lørdag 22. september 2012

Så er det lørdag igjen, da...

Godtfolk!

Til høyre sees nylig avdøde prinsesse Ragnhild, fru Lorentzen, sammen med ektemannen i faren kong Olav V' begravelse, 30. januar 1991. Prinsessen var på det tidspunktet 60 år gammel og skulle altså leve til hun ble 82 år. Hvil i fred, prinsesse Ragnhild Alexandra.

Da var det endelig helg! Arbeidsuken har gått vel for seg, selv om det har vært nok å gjøre. Her i villaen har det også vært en del ting å henge fingrene i, f.eks. kan nevnes maling av kjøkkenstolene samt kjøkkenbordet, kosting av trammen, banking av gangteppet, støvsuging, vask, middagslaging og ellers det sedvanlige stell av mor, som er mer eller mindre sengeliggende på kammerset. Mor er ikke så aller verst i formen for tiden, men hver eneste dag når jeg kommer hjem fra lærergjerningen er jeg noget engestelig for at jeg kan finne henne liggende på gulvet. Det har skjedd før. Den slags tærer på en giktbrudden 64-åring. Det er alt annet enn sunt å bekymre seg for skrantende slektninger i tide og utide.

I går, efter lærergjerningen, var man på Kvadrat sammen med Tove Johs-Castell. Vi gikk først på OBS-kafeteriaen og nøt hver vår porsjon med kjøttkaker, poteter, ertestuing og saus. Efter middagen var man klare for å innta kjøpesenterets mange sko- og klesbutikker - og det til gagns! Jeg har ikke tall på hvor mange butikker vi beæret med vårt nærvær, men det var mange nok! Selv handlet jeg både på en bokhandel, på en skobutikk, på HM, på Vinmonopolet, på Dropsen og på Cubus. Alt i alt handlet jeg for drøyt 1.400 kroner. I dagens samfunn er ikke 1.400 kroner lenger hva det engang var, men for en lærerinne i deltidsstilling svir det godt nok på pengepungen. Tove kjøpte seg en fantastisk flott festkjole, som hun skal innvie i en 70-års dag neste helg. Hun handlet også en ny jakke - til utrolige 1.700 kroner. Inne på den butikken hadde de til og med en jakke til over 4000 kroner. Jeg ble rett og slett kvalm av den butikken og ventet på Tove ute i gangen mens hun handlet seg den jakken. Det får da være grenser til svindel og bedrag! Jeg vedder på at den jakken er utslitt innen tre år, og så lenge varer jo de fleste jakker, så det så.

Tove ble med innom villaen på kaffe og kaker da vi hadde gjort oss ferdige ute på Kvadrat. Hun ble sittende i nesten to timer og vi hadde det svært så hyggelig. Senere på aftenen var min skallede nabo innom. Han hadde med seg konjakkflasken, men det ble ikke drukket særlig meget. Jeg tror han tok seg ett eneste glass, mens jeg takket ydmykt nei. Naboen talte om siste dagers hendelser, blant annet en mislykket tur til Friluftshuset ved Orrestranden, hvor han hadde avtalt å møte en 24-åring, som dessverre ikke møtte opp. Sånn kan det gå. Jeg fikk også fyldig referat fra et og annet han har sett (og hørt!) i Bjergstedparken, denne uken, men slike detaljer skal jeg spare eder lesere for. Forøvrig kan nevnes at Bjergstedparkens allianse for tiden ligger i dvale, dog lover vi å komme sterkt tilbake.

I dag har jeg vært på Helgø Meny, tidl. Helgøs matsenter, og handlet matvarer for over 400 kroner. Ellers har jeg syslet litt i huset. Man har ingen planer for i aften, men festligheter det blir det ikke tale om. Basta! Prinsesse Ragnhild, fru Lorentzen har ennu ikke kommet vel i jorden, og da sømmer deg seg ikke med fest og moro. Jeg forventer ikke at godtfolk flest følger mitt dannede eksempel, til det finnes det for mange uskolerte taskenspillere her i vårt ganske land. I følge ryktene skal visstnok båren med prinsessen ankomme Norge en eller annen gang nu i eftermiddag eller i aften. Det blir sikkert fyldig dekning fra elendigheten i Lørdagsrevyen klokken 19.00.

Takk for meg, for denne gang.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter