mandag 26. november 2012

Rolig fredag med gode venner, ennu roligere lørdag, rare fetisjer, søndagsgjester, mor skranter, plikter og arbeid...

Godtfolk!

Fredag aften slappet man av sammen med Turid og naboen her i villaen. Vi tittet på "gullrekka" på NRK, nøt kaker og kaffe, smakte på passelige mengder med alkoholholdig fluidum og riktig hygget oss. Naboen fikk besøk av en ung viril herremann ved 22.20-tiden og måtte forlate oss, men Turid satt til klokken passerte 23.00... Min gamle mor var i dårlig form på fredag; hun klaget både over kvalme og svimmelhet og holdt seg således på kammerset, hvor jeg var innom med servering opptil flere ganger utover aftenen. Thorvald Stoltenberg, som fremdeles er litt av en spreking, sine 81 år til tross, gjestet "Skavlan" på NRK1. Han talte om tapet av hustruen Karin, om det første møtet, om gjerningen som politiker og om de saker han brenner for. Naturligvis nevnte han også sin far, som han påstår var født i 1899 og ble 99 år, men han var født i 1900 og ble 98 år. (Skam Dem, Stoltenberg! Man bør vite når ens egen var var født.)

I anledning at mor fyller 93 år om en tre ukers tid har min søster Sissel meldt sin ankomst i de tidene, trolig sammen med ektemannen Kjell, om ryggen hans holder. Sissel og jeg talte på telefonen om dette med at mor er såpass gammel og skrøpelig her forleden dag, og fredag aften - mens jeg hadde gjester - ringte telefonen igjen og det var Sissel, som ville informere meg om at hun akter å være i villaen når mor fyller 93 år. Både Sissel og jeg regner med at dette blir den siste burdsdagen til mor. De siste ukene har mor blitt stadig mer rørete i hodet og både giktbruddenhet, åreforkalking og svimmelhet sliter på skrotten. Sissel mistet sin svigermor i sommer - hun ble 85 - så Sissel har allerede opplevd sorgen på nært hold i år. Jeg tror ikke mor vandrer før julehøytiden er over, men jeg tviler på at hun overlever vinteren.

Før jeg forlater fredagen helt må jeg skrive litt om dette med seksuelle fetisjer, som er en merkelig greie. Turid, naboen og jeg talte en del om fenomenet da vi var samlet, dog humret vi mer enn vi talte om faktaene, tror jeg trygt man kan si. Fetisjer later til å opptrå hyppigere i skeive miljøer enn ellers. Et godt eksempel er klientellet på HoT Open Mind. Man kan knapt nok oppleve å sette foten innenfor dørstokken der en eneste gang uten at det dukker opp en eller annen mer eller mindre røff sm-herremann i skinnklær. For de uinnvidde har sm med vold, dominans og underkastelse å gjøre og er så absolutt ikke noe for en lærd quinde, dog er det altså en del som sysler med dette i byens homofile miljø. Hildegunns utagerende jurmassering er på mange måter også en fetisj, i alle fall finnes det da mange som går livet igjennom uten verken å få hengejurene sine massert eller å gjøre det på andre. Fot-fetisjisme, pisseleker og seksuell tenning på buskevekster er også noget som den skallede og undertegnede sliter med å forstå tenningen med, dog er det vel engang opp til den enkelte sjel å hygge seg med sine interesser. Den mest vanlige tenningen i byens skeive miljø er i alle fall ungdommen! Både ungdommer selv og avdankede menn elsker unge gutter. Skål for det!

Det har regnet i et slitende renn den siste uken og det har ført til nedbørsrekord og flom! Man må tilbake til 1981 for å finne en våtere novembermåned - og det sier ikke lite. Heldigvis var det dog oppholdsvær da naboen og jeg var på storhandel på Helgøs matsenter ved 13-tiden på lørdag. Jeg handlet inn matvarer for 645 kroner på Helgø Meny, som det visstnok heter der borte nu for tiden. Gjett nu hvem man observerte inne i butikken, ærede lesere! Ingen ringere enn Toppen Bech beæret matbutikken med sitt nærvær, og selv om man sikkert kunne talt lenge og vel med nevnte quinde lot man som ingenting og ruslet sakte forbi henne med handlevognen. Toppen Bech var selve frokost-tv-dronningen på 80-tallet. I senere år har hun syslet mest med skikk og bruk, både på fjernsynet og i bøker.

Man gjorde ikke mer enn høyst nødvendig i villaen på lørdag. Litt matlaging sto på agendaen. Man satte også på en vaskemaskin med truser. Forøvrig, dog, gikk det mest i sport på fjernsynet. Man så blant annet skihopp og langrenn og man satte på et gammel opptak fra Dronningmorens begravelse, anno april 2002. Det ble også noget tid kryssordløsing og saumfaring av avisene. Klokken 19.00 kom naboen på besøk for å bivåne Sandnes Ulf mot Ullensaker-Kisa i min ringe stue. Den kampen vant Sandnes Ulf og dermed blir gaukene værende i eliteserien også neste år. Naboen hastet dog videre efter kampen. Han skulle nemlig på kalas hos Hansemann, sammen med flere kamerater av skeiv legning.

For mitt vedkommende ble det en stille og fredelig lørdagsaften. Mor var både ør og i dårlig forfatning ellers utover aftenen. På et stadium av aftenen holdt vi på å gå i gulvet begge to. Det hadde seg nemlig slik at jeg skulle støtte mor inn på toalettet, slik at hun slapp å gjøre fra seg oppi dostolen inne på kammerset - den hater jeg nemlig å tømme efter bruk - men i det vi beveget oss over dørstokken fra kjøkkenet og inn i gangen mistet mor balansen og gikk nesten overende, men i stedet for å ende opp på gulvet grep hun tak i stakken min og rev den delvis av rumpen min. Akk, slik en oppstandelse. Hun kom seg dog vel frem og tilbake til toalettet, til slutt, og uten at stakken min ble ødelagt. Senere på aftenen - i det jeg satt og nøt en kopp med hjemmebrent og kaffe mens jeg løste kryssord - klarte jeg selv å ødelegge en høyreist lysestake som sto på bordet. På et eller annet vis klarte jeg å rive den overende med kryssord-bladet mitt og da den traff bordet knakk det sannelig min hatt av et stort glasskår av den. Jeg ble så forbannet at jeg gikk ut på trammen og kastet hele lysestaken over på gravlunden, hvor den sikkert ligger fremdeles.

Efter frokost på søndag hørte mor på gudstjeneste på radioen mens jeg stelte i villaen. Til klokken var 14.30 hadde jeg invitert til søndagsmiddag i villaen. Både naboen, min søster Anne-Grethe med datter, x-kollega Ingeborg og mor sto på gjestelisten og det var ikke kost for hvermannsen som ble servert. Jeg gjorde meg skikkelig flid, denne gangen, og forberedet meg grundig på kjøkkenet før gjestene ankom og satte seg til bords.

Følgende ble servert til gjestene:
- smørstekte poteter med urter
- lammestek med hjemmelaget brun saus
- smørstekte kantareller
- krydret selleri- og kålrotstappe
- lettstekt asparges

Efter middagen serverte jeg karamellpudding med vaniljesaus og svart kaffe til dessert, dog skal jeg ikke skryte på meg å ha laget puddingen selv. Den ble kjøpt på Helgø Meny, det samme ble sausen. En kokk av klasse hadde sikkert trukket meg en hel karakter p.g.a. kjøp-desserten, men det bryr jeg meg lite om. Gjestene ble fornøyde og det ble jeg også. Forøvrig gikk samtalen om løst og fast. Ingeborg oppdaterte oss på siste nytt fra de kongelige nede i Nederland, min søster talte om gårdsdriften, om en nabo av henne som nylig døde og om det som skjer rundt Syvenedagsadventistene for tiden (hvor hun jo selv er medlem), min niese ble spurt ut om studiene sine og svarte tappert og min skallede nabo lyttet til oss andre. Ingeborg fortalte også at hun hadde påtruffet Gretelill Tangen på et galleri i Sandnes den foregående eftermiddagen, hvorpå naboen raskt repliserte at han har hatt æren av å feste sammen med nevnte quinde. (Se fotnote)

Gjestene ble sittende i nærmere tre timer før de takket for seg, en efter en. Ikke før hadde gjestene gått så telefonerte min søster Bente og vi talte lenge og vel om så mangt. Oppvasken og ryddingen av spisebordet måtte jeg stå for alene. Den tiden da mor kunne hjelpe til er nu forbi. Det er bittert å tenke på at alle har sin ende, men det er lite å gjøre med det. Naboen tilbyr seg sjelden å hjelpe til med oppvasken. Det vet jeg er fordi han hater alt som har med vasking å gjøre, som ungkarer flest sikkert. Dessuten hadde han igjen planer om å treffe noen fra internett, så jeg lot han bare gå. Resten av søndagen forløp stille for seg, så jeg tror ikke det er noen vits i å skrive mer fra gårsdagen.

I dag var det nok å henge fingrene i på ungdomsskolen. Det første som møtte meg da jeg ankom kontoret i morges var en telefon fra en 31 år gammel lærer, som telefonerte for å informere om at han ikke kunne møte på post. Grunnen til det kom seg av at han på et eller annet vis hadde skadet seg i foten da han var i Røldal i helgen, men hvorvidt han hadde stått på ski klarte jeg ikke helt å få med meg. Han skulle til legen i dag, sa han. Jeg stresset meget med å få ordnet lærere til de 4 timene han skulle hatt i dag, men til slutt hadde jeg klart å få tak i folk til alle unntat en. Den siste timen tok jeg selv på meg å stille opp i. Ved 13.30-tiden i dag telefonerte han nok en gang, nu for å fortelle at han ikke hadde klart å få tak i legetime i dag og at han således også kommer til å måtte holde seg hjemme i morgen. At legestanden ikke kan ta i mot en lærer når det haster er intet mindre enn en skam, dog burde heller ikke en voksen mann herje i Røldal i helgene, mener nu engang jeg. Det forundrer meg ikke om han blir sykemeldt både en og to uker. Rektor ankom først i 10.00-tiden i dag, dog hadde han sagt fra om det på fredag. Jeg informerte han om tingenes tilstand da han kom og sa til han at han bare kunne slappe av, i.o.m. at jeg hadde "ordnet opp". Bank i bordet!

Arbeidsdagen gikk ellers vel for seg. Naboen arbeidet også full dag i dag, så jeg satt på med han hjemover. Vi kjørte oss en ekstra runde rundt på Eiganes før vi dro hjem for å titte litt siden vi først satt i bilen. Det bygges nemlig både her og der rundt den gamle stadion og det er litt spennende å se på alle de nye bygningene som reiser seg. Jeg tør sette penger på at det bygges mer i Stavanger nu for tiden enn i noen annen norsk by.

Det får klare seg for denne gang.

Toril

Fotnote: Den skallede hadde æren av å innta sterkere saker i nærvær av skuespillerinnen hos kameraten Einar en eller annen gang vinteren/våren 2012.

Ingen kommentarer:

Site Meter