lørdag 15. september 2012

Rolig helg, naboen på Mami, mer om ny dør, lærergjerningen, maleri-kjøp, Steffen m.m...

Godtfolk!

I går aften, fredag, slappet man av i villaen sammen med mor. Jeg satt for det meste med et kryssord i fanget mens jeg vekslet mellom å se på kryssordet og fjernsynsapparetet. Jeg serverte mor og meg nybakt kringle med svart kaffe til i går aften. Kringlen bakte jeg da man hadde vasket opp igjen efter inntaket av middagsmat ved 16.30-tiden. Vi spise forresten fleskepannekaker i går og tok siste rest som kveldsmat mens vi tittet på et opptak av prins Bernhards begravelse fra desember 2004. Mor satt en del med et broderi i stuen, som hun og Bente startet på i sommer. Hun var også i telefonen med både Sissel og Bente i går aften. Sissel fortalte visst mor at hun og Kjell skal på kalas i aften - og det skal inntas kaffedoktor i god gammeldags dalstrøkene innenfor-stil. Bank i bordet for det!

Min skallede nabo var ute sammen med Frits i går aften. Jeg visste om at han trolig skulle ut, således telefonerte jeg herren for en 3-4 timers tid siden og forlangte full rapport fra bylivet. Naboen kunne berette at de først satt i leiligheten hos Frits, hvor det sto brunt og blankt brennevin på menyen. Frits viste frem bilder fra en eller annen "homoby" i Spania, hvor han liker å feriere. Naboen og Frits har i lengre tid talt om å reise på ferie sammen nu, men kun om de finner en destinasjon med homoliv-garanti. Så vidt jeg forstår står valget nu mellom denne byen i Spania, Chiang Mai i Thailand og en eller annen gresk øy. Ved 22.30-tiden gikk herrene på Mami, byens skeive bar - lokalisert i Bakkegaten - og der var det ikke fullt hus, men god stemning, fortalte naboen. Herren Jan sto i baren og han kunne informere herrene om at Øystein hadde frihelg, grunnet at han har meget på tapetet for tiden i forbindelse med den kommende flyttingen ned til Oldboy i Thailand. I tillegg var også Hugo innom for å kontrollere at Jan ikke forskynte seg fra kassen, men den efterhvert så sagnomsuste syngedamen, frk. Ingrid, glimret ved sitt fravær.

Naboen og Frits talte med en herremann ved navn Eirik inne på Mami og de tre herrene er alle bekymret over at de ikke har observert Glen på byen de siste ukene. Min skallede nabo mener det må være et og annet galt fatt når en såpass regelmessig HoT- og Mami-gjenganger plutselig uteblir tre helger på rad. På Mami satt det visstnok en gjeng med quinder, som både talte og lo høylytt, til en viss irritasjon for naboen og Frits. Ved 00.30-tiden beveget herrene seg videre mot HoT Open Mind, men der var det slik til spetakkel ved inngangspartiet at de ikke våget å sette føttene innenfor dørstokken. Intet mindre enn tre myndige vakter var i klammeri med to eller tre ville herremenn med utenlandsk utseende. Hugo og Tomas kom begge til mens naboen og Frits observerte tullingene i full sving. I stedet for å vente på klar bane gikk de innom Garmann og kjøpte seg hver sin øl, før de gikk hver vel til sitt omkring klokken 02.30.

På onsdag hadde jeg besøk av Turid, som ville ta min nye ytterdør til nærmere øyesyn. Som eder lesere sikkert har fått med dere mistet undertegnede både nøkkel, portemoné samt vett og forstand ute på byen sist helg, i forbindelse med "Stavanger på skeivå". I fylla klekket man så ut den meget "geniale" planen om å bryte opp ytterdøren med et brekkjern, i stedet for å telefonere mor med ordre om å låse opp. Man forsøkte riktignok å ringe på ringeklokken, men mor åpnet ikke, sikkert fordi hun fryktet for hva som kunne reke gatelangs på nattestid. Akk og ve, slik en elendighet. Dog kom det i alle fall en flott, ny dør ut av elendigheten. Turid og jeg var skjønt enige her på onsdag om at villaen nu har gatens flotteste ytterdør, dog er det ellers meget som burde vært skiftet ut i denne gamle villaen. Min skallede nabo humret godt på lærerværelset på tirsdag da han fortalte en av våre kolleger fra elendigheten i Torfæusgaten. Olav, som han heter, er en av få kolleger med god humor så han lo godt av det vi andre heller har grått av. Jaja, sånn kan det gå. Olav mente det er bra at elevene ikke kjenner til alle detaljene fra sine læreres privatliv. Olav har selv opplevd et og annet, blant annet ble han tatt på fersken av sin egen kone mens han hadde en annen dame til sengs. Riktignok var dette på 1990-tallet og konen tilga han, men likevel, da.

Denne uken har man arbeidet med grammatikk og rettskriving i norskklassen min. Tegnsetting, morfologi og bruk av ordbok har også stått på tapetet og man skal fortsette med det samme temaet når ny uke starter. Det har for det meste gått i tavleundervisning, oppgaveløsing og utspørring av elevene. I heimkunnskapstimene mine - det gjelder begge klassene - har man hatt teori med bærekraftig utvikling, etisk handel, merking av matvarer og lokal matprodukson på agendaen, denne uken. Man må ta noen bolker met teori innimellom, selv om teorien kun utgjør 1/4 av undervisningstimene mine. De dagene elevene har vanlig undervisning i kokkesalen (med baking eller matlaging) har de i tillegg alltid en 5-10 sider med pensum til lesing og innimellom oppgaver å svare på, men dette gjøres som lekser for ikke å ta for meget tid fra matlagingen. Jeg sjekker ikke alltid at elevene har gjort oppgavene sine, men to ganger hvert semester må de levere inn skriftlige oppgaver, som den lærde quinde så kontrollerer. Elevene skal også ha en skriftlig prøve i løpet av terminen, som utgjør 1/3 av karakteren man til slutt skal sette. Det viktigste for å oppnå toppkarakter i timene mine er dog at man utviser dyktighet i kokkesalen. Hvis man ikke klarer å koke poteter og egg, som alltid er første post på programmet hver høst, da blir jeg ikke bare sint, men setter også ned karakteren et hakk. Tro det eller ei, ærede lesere, men det er mange 14-åringer som ikke forstår at et egg skal kokes i 5-10 minutter.

På torsdag var Tove Johs-Castell og jeg på besøk i atelieret til kunstmaleren Ingunn Fyllingen, som ligger i Sandvigå, rett nedenfor den sagnomsuste Bjergstedparken. Sammen med noen få andre kunstnere har Ingunn lokaler i et gammelt murhus, som sikkert har vært fabrikk en eller annen gang i tiden. Stavanger kommune har også lokaler i huset, det samme har kunstskolen. Tove ville at jeg skulle være med å bestemme hvilket bilde hun skulle kjøpe seg. Tove kjenner godt til Ingunn og hadde vært innom for å se på malerier noen dager tidligere, men klarte ikke å bestemme seg for hvilket av to bilder hun skulle gå til innkjøp av. Det ene kostet 2.500, mens det andre lå på 4.300. Jeg rådet henne til å kjøpe det billigste, som jeg personlig også likte best. Det var et abstrakt maleri med hav og strand-motiv, så vidt jeg kunne skjønne. Tove lyttet klokelig til mitt gode råd og kjøpte seg det billigste maleriet. Ingunn fortalte at hun skal ha utstilling på østlandet nu i høst og at hun nylig hadde utstilling i Amsterdam, så her har man altså med en riktig så dyktig kunstmalerinne å gjøre. Bank i bordet for det!

Naboen og jeg har talt en del om de rådene jeg ga til Steffen i helgen, som førte til at han kastet kjæresten ut på gaten. Jeg har hatt en del dårlig samvittighet for at jeg var så dum at jeg ga råd mens jeg var på hjemmebrentsfylla i villaen på lørdagsnatten. At jeg knapt nok husker hva jeg sa, får nu så være, for jeg vet jo nu at jeg ga dårlige råd som sikkert har ført til mer enn meget elendighet for begge to. Jeg telefonerte Steffen torsdag aften, rett og slett for å gi nye råd, men sa langt kom jeg ikke. Unge herr Steffen informerte meg om at x-kjæresten hans allerede hadde funnet seg en hybel på egenhånd (på Ullandhaug) og at det nu ikke lenger var en vei tilbake. Huff og atter huff. Jeg undret på om han var sikker på at toget var godt, og da sa han det at han rett og slett ikke lenger har følelser for unggutten, så da så. Steffen er 23 år og en av få unggutter som tidvis frekventerer villaen. X-kjæresten hans er visst ikke engang 20. Akk og ve. Som regel kommer Steffen på nachspiel til villaen fordi en eller begge kameratene hans (Tommy og Kristian) vil rote med den skallede, men Steffen er selv meget dannet og hadde neppe tatt i naboen med noe annet enn ildtang. Denne Fredrik-unggutten, som var i villaen i helgen sammen med Steffen og Tommy, var noget spesiell og han hadde jeg ikke sett før.

Hildegunn og Jarlfrid er i Trondheim denne helgen, i anledning "Trondheim Pride". De besøker lesbiske Ulla og nyter sikkert synet av flotte ungjenter nu i skrivende stund. Jeg tror det er i aften de skal herje som verst der oppe, men de reiste opp i går eftermiddag og rakk sikkert å kaste seg om halsen på en og annen ungjente i går aften også. Bank i bordet for det!

Selv har jeg invitert naboen på aftensmat klokken 19.00. Jeg skal diske opp med påsmurte rundstykker med omelett, brunost, syltetøy og salami på. Også skal jeg steke vafler, som jeg skal servere med jordbærsyltetøy på. Det smaker fortreffelig til svart kaffe. Jeg skal også sette frem noen kringlestykker, så både mor og naboen kan spise til de sprekker nu i aften. Nu aller først, dog, skal jeg spasere meg en tur ned til sentrum og tilbake igjen, rett og slett for helsens skyld. Det er greit vær akkurat nu, men i går regnet det temmelig voldsomt, så det er vel bare opphold en stund, kan jeg tenke meg.

En god aften bedes!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter