tirsdag 18. september 2012

Dagens rapport fra villaen

Godtfolk!

Min gode venninne og x-kollega, Ingeborg, telefonerte meg sent i eftermiddag og kunne informere meg om at hun i går aften talte med prinsesse Irene av Nederland. Prinsessen lot min gode venninne og x-kollega vite at hun og dronningen mottok sørgebudskapet fra Brasil med stor sorg søndag aften. Prinsesse Irene var ingen nær venninne av prinsesse Ragnhild, fru Lorentzen, men har i løpet av sitt liv møtt avdøde ved flere anledninger. Prinsesse Irene fortalte også litt om det hun selv har på dagsordenen for tiden. Ingeborg refererte blant annet et og annet fra prinsessens nylige tur ned til Afrika, hvor prinsessen driver med frivillig arbeid innenfor miljø og fattigdomsarbeid. Prinsesse Irene skal også ha talt om sin nevø, prins Johan Friso, som fremdeles ligger i koma i London. Det er kutyme at man ikke refererer for meget fra private samtaler med de kongelige, dog er det nu engang ikke jeg som har talt med prinsessen personlig, så et og annet tar jeg dog sjansen på å bringe videre til eder ærede lesere. Prinsessen skal ha innrømmet for min gode venninne at hun er temmelig sikker på at prinsen kommer til å gå bort i løpet av vinteren, dog skal både dronningen og prinsesse Margriet være av den oppfatningen at så lenge han ligger der, så er også håpet der. Akk, slik en elendighet som skal vederfares de kongelige.

Min frivole venninne, frk. Hildegunn fra Saxemarken, telefonerte meg også nu før jeg satte meg ned for å skrive dagens innlegg i min ringe blogg. Hun tilbrakte helgen i Trondheim sammen med vår felles venninne, Jarlfrid, i forbindelse med den skeive festivalen "Trondheim pride", som i følge Hildegunn ble en stor suksess. I alle fall ble det suksess for henne selv. Hildegunn skrøt meget og mer enn meget av at hun fant seg en flott ungjente omkring de 25 år der oppe i Trondheim, som visstnok ble hennes faste følge helgen igjennom. De møttes på den skeive uteplassen Metro sent fredag aften og tilbrakte en heftig natt sammen på hotellrommet, som hun bodde på sammen med Jarlfrid. (Hvorvidt Jarlfrid også var til stede hele veien, vites ei.) Hildegunn skrøt av at natten bød på både jurmassasje og diverse hygge med et utvalg av Hildegunns sexleketøy, som hun visstnok hadde pakket med seg i kofferten. Den påfølgende aftenen var det stor fest i LLHs regi og da møtte hun ungjenten igjen, og både drakk og danset sammen med henne. Hvorledes hun tilbrakte natten kan jo eder lesere fantasere om selv. Skål for det!

Selv gleder jeg meg stort over at mine venninner har hatt en flott helg der oppe i barteland, i.o.m. at jeg selv hadde en heller traurig hjemmehelg her i villaen. Dagen i dag har vært temmelig hektisk. En av mine kollegaer ringte inn syk i morges og rektor påla meg å ta en undervisningstime for henne før lunsj, noe som gikk utover mine forberedelser til eftermiddagens seksjonsmøte. Jeg skulle også ha en samtale med en homofil gutt på skolen vår i dag, dessuten hadde jeg min egen undervisningstime å skjøtte. Jeg ble spurt på morgenkvisten av en kollega om jeg kunne hjelpe henne med å tale noget med en 15 år gammel gutt, som nylig har stått frem for klassen sin. Jeg påtok meg oppgaven, uten å nøle, og vi ble riktig så gode venner efter den omkring 20 minutter lange samtalen vår. Min kollega vet at jeg foretrekker sterke quinder, fremfor skallede menn, så hun ante nok at jeg hadde et og annet godt råd å komme med til ungdommen. Jeg talte om hvor bra det var av han å komme frem i lyset såpass tidlig og jeg lovet han personlig å ta meg av enhver elev som måtte komme med negative kommentarer eller trusler mot 15-åringen. Lærd som jeg er ga jeg han også en røff og lynkjapp innføring i homohistorien her i landet og jeg fant frem kontaktinformasjon for han til LLH og Skeiv Ungdom. I.o.m. at jeg ikke personlig kjenner noen i Skeiv Ungdom kunne jeg dessverre ikke hjelpe han med å ta kontakt med organisasjonen, men nu vet jeg at han kan både telefonere og bruke nettet til å søke opp de rette vedkommende, hvis han ønsker det.

Seksjonsmøtet i eftermiddag varte i hele halvannen time, rett og slett fordi jeg hadde en saksliste så lang som et vondt år. Vi gikk blant annet igjennom pensumbøkene for alle de tre trinnene og bestemte hvilke kapittel vi må kutte ut å undervise i, rett og slett fordi man ikke har tid til å komme igjennom hele pensumet. Det er ikke slik at jeg eller andre pålegger noen å hoppe over det og det kapittelet, men det er greit å gi råd til hverandre og tale om slike ting i plenum, spesielt viktig er det at alle klassene på hvert trinn gjør noenlunde det samme, med tanke på at både tentamener og eksamener er felles. F.eks. kan nevnes at det ikke kommer til å bli undervist i retorisk analyse og Dorothe Engelbretsdotter på trinn 9. i år. Man må et eller annet velge vekk, så enkel er den saken. Møtet ble hevet rett før klokken 16.15.

Efter middagsmaten var vel overstått i dag var jeg i telefonen med to av mine søstre; Anne-Grethe på Klepp og Bente i hovedstaden. Vi talte om løst og fast, om mor blant annet, om det begredelige været som vederfares oss i utide, om litteratur og gårdsbruk. Bente har gått til innkjøp av en del kiosklitteratur i høst, selv om hun tradisjonelt sett (i likhet med undertegnede) har vært noget skeptisk til den slags. Hun har kjøpt de første bøkene i en serie av Bente Pedersen, som visstnok heter "Raija" og som handler om Nordkalottens folk på 1700-tallet. Naturligvis er det meget død og elendighet i bøkene; den slags kjennetegner all kiosklitteratur, det og (ulykkelig) kjærlighet. Jeg er spent på hva hun synes om bøkene. Selv har jeg holdt lang avstand til den slags, med unntak av en og annen bok som jeg så vidt har vært borti. Den eneste serien jeg har lest litt av er "Sagaen om isfolket" av Margit Sandemo, dog kun i embets medfør. Kiosklitteratur, ærede lesere, er fremdeles ikke pensum i norskfaget, men det burde det kanskje bli snart? Man kan si meget om kiosklitteratur, men det er mange som leser den slags. Så det så.

Jeg har støvsugd nu i aften og ellers løst litt kryssord og ryddet litt her og der. Nu skal jeg arbeide litt med pensumet for resten av uken. I morgen kommer det neppe noe innlegg, p.g.a. møtevirksomhet og forberedelser.

Toril


Ingen kommentarer:

Site Meter