mandag 10. desember 2012

Dina (115), virus på computeren, rolig helg, Kvadrat, juleforberedelser, perverse menn?

God mandag!

Til høyre sees Dina Manfredini fra Iowa, USA, slik hun så ut i 2010, da hun var 113 år gammel. De 4 andre på bildet er (fra venstre) Mary Russo (datter, født 1921), Bernice Manfredini (svigerdatter, gift med Dante), Dante Manfredini (sønn, født 1922) og Enes Logli (datter, født 1928).

Dina Manfredini er nå verdens eldste person med sine 115 år og 8 måneder. Hun mistet sin mann i 1965 - han ble 79 år - og en sønn i 1997 - denne sønnen het Rudy Manfredini og ble 72 år gammel. Sin høye alder til tross, med unntak av at hun sitter i rullestol har Dina få plager og hun overrasker stadig døtrene på 91 og 84 år med vittige kommentarer, tidvis også på italiensk. (Nevnte quinde ble født i Italia i 1897!)

Den lærde quinde viet store deler av lørdag eftermiddag til å bekjempe en meget røff virusinfeksjon, som hadde bitt seg fast i computeren min. Sammen med den skallede satt man og arbeidet med problemet i nærmere tre timer i går, men ved 16.30-tiden kunne man konkludere med at man hadde vunnet over elendigheten! Man måtte installere et nytt virusprogram, slette det gamle - ut med Norton, inn med Avast! - installere to anti-spyware/malware-programmer, slette alt av midlertidige internettfiler og annet gammelt rusk og rask og til slutt måtte man koble computeren opp mot et antivirusprogram som lå eksternt på nettet og når alt kom til alt forsvant plagene som har hindret undertegnede fra å blogge på normalt vis i uken som har gått. Hurra og skål!

Lørdag aften aften slappet man av i villaen sammen med naboen og mor. Jeg serverte kaffe med kaker og sjokolade, mens naboen bød oss på konjakk - og både mor og jeg tok ett glass hver, for en gangs skyld. Mor fikk telefon fra sin 82 år gamle søster ved 19.30-tiden, noget som er uvanlig, for hun pleier aldri å ringe mor om aftenen, men det var visst ikke noget spesielt som sto på. Mens mor var i telefonen, som hun tok inne på kammerset, og forsåvidt også noget senere, efter at mor hadde trukket seg tilbake for natten, refererte naboen fra homomiljøet. Han vet det meste om hva som rører seg i homomiljøet, mens frk. Hildegunn har kontroll på lesbemiljøet. Hvorledes det har seg at de får med seg så meget har jeg for lengst gitt opp å finne ut av, jeg nyter heller å motta siste nytt med stor glede. Herren der nede i Thailand er visst ikke lenger i forhold med den thaigutten som var svært så populær for bare et par ukers tid siden, samtidig dog holder visst Hansemann på å bli sammen med en ung og meget flott thaigutt som bor her i byen. Det har seg slik at det til stadighet oppholder seg opptil flere thaigutter i 20-års alderen her i Stavanger, uten at noen vet helt hva de sysler med her eller om de bor her fast. Kanskje de er i landet for å besøke kamerater som har giftet seg med norske herremenn? Ikke vet jeg.

På torsdag var min søster Anne-Grethe her og hjalp meg med å vaske taket på kjøkkenet og taket i stuen. Jeg vasket ellers ned resten av stuen og det meste av kjøkkenet i løpet av torsdagen og fredagen. I går vasket jeg også over gulvet i hele første etasje. Man har også laget pepperkaker og sirupsnipper, denne uken, og man har gått til innkjøp av nye lys til juletreet. Når man holder villa krever det meget av en enslig quinde å skulle forberede til julehøytiden!

På søndag reiste jeg til Kvadrat, i håp om at det kanskje var litt roligere der ute, i.o.m. at søndager vanligvis er en dag hvor man holder stengt og at dette var dagen derpå lørdagshandelen, dog kunne jeg ikke tatt mer feil. Jeg ankom ved 15-tiden, en times tid efter åpning, og jeg brukte 10 minutter bare på å finne meg en parkeringsplass. Da man omsider kom seg innenfor dørene observerte man det reneste galehuset, med ville quindemennesker, utslitte herremenn og ungdommer i tusentall - alle på desperat jakt efter julegaver. Man skulle nesten trodd at de hadde fått for seg at det var siste helgen før jul alle som en. Hadde det ikke vært for at jeg hadde gjort avtale med Turid om å treffe henne på Kvadrat så hadde jeg nok snudd og dratt tilbake en annen dag. Jeg møtte Turid utenfor Vinmonopolet og sammen la vi ut på en times lang ferd gjennom butikker og korridorer - en ferd med livet som innsats.

Ved 16.10-tiden satte vi oss ned på et hyggelig spisested for å innta kaffe og rundstykker samt for å puste ut. Jeg hadde lykken med meg og fikk tak i to julegaver i løpet av den timen vi gikk i butikker. Mens vi nøt maten og inntok kaffekoppene tittet vi på det vi hadde gått til innkjøp av. Forutenom det jeg hadde kjøpt i julegaver (forøvrig til naboen og mor) fant jeg både nye sko, en ny stakk og nye truser til meg selv. Dessuten kjøpte jeg meg 10 flotte julekort, som jeg har planer om å sende ut til gode venner fra fjern og nær. Turid kjøpte seg ikke så meget, hovedgrunnen til det var at hun og moren var i Strømstad fra torsdag til fredag og gjorde julehandelen der. Moren kjøpte intet mindre enn 4 skinkesteker i Strømstad, men de kjøpte også julegaver. Før vi takket hverandre for selskapet tok vi oss en liten ekstrarunde innom en og annen butikk, blant annet innom Carlings og Cubus, som vi ikke hadde vært innom før matbiten.

Søndag aften slappet mor og jeg av og avsluttet helgen med tomatsuppe og varme rundstykker med smør og hvitost på. Efter maten koste jeg meg med en god roman mens føttene lå oppå en skammel og fjernsynet surret i bakgrunnen.

I dag har jeg, som vanlig på mandager, arbeidet fra klokken 07.30 og til 15.30. I.o.m. at jeg nu nærmest er for min egen sjef å regne snek jeg meg dog hjem ved 15.20-tiden, rett og slett fordi jeg var sliten og lei dagens arbeid. Efter å ha handlet matvarer på Prix for nærmere 700 kroner ankom jeg villaen, hvor jeg laget middag til mor og meg. På menyen sto det kokte poteter, hjemmelaget fiskegrateng (som var laget ved en tidligere anledning) og raspede gulrøtter. Mor fortalte meg at hun hadde hatt besøk på døren av det hun mente var en rumensk tigger, men samtidig med at han sto på trammen og viste frem en lapp med skrift på som mor ikke forsto hadde visst også hjemmesykepleien ankommet og da stakk nevnte herremann av fortere enn svint. Jeg liker dårlig at uskolerte taskenspillere lusker rundt i gatene her på dagtid. De er sikkert ute efter å stjele kontanter fra eldre, senile quinder eller det som verre er - kanskje de er perverse menn på jakt efter eldre quinders undertøy, noe som i så tilfelle ville vært skandaløst - intet mindre.

I aften har jeg forberedet morgendagens lefse- og lompebaking her i villaen. Min gode venninne Karen, som er tidligere heimkunnskapskollega fra skoleverket, kommer hit for å hjelpe til med baksten. Jeg må stå tidlig opp og sette poteter på koking allerede ved 08-tiden... Karen og jeg skal dele 50/50 på lefsene og lompene og planen er at vi skal få laget nok til både oss selv og enkelte gode venner.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter