fredag 7. desember 2012

Et noget redusert blogginnlegg

Godtfolk!

Denne uken kom et meget trist sørgebudskap meg for øret. Besse Cooper fra Monroe i Georgia, USA, døde relativt uventet på onsdag, vel 116 år gammel. Besse Cooper, fotografert til høyre sammen med svigerdøtrene anno 1990-tallet, var verdens eldste person.

I følge familien, som selv offentliggjorde dødsbudskapet, hadde Besse (i likhet med en del andre beboere ved sykehjemmet) vært redusert av influensa-lignende symptomer i forrige uke, men hadde langt på vei gjenvunnet sin sedvanlige helsetilstand. Onsdag var alt ved sin normale rutine ved lunsjtider, men tidlig på eftermiddagen fikk Besse problemer med lungene og familien ble telefonert. Omkring klokken 14.00 amerikansk tid sovnet 116-åringen stille inn.

Verdens eldste nulevende person heter f.o.m. Besse' bortgang Dina Manfredini. Hun bor i Iowa, USA, har tre barn på henholdvis 91, 90 og 84 år og er selv 115 år og 8 måneder gammel.

Et annet sørgebudskap har også kommet den lærde quinde for øret denne uken. Herr Arne-Carsten Carlsen (90), sønn av skuespillerinnen Lalla Carlsen, døde for få dager siden. Avdødes dødsannonse sto på trykk i onsdagens aviser. Avdøde var onkel til Vibeke Sæther (69), kjent fra barne-tv. Lalla Carlsen, som døde i 1967, 77 år gammel, hadde bare to barn; avdøde Arne-Carsten samt en datter (også hun død), som ble mor til Vibeke Sæther. Herr Arne-Carsten Carlsen bar farens navn - faren het Carsten Carlsen og døde i 1961, 69 år gammel - men den av slektningene som gav han sterk helse var nok farmoren. Hun levde helt til 1957 og ble 90 år gammel.

Nu over til helgens herjinger.

I skrivende stund sitter naboen og jeg og taler om helgens bravader. Akk og ve, at man aldri skal ta lærdom av forrige fyllekule med påfølgende endeløs fyllesyke... Slik en elendighet, ærede lesere. Jeg hadde slik en hodepine på søndag at verken paracet eller ibux klarte å gjøre ende på lidelsene. Naboen, derimot, var ved den beste helse, bare noget vond i foten, men det var p.g.a. podagra, ikke fyll og fanteri. Skjønt, brunt brennevin sies å være en delårsak til urinsyregikt, men det er kunnskap naboen ikke godkjenner, sånn uten videre. Selv inntok jeg både hjemmebrent og kaffe, rødvin og gin med tilbehør lørdag aften og natten til søndag, en kombinasjon som førte meg ut i ulykken, hva angikk helsetilstanden de påfølgende to dagene.

Naboen fikk en lang melding på Facebook på søndag (muligens sendt natt til søndag, for alt hva jeg vet), hvor herren Hansemann refererte fyldig fra nattens besøk på Hercules sauna i hovedstaden. I følge nevnte herremann skal han ha skutt gullfuglen opptil flere ganger i de mange mørke krokene på dette lugubre stedet, men enden på visen ble at han ble forvist ut på gaten av en myndig vaktmann, efter å ha prøvd å blande seg borti to tenåringer, som visstnok var i full sving et eller annet sted på saunaen. Naboen humret lenge og vel da han bedrev høytlesning fra Facebook og jeg noterte ivrig ned de viktigste stikkordene, med tanke på å offentliggjøre galskapen her i min ringe blogg. Min skallede nabo har også vært ens ærend i hovedstaden ved en og annen anledning, utelukkende for å beære Hercules sauna med sitt nærvær. Akk, for et tullete opplegg. At det er lovlig å holde dørene oppe på slike steder, synes jeg er noget forunderlig, men hva vet vel en lesbisk quinde om den slags?

Her i villaen ble det full rulle lørdag aften. Hildegunn hadde allerede stigende promille ved ankomst omkring klokken 20.30. Da var naboen allerede på plass i sofaen, mens Turid ankom humpende på mopeden sin en knapp halvtimes tid senere. Inntaket av drikkevarer var noget i overkant av hva som anbefales, dog blir det jo fort slik når gode venner samles for fest og moro. Naboen hadde med seg en ny flaske med konjakk da han kom - Ancestrale - som visstnok skal være et meget eksklusivt merke. Han ville ikke kommentere hvor meget han hadde betalt for flasken, men hans stilltiendhet røpet at han neppe hadde holdt seg under 1000-lappen. Hildegunn hadde med seg 6 bokser med øl samt en rusbrus, og Turid drakk gin, som også undertegnede fikk nyte godt av.

Den villeste drinken jeg blandet meg i helgen besto av appelsinjuice, gin og hjemmebrent med isbiter oppi. Bank i bordet for det!

Vi baktaler alltid homser og lesber når vi samles i villaen, men først sørger jeg naturligvis for at døren inn til stuen er godt lukket, slik at mor ikke får med seg alt det rare som kommer frem i samtalene våre. Helgen var intet unntak. Naboen talte blant annet om kameraten Einar, som han påtraff i Bjergstedparken forleden aften, om Hansemanns sauna-helg, om giftemålene til Arne Morten og Kim, som begge ble smidd i hymens lenker sist helg og denne helgen - begge forøvrig med thailandske gutter. Einar hadde visstnok også kalas i helgen, mente naboen, selv om han ikke var invitert, men det var derimot Hansemann, som altså måtte takke nei, p.g.a. planer på Hercules sauna. Naboen hadde klart å finne ut at Arne Morten og hans utkårede har lagt bryllupsreisen til hovedstaden, mens Kim og hans utkårede har lagt sin bryllupsreisen til Wien.

Hildegunn og Turid hadde også en del sladder å berette om, dessuten hadde naboen også mer å by på, så jeg tror jeg skal referere fra alt i stikkordsform:
- Bente og Tone har begge flyttet, henholdvis fra Sandnes til Stavanger og motsatt. Tone og hennes utkårede skal ha gått til innkjøp av en flott leilighet på Trones i Sandnes.
- Elisabeth er innlagt på sykehuset med en noget diffus lungesykdom. Hun skal ha kollapset på post sist onsdag.
- Under et besøk hos tannlegen sin sist uke havnet Unni midt oppi et drama av de sjeldnere. I det tannlegen undersøkte en halvråtten tann i munnen hennes hørtes et hyl fra gangen og ved nærmere undersøkelser viste det seg at tannlegeassistenten eller kontordamen, hva enn hun nu tituleres, hadde blitt rammet av et mystisk anfall og lå på gulvet. Efter meget møye og stort besvær ankom sykebil og behandlingen av den halvråtne tannen måtte utsettes, rett og slett fordi tannlegen måtte bli med undersåtten sin i sykebilen.
- De røffe lesbene på Haugtussa er i full krangel med Hugo og Tomas på HoT, efter at de visstnok ble hivd på dør helgen for drøyt halvannen uke siden. Det skal ikke ha vært grunnlag for å gå til slike drastiske skritt, mener de to lesbene, som skal ha sendt innehaverene krasse tekstmeldinger, både søndag og utover i forrige uke. Det er Turid som kjenner til nevnte quinder.
- Naboens kamerat Einar boikotter visstnok fremdeles HoT Open Mind, efter sommerens konfrontasjon med en av innehaverene i et visst utdrikningslag.
- Herren Eirik fra Storhaug har meldt flytting til Frankrike, mener naboen å vite. Også han er i følge med en yngre herremann fra Thailand.
- Sofie og Kristine, som i en årrekke har vært kjærester, skal visstnok ha gjort det slutt i oktober eller nobember, men dette er det kun et fåtall som har fått med seg.
- Hildegunns fiende nummer en skal ha fått sitt pass påskrevet av sin homofile sønn her forleden helg, fordi han mente hun burde holde seg unna HoT Open Mind når han er til stede der. Det skal ha vært vitner til opptrinnet.
- Glen skal ha fått seg en kjæreste fra Romania, en flott unggutt. Man gratulerer!
- Naboens kamerater Frits, Einar og Odd var alle på Mami søndag aften, for å bivåne Jan Runes nyeste show. I følge ryktene sto underholdningen til terningkast 4.

Et kvarters tid inn i søndagen kom det drosje og kjørte oss nedover til sentrum. Da vi ankom HoT Open Mind, forøvrig samtidig med unge herr Steffen og hans flotte følge, kunne vi raskt konstatere at det var Hugo selv som sto i døren og krevde kroner 100 av hver enkel sjel. Innehaverene må jo ha den reneste gullgruven i HoT Open Mind. Jeg vil anslå at det var 100 gjester i lokalet natt til søndag, minimum, så da tjente man jo 10.000 kroner eller mer bare på inngangspengene. I tillegg kjøpte jo folk flest både 4 og 5 drinker i baren. Man talte noget med unge herr Steffen ved baren, blant annet lurte jeg på hvorledes det sto til med hans kjære x, men det visste han visst pent lite om. Kontakten er vel brutt, så enkelt er det nok med den saken. I det vi sto og talte sammen ankom den meget utagerende Hege bar-området. Jeg sa som sant var til Steffen at det quindemennesket der lager alltid spetakkel, så jeg takket for praten og dro med meg Turid og naboen inn i VIP-loungen, som for en gangs skyld var åpen. Der fant vi oss et hyggelig bord, hvor vi ble sittende mer eller mindre de neste to timene. Hildegunn kom også innom et par ganger, men hun var naturligvis for det meste på ungjente-jakt ved dansegulvet, en sport som krever sin quinde.

Som alltid var det mange kjente fjes å observere i lokalet, men det var også noen som glimret med sitt fravær. Herrer à la Thomas (Over there), Glen, Morten, Frits, Hansemann, Marvin, Knut, Petter og Harald holdt seg alle fornemt tilbake i natten, det samme gjorde enkelte lesbiske quinder, som ellers er temmelig regelmessig tilstede i lokalet, blant annet Sissel, Michelle, Nina, Bente og Jarlfrid. Dog observerte man både Bjørn, Odd, Hans og hans flotte unge ektemann fra Asien, Marius, Lars, Eirik, Yngvar, Jonas, Tore, Kristian og Tommy m.fl. Av quinder som beæret nattklubben med sitt nærvær kan nevnes Janne, Ann-Helen, Anki, Elin, Randi og Anna.

Da Mami hadde stengt ankom også Jan - bartender på Mami - HoT Open Mind og han ble sittende i nærheten av bordet hvor undertegnede nøt drikkevarer og den gode samtalen sammen med gjengen, dog satt han vendt mot baren, ikke mot bordet vårt. Jan så noget sliten ut, stakkar, nesten som om han var klar for å kaste inn årene, men slik går det jo når enkelte kolleger forlater skuten og bosetter seg i Thailand! Man vekslet noen ord med herren, som kunne fortelle at Tom også nu har takket av, så Hugo mister stadig gode undersåtter. Den syngende bartenderen, lesbiske Ingrid, var dog på plass i baren - og det i fullt monn. Hun er en meget festlig quinde, det skal vitterlig sies. Det jeg fikk greie på denne natten, som jeg ikke visste fra før av, var at Hildegunn og Ingrid utvekslet intimitet for få år siden. Slik kan det gå.

Jeg hadde det meget hyggelig på byen denne helgen. Dog ble jeg alt for full og talte nok meget tull med folk som kom og gikk forbi bordet vårt. En quinde ved navn Viviann satte seg ned ved oss på et eller annet stadium av natten. Hun var på besøk fra Moss, lot hun oss få vite, og jeg fikk sansen for henne ganske raskt. Hun var ikke spesielt pen å se til, men hun strålte varme og omsorg og hadde en lun humor som jeg kunne identifisere meg med. Et godt eksempel var da Turid dro en vits av det grovere slaget. Viviann repliserte sporenstreks en røff vits av omtrent samme kalliber og vi lo alle godt. Naboen vandret noget frem og tilbake - det gjør han alltid - men han hygget seg for det meste ved bordet vårt. Naboen er slik at han alltid må reise på seg for å gå bort å hilse på når han ser gamle homofile bekjentskaper i lokalet. Vi quindene gjør det på en ganske annen måte. Vi slår enten knyttneven i bordet eller roper ut i lokalet når det kommer noen forbi som vi ønsker å tale med. Slik sett risikerer vi ikke at noen stjeler sitteplassene våre, selv om vi ønsker å tale med noen.

Ved 02.30-tiden praiet vi en drosje i Skagen og satte kursen hjemover mot Eiganes. Der holdt naboen, Turid og jeg vårt eget lille private nachspiel, hvor det ble servert både nattmat, god musikk og drikkevarer. Jeg akter ikke å skrive mer nachspielet, da det ikke skjedde noget der av historisk verdi. Dog kan jeg kort si at vi hygget oss meget og holdt det gående til innpå 05.00. (Hildegunn havnet på et annet og mer livat nachspiel, ved Bjergsted, men alt jeg vet derfra er at Anki var der og at det ble danset både ved siden av og oppå bordet.)

Til slutt noen ord fra livet efter helgens festligheter.

I Storbritannia er man i baby-rus efter at prins Williams utkårede, Kate, ble innlagt på hospital med ekstrem morgenkvalme tidligere i uken. Nyheten om at prinsessen er med barn kom brått på alle. Selv dronningen var ikke informert om dette før på mandag, men hun ble naturligvis informert før tarveligheten på gaten, om dog bare timer i forveien. I går klarte en australsk radiostasjon det kunststykke å telefonere Kong Edward VII-sykehuset i London, hvor et quindemenneske utga seg for å være dronning Elizabeth II i egen ringe person. I andre enden kunne man ane en viss forfjamselse, dog utleverte sykesøsteren i andre enden meget konfidensiell informasjon om prinsesse Kate. Blant annet fikk man vite at pasienten hadde vært temmelig dehydrert da hun ankom samt at hun har hatt en rolig natt. Sykesøsteren kunne også opplyse om at prins William hadde forlatt sykehuset ved 21-tiden aftenen i forkant. At det går an!

Det har vært en uke med usedvanlig høyt sykefravær på skolen. På det meste har det vært borte tre lærere på en og samme dag og på de to "beste" dagene hadde man et frafall på to lærere. På grunn av dette måtte jeg komme på skolen for å arbeide ekstra i formiddag, mens jeg på tirsdag og i går hadde to vikartimer hver dag. Vi har klart å få tak i en ringevikar nu - hun er både dyktig og flott å se til - men ett hode klarer dog ikke å dekke opp for tre syke lærere, men både rektor og jeg samt våre undersåtter har hjulpet til med å dra lasset, denne uken, så det har gått sånn tåelig greit, tross alt. I går ble det så forferdelig glatt på skolens uteområdet at jeg tok saken i egne hender og kastet utover sand og grus ved alle trapper, i bratte bakker og ellers der jeg så at isen lå på lur som en lumsk fare. Jeg er ikke spesielt bekymret for ungdommen, som både danser og hopper rundt på isen, men vi over 50 som arbeider ved skolen kan fort ta vår død av et stygt fall på isen.

Forberedelsene til jul er i gang for fullt her i villaen. På mandag bakte jeg sandkaker og vasket alle vinduskarmene i villaen. På tirsdag, da jeg hadde fri, tørket jeg støv og vasket gulvet inne i stuen, dessuten hang jeg opp adventstjernen i kjøkkenvinduet, tok frem juleduker og pyntet med litt julepynt ellers. Inne hos mor hang jeg opp julebildet av Jomfru Maria med Jesu-barnet i armene. Akk, mor er så glad i det bildet at hun rent fikk tårer i øynene av å se på det.

P.g.a. at computeren har blitt delvis lammet av virus denne uken avslutter jeg herved dette blogginnlegget, selv om jeg egentlig skulle skrevet 2-3 flere avsnitt. Dog satser man på å få computeren ut av elendigheten igjen en eller annen dag i nær fremtid.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter