tirsdag 30. oktober 2012

Den lærde quinde avanserer til undervisningsinspektør

God tirsdag!

I går skjedde det noe meget gledelig. Da man returnerte til pliktene i skoleverket efter flere ukers sykemelding ble man sporenstreks kalt inn til rektors kontor for en samtale. Der ble jeg informert om at skolens undervisningsinspektør - hun mistet jo sin sønn på sensommeren og har siden vært sykemeldt - har fått innvilget permisjon i 4 måneder, t.o.m. 28. februar 2013. Rektor sa at han hadde et gledelig tilbud til meg, som han anmodet meg på det sterkeste om å vurdere. Tilbudet gikk ut på at jeg skulle fritas for all undervisning de neste 4 månedene, mot at jeg gikk inn i et vikariat i stillingen som undervisningsinspektør i 60%. Hvis jeg takket ja skulle han sørge for at jeg fikk den lønnen jeg hadde krav på, som i praksis betydde en lønnsøkning på 11 kroner i timen. Jeg lovet å gi en tilbakemelding innen arbeidsdagens slutt.

Nu gikk det slag i slag, ærede lesere. Jeg konfererte med min skallede nabo og kollega på lærerværelset, både i går formiddag og efter at vi hadde inntatt nistepakkene våre i lunsjen. Han mente at det neppe kunne være særlig meget tvil rundt hvilket svar jeg burde gi rektor, men jeg ville tenke meg grundig om før jeg kunne komme med et binnende svar. Efter å ha talt med min skallede nabo og kollega den første gangen tok jeg så kontakt med quindemennesket som er tillitsvalgt ved skolen. Hun skaffet til veies en hel rekke med papirer, blant annet om AFP og lønn. Efter å ha lest igjennom en hel rekke med papirer, talt med naboen for annen gang og vekslet noen ord om saken med skolens rådgiver hadde jeg svaret mitt klart.

Klokken 13.00 gikk jeg inn til rektor og informerte han ydmykt om at jeg takket ja til å gå inn i det 4 måneder lange vikariatet som undervisningsinspektør, men sa samtidig at jeg skulle bruke resten av arbeidsdagen til å fylle ut søknadsskjema for AFP (avtalefestet pensjon) på internett og at jeg så for meg at jeg blir AFP-pensjonist f.o.m. 1. mars 2013. Rektor lovet å gjøre sin del av godkjennelsen av min AFP-søknad neste formiddag. Antageligvis er han glad til at elevene nu slipper å ha en såpass ustabil lærer å forholde seg til. Det har sikkert ikke vært greit med en lærer som har vært så meget sykemeldt, til og fra, dessuten tror jeg det kan komme til å bli deilig å avslutte en lang karriere i skoleverket med 4 måneders kontorjobb. Jeg er jo ikke dummere enn at jeg skjønner at rektor ønsker meg vekk fra klasserommet, såpass vett og forstand har man dog. Dessuten er jeg helt enig med han. En quinde i min alder og med min varierende helse har intet og atter intet i et klasserom å gjøre. Således tror jeg dette er en vinn-vinn-løsning for alle tre parter, både for skolen og undertegnede, men kanskje spesielt for elevene.

Noen ord fra lørdagens drikkegilde må man også få med. Som nevnt i forrige innlegg inviterte jeg den faste gjengen til kalas her i villaen på lørdag. Alle de tre quindene kom, det samme gjorde naboen og naboens kamerat Frits. Naboen og spesielt Frits oppdaterte oss lesbene på de siste hendelsene innenfor homo- og cruisingmiljøet i byen. Hildegunn sto for siste nytt på lesbefronten og det var nesten ikke ende på alt hun hadde å komme med. Mens naboen og Frits var mest opptatt av å informere om hvem som frekventerer Bjergstedparken og Orrestranden samt hvem som har vært i klinsj med Hugo i det siste, hadde Hildegunn mer saftige nyheter å by på. Blant annet kunne hun kunngjøre sin datters forlovelse med en eller annen ung herremann fra Jæderen og hun hadde en hel del med sladder fra både diverse nachspiel, fra Mami og HoT Open Mind og fra lesbemiljøet generelt. Hun hadde nytt om både Inger, Anki, Unni og de røffe lesbene fra Haugtussa, men p.g.a. sensitiviteten i en del av det hun delte med oss våger jeg ikke å spre det utover min ringe blogg. Ta heller kontakt på Facebook, kjære lesere.

Efter noen timers sladder, kortspill og inntak av diverse fluidum vandret vi nedover til byen ved midnatt, med mer eller mindre stø kurs for HoT Open Mind. Det hadde seg nemlig slik at selv om det var kaldt på lørdag var det stjerneklart og vindstille, nærmest perfekte værforhold. Derfor ville vi gå, i stedet for å ringe til de hersens taxi-folkene, som uansett aldri kan ta telefonen når man ønsker å nå de. En gang sto jeg 40 minutter i telefon-kø hos Rogalands Taxi, før jeg la på og forbannet hele taxinæringen. Utenfor den skeive nattklubben var det relativt dødt, dog var det heldigvis mer livat innendørs. Hugo satt ikke i døren i egen ringe person, denne gangen, dog ble han senere på aftenen observert bak baren av den skallede. Hans bedre halvdel, herren Tomas, syslet som vanlig som disc-jockey. Naboen har en teori om at Tomas er betydelig mer beskjedent anlagt enn Hugo og at han således trivest best i tussmørke der inne i disc-jockey-kroken sin.

Innen klokken hadde passert 01.00 var det godt over 100 sjeler i lokalet, blant annet Heidi, Alexandra, Judith, Else, Michelle, Elisabeth, Elin, Nina, Hege, Eirik, Jørgen, Bjørnar, Steffen, Kristian, Tommy, Hansemann, Bjørn, Knut, Ivar Andre, Thomas, Arne Morten og Tore. Jeg våger å påstå at det var flest ungdommer og unge voksne i lokalet, denne gangen, selv om det også var en del eldre man kastet blikket innom. Det er slettes ikke likt klientell fra gang til gang. Enkelte ganger råder ungdommen - la oss si at alle under 30 er ungdommer - mens andre ganger nærmest yrer det av virile 40- og 50-åringer rundt baren og på dansegulvet.

Man hygget seg stort på byen, denne gangen, både utenfor under de 3-4 "lufteturene" og da man satt i ro ved bordet mens man myste utover folkelivet eller talte med Turid og naboen. Man fikk sågar ett vått kyss på kinnet av innehaveren personlig, omtrent samtidig med at frk. Hildegunn ga meg ett ikke fullt så vått kyss på det andre kinnet. For en stakket stund følte jeg meg nesten som dronningen i lokalet! En toskete mann i 30-års alderen knuste et fullt ølglass rett foran bordet vårt på et eller annet stadium av natten - og stakkars ryddegutt Tom (fra Thailand) måtte ordne opp i elendigheten. Herren selv lot til å late som ingenting, men jeg pekte han ut for ryddegutten, uten at jeg tror det ble tatt affære. Enkelte ganger kastes folk ut efter å ha sølt i lokalet, mens andre ganger blir man ikke forvist om man så blotter tissefanten foran forskremte lesber. Akk, likhet for loven gjelder visstnok ikke der i gården. (Hvor er Øystein når man trenger en sindig ansatt til å holde styr på drukkenskapen?)

Hildegunn og Jarlfrid dro på nachspiel i Øvre Holmegate hos et eller annet quindemenneske ved 02.30-tiden. Vi andre, d.v.s. Turid, naboen og undertegnede dro hjem til villaen omtrent på samme tid. Frits ble med hjem til Hansemann på nachspiel og hva resten av de feststemte gjestene valgte å foreta seg utover mot morgenkvisten forblir en hemmelighet for undertegnede. I villaen ble det, som seg hør og bør, servert nattmat; h-melk, brødskiver, stekt egg og stekte karbonader med noget sprøløk og grov sennep til. Naboen og Turid ble sittende i nærmere en time før vi avsluttet en meget vellykket aften og natt, omkring ved 03.45-tiden. Jeg fikk hjelp av Turid til å rydde av stuebordet før hun satte seg på mopeden, faktisk var hun såpass ivrig at jeg måtte sette ned foten, ellers hadde hun tatt fatt på oppvasken også.

I dag har man både undervist noget og ledet seksjonsmøte, men nu er det slutt. Fra og med i morgen den dag skal man virke som undervisningsinspektør og timene i klassene mine skal dekkes inn av en vikar. Efter dagens lærergjerning var jeg innom det nye kjøpesenteret på Tasta, som er større enn både Kilden og Arkaden, men ikke fullt like stort som Kvadrat. Jeg må si jeg ble mektig imponert over hvor mange butikker man har klart å stappe inn i det nye kjøpesenteret. For eder uinnvidde så fikk Tasta bydel i Stavanger (nord) sitt første kjøpesenter sist uke. Tasta er kanskje den bydelen som vokser mest for tiden. Det bygges både rekkehus-prosjekter og lavblokker i fleng der ute på Ytre Tasta, så kundegrunnlaget er trolig til stede for et kjøpesenter i bydelen. Det er til og med et par butikker som har flyttet fra Stavanger sentrum og bort til Tasta kjøpesenter. Det må sies å være dristig.

Nu skal man sette over potetkjelen. På menyen i dag står stekte leverkaker med kokte poteter og ertestuing til.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter