lørdag 15. desember 2012

Snøkaos og atter snøkaos!

Godtfolk!

Avbildet til høyre er enkefru Adele Dunlap fra New Jersey, USA, med sønn og svigerdatter, i anledning at hun fylte 110 år denne uken.

Den elendigheten som vederfares Stavanger og Jæren for tiden overgår manns- og quindes minne! Maken til snø, vind og annen elendighet finnes det ikke maken til her på disse breddegrader. Når skolene må stenge, da er det meget ille! Dog, man får ta det hele kronologisk korrekt.

På tirsdag bakte man lefse og lompe her i villaen sammen med x-kollega Karen, som nu er 73 år gammel. Karen lærte i sin tid lefsebaking av sin mor, som døde da hun var 87 år gammel. Når man skal bake lefse og lompe så starter man med å koke opp de mengdene med poteter som man trenger, i vårt tilfelle kokte vi opp 14 kilo med poteter, som vi skrellet på forhånd. Det sier seg selv at det tar på en giktbrudden 65-åring å skrelle 14 kilo med poteter, men avtalen vi gjorde på forhånd var at Karen skulle skrelle halvparten og ta med hit, så det hjelp på, det. Efter at potetene var kokt ferdig - man sto forøvrig opp klokken 07.15 for å få en tidlig start på skrellingen og kokingen - moste vi potetene grundig. Vi hadde oppi 8 spiseskjeer med salt oppi potetblandingen og satte den til kjøling ute på altanen mens vi tok oss en velfortjent frokost med kaffe og kringle til.

Da vi fortsatte knadde vi hvetemel og rugmel inn i den poste potetblandingen og satte igang med å kjevle utover deigen og steke den på takken. Betingelser for å få god potetlefse: 1) Seig potetmasse. Potetene må males varme, med salt. 2) Kald masse til utbaking. 3) Minst mulig mel, både i deigen og til utbaking. 4) Rask utkjevling. 5) Passe og jevn tykkelse. 6) Rask steking. 7) Riktig avkjøling. I alle år har jeg brukt en oppskrift fra en halvmorken kokebok fra Statens Lærerskole i Husstell, anno 1961. Det var den man brukte rundt 1970, den gangen man selv gikk på lærerskolen og ble lærd quinde. Akk, det var stas å studere til norsk- og heimkunnskapslærerinde den gangen, altså. Efterhvert som lefsene ble stekt ferdig, i omganger, brettet vi de sammen i 4, og la de inn i et klede. Dampen slår nemlig inn i lefsa da og hjelper til å gjøre den myk.

Vi ble ferdige med baksten efter drøye 6 timers hardt arbeid. At det krever meget å bake lefser og lomper bør ingen betvile. Jeg er i alle fall glad for at vi gjorde det - og at vi gjorde det slik til gagns. Nu har man lefser og lomper for resten av vinteren og man har nok til å gi bort litt til gode venner.

Det råder det reneste snøkaoset her i Stavanger efter at det kom omkring en 40-45 cm med snø på onsdag og torsdag. Elendigheten satte inn for full rulle ved 05-tiden onsdag og innen morgenrushet var et faktum en tre timers tid senere rådet det reneste marerittet på motorveien og mange andre større veier i diskriktet. Den skallede og undertegnede ble 16-17 minutter forsinket til skolen, denne dagen, noe som ikke betydde særlig meget for undertegnede, som uansett skulle sitte på et kontor hele dagen, men den skallede ble 5-10 minutter forsinket til undervisningen i realfag, som han skulle ha i en eller annen klasse. Den slags nyter sikkert elevene der og da, men all tapt undervisning er en stor tragedie, sett gjennom øynene på en lektor.

Midt på dagen roet det seg ned igjen, men i god tid før eftermiddagsrushet skulle sette inn - omkring klokken 14.15 - begynte det å lave ned igjen og ved 15.30-tiden, da undertegnede og naboen skulle kjøre hjem, gikk trafikken så tett mellom Tasta og Eiganes at man brukte hele 20-25 på den korte strekningen. Som vanlig sto bussene hulter til bulter i rundkjøringer og i selv de minste bakkene på Tasta. Maken til elendighet! Giktbruddenhet til tross, onsdag aften var jeg ute og måket snø til den store gullmedalje, dog til liten nytte. Da man gikk til sengs snødde det fremdeles.

Jeg hadde heldigvis fri på torsdag og kunne starte dagen med å pleie fotblemmene mine i en bøtte med varmt grønnsåpe- og kamfervann. Da lyset efterhvert kom frem ble også snøkaoset stadig mer synlig utover torsdagsmorgenen. Sannelig min hatt hadde det ikke lavet ned hele natten til torsdag og nu var det rett og slett umulig å komme seg frem i gatene her oppe på Eiganes. At man prioriterer å brøyte hovedveiene, det kan forstås, men når man ikke brøyter gater og stikkveier blir det uansett kaos. Efter å ha pleiet fotblemmene mine og inntatt en lett frokost ved kjøkkenbordet sammen med mor gikk jeg ut for å måke snø av trammen og frem til porten ut mot gaten. Klokken passerte 10.30 før det ikke snødde lenger, men da var skaden allerede skjedd, ærede lesere. Hos min søster Anne-Grethe på Klepp kom det ennu mer snø enn her i Stavanger også, innpå 65 cm i løpet av halvannet døgn, lot hun meg vite da hun telefonerte utpå dagen for å avgi snø-rapport. Min skallede nabo hadde startet å gå til skolen ved 07.15-tiden, rett og slett fordi han regnet med at bilen ikke ville komme trygt frem uansett.

Torsdagen ble i sin helhet viet snøkaoset. Var man ikke ute og måket snø, strødde på grus eller hjalp naboer med å dytte biler som sto fast - man hjalp til med å få løs både en Renault og en Fiat -, så satt man i telefonen for å dele elendigheten med søstre på østlandet samt gode venner. På fredag hadde det roet seg såpass at man kunne kjøre til skolen sammen med naboen, faktisk uten problemer! Det var fremdeles meget snø på parkeringsplassen ved skolen, dog gikk det greit å finne en parkeringsplass. Utover fredagen kom det stadige rapporter til oss i ledelsen om skoler i Sandnes og Time kommuner som hadde stengt dørene, p.g.a. snø og vind, men her i Stavanger holdt alle skoler åpne både torsdag og fredag, så vidt meg bekjent. Også Gjesdal kommune måtte stenge en skole, rett og slett fordi verken undervisningsinspektøren eller en del lærere og elever kom seg frem til skolen. For mitt vedkommende gikk arbeidsdagen vel for seg. Jeg deltok i budsjettmøte sammen med rektor og en herremann fra skolekontoret i kommunen og satt ellers og finpusset på timeplanene for vårens termin.

Jeg laget fleskepannekaker til mor og meg på fredag. Efter middagen reiste jeg til Madla Amfi for å se efter julegaver samt for å titte på livet i butikkene. Selv om jeg først ankom klokken 17.45 var det meget kaotisk ved kjøpesenteret og man endte opp med å kjøre rundt i nærmere et kvarter inne i parkeringshuset før man til slutt fant seg en plass. Jeg ble stående en stund å bivåne to senile quinder som prøvde å parkere bilen sin i nærheten av naboens Saab. Den ene quinden, som kanskje var omkring en 70-75 år, sto utenfor og prøvde å dirigere den ennu eldre og neppe helt kjøredyktige oldemoren som på ingen vis klarte å lukeparkere. Sjåføren ropte flere ganger ut til sin venninne at hun ikke skjønte hvorledes hun skulle klare å parkere. Til slutt ga jeg opp å få med meg sluttresultatet og gikk inn i kjøpesenteret, hvor det var fullt av folk i alle korridorer og i de fleste butikkene. Jeg var innom 4-5 klesbutikker før jeg til slutt gikk innom en bokhandel, som var siste stopp før storhandelen på Mega. Bank i bordet, dog, jeg fikk tak i en julegave, til min søster Bente, så turen var ikke bortkastet. Jeg fikk også handlet inn matvarer for mer enn 700 kroner samt gavepapir til julegavene. Man gjorde ikke stort resten av aftenen.

I dag har man vært en tur nede i sentrum, også det for å se efter julegaver. Det blåser ille i dag, men det er nok verre der ute på Jæderen. Jeg fikk tak i en julegave i dag også samt et og annet til meg selv. Jeg bevilget meg også en varm pølse i brød i.o.m. at jeg var småsulten akkurat da jeg observerte en som solgte den slags. Dog satte jeg foten ned da både rumenske tiggere og opptil flere organisasjoner ville tigge til seg penger av meg. Et sted går da vitterlig grensen for sløseri! Jeg talte noget med Heidi i sentrum; hun var også på handletur alene og hun fortalte meg at hun skal ut på livet i aften. Jeg repliserte sporenstraks at jeg skal vie helgen til juleforberedelser ene og alene. Det var faktisk en hvit løgn, for naboen og mor er begge informert om at det vil bli servert påsmurte rundstykker med godt pålegg samt kaffe med påfølgende jule-rødvin fra klokken 19.00 og utover. Således blir det ikke gjort noget i aften ei heller blir det gjort stort mellom klokken 13.45 og 17.00, p.g.a. hopprenn på NRK1. I morgen, dog, skal man både ta frem julesaker og bake kaker.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter