søndag 16. desember 2012

Snøen smelter, hopprenn, rolig lørdagsaften, bråk på HoT, mor 93 år, Sissel kommer...

Godtfolk!

Nu er det 4 varmegrader her oppe på beste Eiganes så nu renner snøen vekk. I skrivende stund er det meget glatt, så den som absolutt må ta seg til høymesse nu i dag har ingen andre enn seg selv å takke, om lårhalsen går. Selv vegvesenet har jo anmodet godtfolk om å holde seg innenfor husets 4 vegger, denne uken, så da følger man de gode råd fra den kanten. Min gamle mor har fått sin dose med kristendom gjennom radioen i dag, så hun er strålende fornøyd. Min oldemor, Clothilde, fikk forresten en radio av Radiogavefondet i 1943 eller 1944 - og det til tross for at hun var tyskfødt - således kan man vel si at radioen har en sterk tradisjon hos quindene i min slekt!

I går eftermiddag så jeg på hopprenn fra Sveits på NRK1 samtidig med at jeg bakte en sirupkake. Jeg følte egentlig at jeg ikke hadde tid til å se på dette hopprennet, men så lenge som jeg kunne bake litt mens jeg heiet på hoppguttene (Anders Bardal, Anders Jacobsen, Anders Fannemel, Rune Velta og alltid like blide Tom Hilde) så følte jeg dog at jeg ikke kastet bort eftermiddagen helt. Av de 5 nevnte unge herrer var det kun førstnevnte som kom blant de 10 beste, men allerede nu i eftermiddag er det ny sjanse til revansj.

Før naboen ringte på døren og mor kom inn fra kammerset i morgenkåpen sin ved 19-tiden rakk jeg også å sette frem resten av julepynten samt å tørke noget støv i noen hyller som jeg hadde "hoppet over" da jeg vasket i stuen sist uke. Nu er det bare juletreet og juletrepynten som gjenstår. Alt annet av julepynt står nu og gleder mor og meg frem mot julehøytiden. Akk, kjære lesere, nu er snart julehøytiden over oss alle. Jeg minner i all ydmykhet om at man må huske å gå til innkjøp av julenek til fuglene før julen ringes inn klokken 17.00 den 24. desember. Skål for det!

Jeg serverte rundstykker med godt pålegg på (nøkkelost, brunost, kokt skinke, smør...) og svart kaffe til naboen og mor i går aften. Jeg synes det er meget trivelig å invitere til en liten sammenkomst når det er helg, også selv om det ikke skal være full rulle med flatfyll og påfølgende elendighet. Naboen fortalte at han hadde mottatt en invitasjon fra sin søster i Kristiansand om å feire jul der nede i år, men han har allerede takket nei. Det har efterhvert blitt tradisjon at den skallede feirer sammen med mor og meg, noe han også ønsker å gjøre i år. I.o.m. at mine egne barn glimrer med sitt fravær er det ekstra hyggelig med ett ekstra menneske i hus når ribben og medisterkakene settes på spisebordet julaften klokken 18.00.

I går fikk jeg melding av en ung og meget hyggelig herremann på Facebook med siste nytt fra sirkus HoT Open Mind, hvor bråk og spetakkel går hånd i hånd med innehaveren og enkelte av de tilstedeværende gjestene. Jeg skal ikke gå i detaljer, i alle fall ikke ennu, men sent fredag aften eller natt til lørdag skal det ha foregått regelrett blind vold i lokalet. Er det ikke det ene, så er det det andre. Slåsskamper, munnhuggeri, håndgemeng, ubehagelige episoder med en krakilsk innehaver, ødelagt utdrikningslag, blotting og elendighet av alle tenkelige slag later til å prege de mange festlige lag der i lokalet for tiden. Om det ikke snart blir en bedring kommer trolig mer enn en person til å havne i kasjotten. Bank i bordet!

Min gamle mor, enkefru Elida Johannessen (født Zachariassen), fylte 93 år i går! Selve feiringen vil finne sted i aften. Da er to av mine søstre ventet; Anne-Grethe fra Klepp og Sissel fra østlandet. Sissel lander med fly på Sola flyplass en eller annen gang sent i eftermiddag og er ventet til villaen omkring klokken 18.00. Planer er at hun skal bli her til onsdag. Jeg har sagt til Anne-Grethe at hun kan komme på kaffe og kaker klokken 19.30. Jeg skal da servere både julekaker og bløtkake med kaffe til. Naboen er også invitert, men han sa at han trolig ikke kan komme, visstnok fordi han har en viktig avtale med en eller annen.

Før det blir aften, dog, er det meget som skal skje. For det første må jeg gjøre klart gjesteværelset til Sissel, for det andre må jeg bake bløtkake, for det tredje skal jeg steke flesk og koke poteter til middagsmat og i tillegg er det hopprenn igjen på NRK1 klokken 14.00. Jeg venter også telefon fra min søster Bente. Hun telefonerte ikke mor i går for å gratulere henne med dagen, men det vet jeg er fordi Bente har vært i Sverige, denne helgen, men hun skulle visst bare være der til i eftermiddag. Jeg må også på nettbanken for å ordne med noen regninger samt for å sjekke at lønnen kom inn på kontoen den 12. desember, slik den skal, men det kan jeg gjøre så fort jeg er ferdig med dagens blogginnlegg om få strakser.

God søndag, alle som en!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter