selv (selv om den i butikken også smaker greit), er noe av det beste jeg får!

Forøvrig har det ikke skjedd så meget fantastisk spennende å berette om de siste 3 dagene. På mandag var min gamle mor hos fastlegen sin, men bare for å kontrollere blodtrykket og hjertet, ta blodprøve og generelt sett undersøkes. Til å være 92 år er hun ganske sprek, selv om hun har vondt for å gå. Hun husker i alle fall alt som huskes bør. Mandag aften var min søster Anne-Grethe innom, dog kun på en snarvisitt. Tidlig på eftermiddagen i går kom Tove Johs-Castell på uanmeldt besøk. Hun holder til på Lista for tiden, men må som regel innom Stavanger noen ganger i løpet av sitt opphold der nede. Man er naturligvis meget invitert nedover - og flere ganger har man vært der - dog er det ikke så lett å komme fra bestandig, i alle fall ikke nu da hjemmesykepleien kun er innom to ganger i uken. Hvis det nu viser seg at Bente og Sissel ikke kommer hit med det første, kan det jo hende at jeg ordner det slik at jeg kan ta en natt eller to der nede med Tove, men man får ta en dag om gangen.

Nu i aften kommer naboen over for å spise aftensmat sammen med mor og meg, rett og slett fordi det er sommer og ferie, og da er det hyggelig å kunne gjøre noe ekstra innimellom. Man skal servere påsmurte rundstykker samt noget kake og kaffe. Hvem vet, kanskje blir det også en dram eller to. Skål for det!

Toril


Ingen kommentarer:

Site Meter