lørdag 27. oktober 2012

Kalas i aften!

God lørdag!

I aften har man invitert til kalas her i villaen. På gjestelisten står min skallede nabo, frk. Turid fra Sandnes, frk. Jarlfrid fra Storhaug og frk. Hildegunn fra Saxemarken. Det er også en viss mulighet for at naboens kamerat, herren Frits, dukker opp. Jeg bestemte meg for å samle gjengen i går, selv om jeg har undervisning igjen på mandag, dog taler det til vår fordel at klokken skal stilles en time tilbake i natt, noe som gir meg en ekstra time til å gjenvinne helsen i morgen. Skål for det!

Naboen var på visitt i går aften og da talte han blant annet om snøværet i går, som førte til meget glatte veier. Naboen hadde time hos legen i går eftermiddag og gikk således tidligere fra jobben og havnet da midt oppi sludd, hagl, kuling og glatte veier. Det var riktig ille i går, ærede lesere, selv om det ikke kom store mengder med nedbør, dog var det bare 0,5 grader på eftermiddagen og det ble meget glatt. Da jeg tittet på gradestokken ved 23.15-tiden i går aften, i det naboen gikk hjem, viste den faktisk en minusgrad. Naboen kommenterte også dagboken til herren der nede i Thailand og humret godt da han refererte fra herrens siste skriverier. Naboen mener å vite at herren der nede i Thailand tar feil av årstallene når han skryter av å ha hatt en noget yngre og viril herremann ved navn Stefan på middag i 1999; nevnte Stefan flyttet jo ikke til Stavanger før i 2001. Naboen gjestet et utagerende nachspiel i Tanke Svilandsgate omkring det herrens år 2002 da denne Stefan-karakteren delte leilighet der sammen med Tommy og en eller annen tredjemann. Således mener han å vite at 1999 må ha vært for tidlig. Han hadde forøvrig en del grove detaljer å komme med fra det nachspielet, den gangen, men jeg er alt for dannet til å referere fra det her og nu.

Man hygget seg stort foran fjernsynsapparetet sammen med den skallede i går aften. Kerry Kennedy (53) fra den berømte Kennedy-klanen gjestet programmet til Fredrik Skavlan, blant annet sammen med Wenche Myhre, som forøvrig fyller 66 i vinter. (Skål for det!) Når såpass prominente gjester beærer programmet til Skavlan med sitt nærvær er det verdt å se på, synes jeg. Vanligvis er jeg ingen fast seer der i gården, men jeg prøver å se på programmet de få gangene det dukker opp gjester av rang og betydning. Forøvrig hygget naboen seg med noget konjakk i går aften, men jeg satt og nippet til eggelikør, innimellom tobakkstyggingen.

Jeg leser fremdeles i romanen "Orkideens hemmelighet", dog parallelt med at jeg holder på å lese ut det nyeste bindet i konge-serien til herr Tor Bomann-Larsen. Torsdag og fredag løste jeg også ett kryssord hver dag og nu da jeg er hjemmeværende får jeg også god tid til å lese Stavanger-avisene grundig. Det blåser full storm innad i Stavanger Ap for tiden, dog er det gammelt nytt. Cecilie Bjelland har skaffet seg mange fiender gjennom sin egoistiske lederstil, der andre meninger skal høres, men ikke vektlegges. Et eller annet quindemenneske har dannet sin egen lille klan i Stavanger Ap nu og klanen har neppe mer enn ett mål: Å knuse fru Bjelland - og det til gagns. Det er festlig å følge kranglingen fra sidelinjen, dog er det visstnok temmelig uhyggelig stemning under partimøtene. Ryktene går nu om at Ap kommer til å sende inn en eller flere representanter fra hovedstaden for å komme uenighetene til bunns. Slik jeg ser det er det to ting det strides om:
1) Bybane eller ikke og
2) Personlige konflikter, uten direkte politiske begrunnelser.

I går bakte jeg en meget vellykket ostekake, som mor, naboen og jeg tok hvert vårt stykke av til aftenskaffen i går. Jeg har tenkt å by på ostekake til gjestene i aften også, selv om det neppe blir like meget inntak av kake, som av sterkere saker. Hildegunn har allerede meldt ankomsten til en kasse med pils, men har lovet at den tomme kassen skal hentes allerede i morgen. Jeg hadde reperatør på besøk i går, som ordnet med viften over komfyren. Den sluttet å virke på onsdag, sånn helt plutselig, dog fikk jeg raskt tak i noen som kunne ordne med problemet. Det som hadde skjedd var visst at det var en eller annen reim inni den gamle viften som hadde blitt ødelagt, rett og slett av tidens tann og morkenhet. Jeg ble overrasket over at hele affæren bare kostet 360 kroner. Jeg sto klar med et 1000-lapp i hånden da herren skulle informere om kostnadene, men den kunne jeg gjemme igjen. Hurra! Forøvrig var det en flott ungdom, neppe mer enn 25 år gammel, som reparerte viften. Synd at naboen ikke fikk bivånet den unge herren.

Jeg vil også benytte dagens blogginnlegg til å gratulere enkefru Emma Otis med vel overstått 111-års dag. Emma bor på et gamlehjem i staten Washington i USA og nyter relativt god helse, sin høye alder til tross. Hun og ektemannen, som døde på 1960-tallet, fikk tre barn. Datteren Doris er i dag 88 år gammel. De siste 5 årene har vært harde for Emma, som på disse årene har opplevd å miste sin sønn, svigerdatteren og begge svigersønnene. Svigersønnene var rikignok 87 og 86 år gamle og døde begge av alderdomssvakhet, men sønnen og svigerdatteren vandret begge før fylte 80 år. Den eldste datteren døde allerede på 1970-tallet. Bilde fra 110-års dagen i fjor kan finnes ved å søke på Emma Otis her i min ringe blogg.

I dag var man på Helgøs matsenter sammen med naboen og handlet inn til helgen. Planen er å servere stek med godt tilbehør i morgen eftermiddag. Jeg kjøpte også inn noget brus samt tobakk til i aften og det som ellers bør være i et kjøleskap av mat og drikke. Været er strålende i skrivende stund, selv om det er kaldt, så nu skal jeg rett og slett ut for å få i meg frisk luft.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter