fredag 23. november 2012

Endelig ny rapport fra Eiganes!

God fredag!

Endelig er tiden kommet, kjære lesere fra nær og fjern! Et nytt innlegg i min ringe blogg er skrevet ferdig og kan deles med mer eller mindre faste blogg-lesere. Grunnen til at man ikke har publisert nye innlegg den senere tiden skyldes 4 ting:
- Irritasjon over kritikken som kom mot direkterapporteringen fra HoT Open Mind
- Høyt arbeidspress i mitt nye embete som undervisningsinspektør
- Meget å henge fingrene i på hjemmebane (Les mer nedover i innlegget!)
- Delvis skrivesperre (noe som tidvis rammer forfattere og lærde quinder)

I helgen som var bisto man den skallede med skifting av bildekk, over til vinterdekk. Man har ennu ikke opplevd større mengder med snø og is ennu, men det er ytterst sjelden at man går igjennom en hel vinter uten at det oppstår trafikalt kaos her i oljehovedstaden, så nu er vinterdekkene satt på og snøen kan bare komme, i alle fall for vår del. Bank i bordet!

Prosjektet med å bygge om naboens enebolig til 4 hybler med stor stue har nu begynt. Naboens kamerat, herren Hansemann, og dennes fetter, Jan Anton, begynte å herje inne hos naboen nu på mandag og selv om bare Jan Anton er skikkelig snekker så mener naboen at prosjektet er i trygge hender. Naturligvis skal alt arbeidet gjøres svart og Hansemann skal få tak i en polakk, som skal komme og hjelpe til enten fra og med neste uke eller uken derefter. Inntil videre vil naboen komme til å holde til hos seg selv, men på lengre sikt er planen å gjøre om to av villaens gjesteværelser til hans private gemakker her i undertegnedes ringe villa. Mor blir 93 år om en tre ukers tid og kommer neppe til å leve særlig meget lenger, således vil det være godt med selskap i villaen, spesielt eftersom vi begge skal bli pensjonister i 2013. Selv avslutter jeg en lang karriere i skoleverket den siste dagen av februar, mens naboen blir ferdig - for godt - i midten av juni.

Jeg føler at jeg behersker pliktene som undervisningsinspektør ganske godt, om jeg så ydmykt kan få si såpass. Onsdagen og torsdagen for to uker siden var jeg med rektor på skoleleder-seminar på Stord. Jeg hadde ikke regnet med at skolen ville bruke penger på å kurse en giktbrudden quinde som er inne i sine siste måneder med jobbing, men for rektor var det en selvfølge at jeg skulle få lov til å være med. "Dette er et skreddersydd opplegg for alle som jobber i skoleleder-stillinger, og du er undervisningsinspektør og da skal du også bli med, om du vil", sa rektor da vi talte om det noen dager i forveien. Oppe på Stord lærte vi om kunsten å være en god sjef, vi gjennomgikk HMS-regler, ble forelest i leder-etikk, vi fikk "kompetanseløft" og besto begge trinn en av den såkalte rektorskolen. Rektor deltok også på et tre timer langt kurs om budsjettering, men den tiden benytter jeg til å titte i butikker i Stord sentrum. Gøy var det spesielt å møte kolleger fra andre skoler på vestlandet.

For tiden går meget av arbeidsdagen ut på å legge vikar-kabalen ved skolen vår, i.o.m. at vi har en lærer ved skolen ute i 100% sykemelding for tiden, i tillegg til at det også til stadighet er både en og to egenmeldinger på en og samme dag. På torsdag og fredag i sist uke måtte vi krype til korset og brukte 1.600 kroner på innleie av en vikar fra Pedagogisk VikarSentral her i Stavanger. Dog prøver vi for det meste å benytte en ringevikar vi har tilgang på samt dekke opp internt. Jeg påtok meg selv en dobbelttime i norsk i en 10. klasse nu på mandag og selv om jeg ikke hadde forberedet meg kjente jeg noget til pensumet. Temaet var 1800-talls nasjonalromantikken i norsk litteratur og det har man jo vært borti en god del ganger, om man kan si det så ydmykt. Kanskje var jeg til og med dyktigere enn den sedvanlige læreren i den klassen er, men det kan jeg vel neppe si høyt?

Sist lørdag var man på kalas hos Turid i Sandnes, som hadde huset for seg selv, i.o.m. at moren oppholdt seg på Heng. Både Hildegunn, Jarlfrid og Heidi var med og vi endte som seg hør og bør opp på HoT Open Mind, efter en snarvisitt på Mami, hvor Jan sto i baren. Diverse folk, som var innom Mami, kunne bekrefte at Øystein nu har sluttet for godt ved Mami og at han har flyttet ned til Oldboy i Thailand. Man hilste kort på Glen på Hot Open Mind og informerte herren om at det sannelig var på tide med en bytur igjen. Nevnte herremann har ikke vært observert på byen på ukesvis og ryktene om hans død har svirret i det skeive miljøet... Ellers var jo de faste lesbene og de virile homofile herrene på plass; Anki, Unni, Anna, Michelle, Elin, Tore, Frits, naboen, Knut og Eirik, for å nevnte noen. Forøvrig skal jeg ikke skrive særlig meget mer fra byturen, annet enn at vi hygget oss meget og mer enn meget og at vi avsluttet i villaen ved 04.30-tiden. (Ingen jurmassasje eller stripping av annet slag, denne gangen!)

Mang en gang har man fått forespørsel om hva man nyter til middag i villaen, sikkert p.g.a. min fortid som heimkunnskapslærerinde. I dagens blogginnlegg har jeg æren av å publisere siste dagers middagsmeny her i den ringe villa, til glede og inspirasjon:
- Søndag: Gåsestek med det kosteligste tilbehør
- Mandag: Hjemmelaget fiskegrateng med kokte mandelpoteter til
- Tirsdag: Pizza grandiosa
- Onsdag: Stekt sild og stekte fiskekaker med kokte beatepoteter og smeltet smør til
- Torsdag: Stekte medisterkaker samt stekt egg på lefse
- Fredag: Hjemmelaget brokkoli- og blomkålsuppe med stekte baconbiter oppi

Fiskegratengen ble laget sist uke. Da brukte jeg torsdagen, som er en av ukens to faste fridager, til å lage 10-12 porsjoner med hjemmelaget fiskegrateng av torsk og laks, med ca 35-40% fisk i. Jeg satte også sats på torsdag, slik at det skal bli hjemmebrent å få til jul. Jeg tror det ble omkring en 15-16 liter med sats, så nu er det bare å vente på at godsakene blir ferdiggjæret, noe som tar omkring en tre ukers tid, alt i alt. Sist uke vasket jeg også ned kammerset og deler av stuen, så julevasken er godt i gang nu, godtfolk!

Min skallede nabo kom inn til meg på kontoret i dag og vi ble sittende å slarve i nærmere 20 minutter, over en god kopp med svart kaffe. Jeg tok meg til og med friheten til å sprite opp koppen min med en liten skvett fra lommelerken. Naboen kunne informere meg om meget og mangt. Blant annet skal visstnok to homofile par smis i hymens lenker de neste ukene. Først ut er visstnok en herremann ved navn Arne Morten, viss fortid som LLH-medarbeider kan gjøre at enkelte aner hvem han er. Han skal (naturligvis!) smis med en thaigutt, i likhet med homser flest fra Stavanger for tiden. Så, den første helgen av desember, skal en viss Kim gifte seg med en asiat (trolig også thaigutt), som bare har vært her til lands siden i høst. Akk, dette hastverket bestandig. Herren skal nok få oppleve at det går troll i ord med ordtaket "Hastverk er lastverk"! Naboen mener også å vite at Hugo er sengeliggende med en virusinfeksjon og at det er Tomas som har hovedansvaret for nattklubbens ve og vel denne uken. En unggutt, som naboen leker seg med fra tid til annen, - han heter visstnok Ole Martin - har meldt sin ankomst til naboen i aften, så naboen har avlyst sin tilstedeværelse på et vorspiel sammen med kameratgjengen, til fordel for hygge på soverommet. Hurra for det!

Onsdag aften var min søster Anne-Grethe på besøk sammen med datteren sin, som for tiden er hjemme på ferie i anledning at hun leser til eksamen. Ellers har det vært lite besøk den serere tiden, men i aften er naboen og Turid ventet på besøk ved 20.00-tiden. Det blir ikke bytur, kun hygge i villaen med kaffe, kaker, sterkere saker og god musikk i bakgrunnen. Før den tid skal mor og jeg slappe av med kryssord og kaffe ved kjøkkenbordet.

Til slutt vil man gratulere herren der nede i Thailand med kjæreste! Hurra! Nevnte herremann skal ha skaffet seg et trygt og godt forhold med en flott thaigutt.

Toril

1 kommentar:

0ldboy sa...

Nuja, etter kun en uke er det vel litt dristig å snakke om et trygt og godt forhold... man strekker seg så langt som til å si at det ser lovede ut så langt.

Site Meter