tirsdag 23. april 2013

Naboen sykemeldt, mor tilbake, Bente, Sting, huslige sysler, Nederland m.m...

God tirsdag!

Min skallede nabo er sykemeldt resten av uken, efter at han i går var uheldig og skadet foten sin under renovering i annen etasje i huset hans. Skaden skjedde i det han skulle løsne en plate fra et skap inne på gjesteværelset i annen etasje. Da platen løsnet falt det ned en bjelke fra taket inne i skapet. Denne bjelken landet på foten til naboen, som måtte kjøres til legevakten p.g.a. at to av neglene på høyre fot knakk delvis av samt at han fikk meget vondt i foten. Det var jeg som kjørte han til legevakten og legen har nu foreskrevet komplett hvile for foten resten av uken. Akk og ve, slik en elendighet! Så sent som søndag aften var naboen i full vigør og gikk helt ned til Bjergstedparken, hvor han hygget seg stort med en viril herremann i 30-års alderen. Nu blir det verken undervisning, snekkerarbeid eller park-vandring på dagesvis.

Min gamle mor har gjeninntatt kammerset siden forrige innlegg. Hun ble tvangssendt hjem i formiddag, visstnok fordi hun er for sprek til å få fast plass. Det holder altså ikke å være 93 år, slagrammet, ør og giktbrudden, ærede lesere. Høyre-styrte Stavanger stiller strengere krav. Aller helst bør man vel være død eller nær døden skal man få plass ved et sykehjem her i byen. Nei, det blir ingen stemme til Høyre fra denne kanten i høst, det er vitterlig sikkert. Man fikk telefon fra sykehjemmet på mandag. Heldigvis har jeg for lengst både skiftet på sengen og vasket grundig der inne, så de ble ikke full krise av at man fikk beskjed om mors hjemkomst. Det er 29 år siden min far vandret heden i år, men mor lever ennu. Tenk det!

Søndag aften telefonerte min søster Bente for å skryte av en forfatter-tilstelning hun deltok i på lørdag. Det var nærmere to uker siden man talte med Bente forrige gang, så det var jammen på sin plass med en telefonsamtale. Datteren til Bente har vært hjemme hos sin mor hele denne uken, men reiste igjen tidligere på søndagen. Min søster kunne også rapportere om at hun talte med min bitre datter på tirsdag for en uke siden. De møttes over en kopp kaffe på et kjøpesenter i hovedstaden og alt skal stå vel til. Bente prøver alltid å mekle med datteren min, med tanke på å få henne på besøk til Stavanger, dog forgjeves.

I gårsdagens Stavanger Aftenblad kunne man lese at Terje Vallestads Sting har havnet i et økonomisk uføre, som innehaveren mener skyldes blant annet fjorårets dårlige sommer, som igjen førte til at få gjester ønsket å nyte mat utendørs. Avisen skriver bl. a. følgende om saken: "Kafé Sting i Stavanger har så langt i år fått inkassokrav og utleggsforretninger på over en halv million kroner." Sting har fått 20 betalingsanmerkninger mot seg bare i år og nu spøker det for fremtiden. Nu kan herren Vallestad angre bittert på at han nærmest kastet ut oss skeive i 2008 og gikk over fra et nattklubb-konsept med kafé på dagtid til å bli bare en tarvelig pub med kafé. Selv tar han ikke på seg noget ansvar, dog hvor lenge kan man egentlig skylde på fjorårets sommer? Det er da vitterlig en ny vår, nu! Om han skulle finne på å gjøre om igjen konseptet, i et desperat forsøk på å unngå konkurs, har han uansett tapt homsene og lesbene til en meget mer spenstig og grepa kar, nemlig innehaveren av HoT Open Mind. Hurra for Hugo og Tomas!

Man observerer forøvrig at Else Kolstad, enken efter Henki Kolstad (1915-2008), har rundet de 98 år. Det må være utrolig å bli så gammel samtidig som man fremdeles beholder helsen. De tre barna; Morten Kolstad (71), Vibeke Kolstad (67) og Anniken Lindaas Kolstad (62) informerer om at moren er ved like god helse som de er, og da må det jo stå rent så svært vel til, vil man tro.

I går ble det meste av dagen viet mer eller mindre selvpålagte huslige sysler. Dagen startet tidlig med dusjing og skrubbing av skrotten samt noget pleie av føttene. Efter en god frokost, bestående av et knekkebrød med sild og majones, en brødskive med jordbærsyltetøy, et glass melk samt noget kaffe satte man igang med baking av grovbrød samt kringle og wienerbrød. Seansen tok godt og vel to timer, men man kan si seg fornøyd med resultatet. Derefter dro jeg ned til sentrum for å kjøpe inn nettinger til kjøkkenvinduet og soveromsvinduet mitt. Jeg var også innom apoteket. Å få satt opp nettingen skulle dog vise seg å bli temmelig vanskelig, så jeg ga opp prosjektet og prøver igjen ved en senere anledning. Hovedproblemet tror jeg var at jeg ikke hadde vasket skikkelig rent rundt vinduet før jeg prøvde å klistre på listen til nettingen. Middagen besto av kjøttkaker, poteter, erter og hjemmelaget brun saus i går.

Efter en hvilepause da middagen var vel inntatt fortsatte jeg med å rydde og vaske i annen etasje. Jeg har også hatt noget problemer med maur i kjelleren den senere tiden, så jeg sprayet meget med maurkverk-spray i kjelleren i går. Man kunne sikkert brukt hjemmebrent fra dunken, men man er da ikke gjerrig, heller. At det er mer maur i kjelleren om våren enn om sommeren er for meg noget bekvendt, men det har vært slik før også. Jeg støvsugde også kjellertrappen samt området nedenfor trappen, de maurene man fikk tak i ble også sugd inn i støvsugeren, neppe noe de hadde forventet seg, men slik kan det gå; en siste reis inn i det storte hull. Man avsluttet gårsdagens gjøremål med rydding og vasking av kjøkkenet, efter bakingen tidligere på dagen. Resten av aftenen forløp forsåvidt stille og rolig for seg, med unntak av en telefon fra Hildegunn, som allerede har begynt å tenke på hva som skal skje i helgen.

Så er det endelig på plass, kjære lesere. Klokken 14.00 tirsdag 30. april vil NRK1 komme til å sende en to timer lang sending fra årets største begivenhet, dronning Beatrix' abdikasjon. Man gleder seg stort og anbefaler enhver til å følge med på fjernsynet denne dagen.

I dag har man vært i telefonen med avdelingslederen ved Bergåstjern sykehjem og nevnte quinde fikk høre det - og vel så det! Hun får evt. bringe frusterasjonen videre til de rette vedkommende. At mor helst vil være hjemme bør dog ikke overskygge det faktum at hun er pleietrengende, mener nu engang jeg. Man har også brukt dagen til å kikke på regnværet - gjennom vinduet, riktignok, tale med Sissel på telefonen, kikke litt på fjernsynet i eftermiddag (blant annet Derrick) og lese. Man bruker omkring en times tid på å saunfare de to Stavanger-avisene hver dag, noget lenger tid enn da man hadde plikter i skoleverket.

Nu skal jeg hente meg noget tyggetobakk og dorme i godstolen i stuen en times tid.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter