tirsdag 21. mai 2013

Mer hagearbeid, middag, Sondre Cato snekrer, Kjærstad-roman, bedagelig dag med handletur i sentrum, Derrick, Sandnes Ulf - Viking...

Godtfolk!

I går arbeidet man litt i hagen. Jeg rotet i jorden, sådde frø, plantet en buske som jeg ikke fikk plantet i helgen og raket litt løv og kvist. Jeg skuret også altangulvet grundig med grønnsåpevann. Det samme burde vært gjort med gelenderet på altanen og med plankene ellers, men jeg har rett og slett ikke helse til å arbeide så meget. Gikten plager meg relativt meget om dagen, verst i kaldt vær, men i går var det jo 14 grader, dog smertet det å vaske altangulvet. Det var dårlig vær på formiddagen, men senere på dagen tittet solen frem og det ble rent så flott.

Jeg brukte også tid på å lage middagsmat for to dager i går, såkalt søsuppe med ferskt kjøtt og grønnsaker. Det er utrolig tidsbesparende å lage middag for 2-3 dager når man først lager noe fra bunnen av. Jeg laget også semulepudding og hjemmelaget rød saus. Semulepudding er meget enkelt å lage. Man bruker bare 4 ingredienser; semulegryn, melk, sukker og mandeldråper. Noen bruker også ett egg, men det er bare tull. Rød saus er rett og slett utblandet saft med potetmeljevning og litt sukker. Både puddingen og sausen ble vellykket, men det er ikke alltid. Kjelen man kokte puddingen i ble god og svidd i bunnen, men det skjer hver bidige gang man koker den slags, så intet er nytt under solen på det området. Man lot kjelen stå i sterkt salovann en times tid før man skrubben den ren.

Fetteren til Hildegunn kom til villaen i går for å fortsette der Hansemann slapp. Han arbeidet i 6 timer i går, men i dag kunne han bare arbeide i 3 timer, fordi at han måtte i møte angående konkursen til firmaet han og broren drev frem til i desember. Han og broren hadde opptil flere norske og østeuropeiske folk i arbeid, men p.g.a. problemer med driften, uenighet om lønn og feil på et hus de satte opp i 2011 gikk hele sulamitten ad undas. Jeg bekymrer meg dog ikke for at Sondre Cato, som han heter, ikke er flink nok. Det var noen av de han hadde ansatt som gjorde en dårlig jobb med et hus i 2011, ikke Sondre Cato selv. I morgen er planen at han skal holde på i 8 timer, altså vanlig arbeidsdag.

I går aften leste jeg hele 55 sider i en roman av Jan Kjærstad, kalt "Jeg er brødrene Walker", som handler om en fantasifull og viril 15-åring på eventyr gjennom livet. Ikke bare leker han seg med en voksen nabokone. Han blir også kledd naken av 4 ville jenter. Boken har naturligvis en dypere mening enn det rent virile - man taler tross alt om herr Jan Kjærstad - dog er det festlig nok å lese om hvorledes den unge herren opplever følelsen av virilitet. Det skulle tatt seg ut om Kjærstad skrev en ren sex-roman. Skål!

I dag sto jeg opp noget sent, omkring klokken 09.30. Jeg nøt da en lang frokost, bestående av to skiver med grovbrød, meierismør og kokt skinke. Til slutt kastet jeg innpå et bløtkokt egg, skjønt jeg brukte naturligvis teskje, dannet som jeg er. Jeg drakk eplejuice og svart kaffe til maten. Parallelt satt jeg og leste gjennom Stavanger Aftenblad. Mor kom også inn og ville ha kaffe, selv om hun var oppe og snek i seg en skive med eplesyltetøy allerede ved 07-tiden. Jeg ga henne den ene delen av avisen, men beholdt lokaldelen selv. Jeg liker godt å løse kryssordet, som befinner seg i lokaldelen av Stavanger Aftenblad. I dag klarte jeg å løse hele kryssordet, dog slet jeg meget i går. Jeg fikk hjelp av mor til to av ordene. Hun er nemlig også en habil kryssord-løser!

Jeg har hatt en temmelig bedagelig dag i dag. Jeg bevilget meg en handletur i Stavanger sentrum midt på dagen i dag. Jeg gikk til og fra byen, tross en og annen liten regnbyge. Det lå et cruiseskip til kais i dag og byen yret av folk fra fjernere himmelstrøk. Jeg våger meg på å gjette på at cruiseskipet var enten gresk, italiensk eller spansk, ut fra hudfargen og hårfargen på de mange turistene å dømme. Jeg vedder på at det var over 500 turister i gatene i Stavanger i dag. Hvorvidt de kjøper seg mer enn en suvenir til 30 kroner hver er vel heller tvilsomt, med tanke på den økonomiske krisen der disse folkene kommer fra. Dog er det bra for en by med besøk av turister fra andre land.

I Øvre Holmegate var det meget politi og en hel del oppstyr, dog uten at jeg klarte å observere nøyaktig hva som foregikk. Senere leste jeg på internett at det hadde vært en brudulje mellom noen rumenere og ansatte på en eller annen butikk i gaten der. De stjeler som ravner, disse rumenske taskenspillerene. Send pakket hjem, sier nu engang jeg!

Jeg kjøpte meg noen flotte kaffekopper med noen fine asjetter til inne på en butikk i sentrum. På Polarn O. Pyret i Nygaten kjøpte jeg sokker og genser til mitt skjønne barnebarn i Tyskland. Jeg må ha med meg noe når jeg skal på besøk til Göttingen i slutten av juni. Jeg kjøpte også noe til min sønn og svigerdatter. Min sønn setter stor pris på sigarer fra England og skal få en pakke til hele 400 kroner av meg! Til min svigerdatter kjøpte jeg skjerf og en norsk bok om barnestell. Hun har å lære seg norsk. Basta! Inne på Cubus så jeg mye fint og dro en hel 1000-lapp ut av portemonéen min. Den gikk til å betale et blomstrete sommerskjørt, en pakke med tynne strømpebukser, en mørk bluse samt noget undertøy. Før jeg vandret oppover mot Eiganes igjen var jeg innom banken på torget for å kontrollere finansene mine samt for å ta ut 1.500 kroner til meg selv samt 2.000 kroner til min senile mor. Det er alltid så meget om og men med mor og disse pengene. Hun vil ha pengene sine i både 100-lapper, 200-lapper og 500-lapper og således må man ordne det inne i banken.

Mor og jeg spiste middag ved 15.30-tiden i dag. På menyen sto det samme som i går, efterfulgt av god dessert samt kaffe. Naboen stakk innom en snartur ved 17-tiden for å fortalle nytt fra ungdomsskolen samt for å titte på arbeidet til Hildegunns fetter. Jeg hadde akkurat satt meg ned for å se på Derrick da han kom, så jeg ba han titte opp i annen etasje på egenhånd, noe han også gjorde, før han så stakk hodet innom og ønsket meg en fortsatt god dag. Jeg observerte at han sto ved gravlunden og røyket pipe og talte med en nabo noget senere.

Nu i aften har jeg oppdatert meg på siste nytt fra de europeiske kongehus og jeg har sjekket ut om noen av verdens eldste mennesker har vandret hen den siste uken, men alt står visst bra til på begge hold. Jeg har også tittet litt til og fra på fotballkampen mellom Sandnes Ulf og Viking. På forhånd konfererte jeg med tarotkortene, som mente at det ville bli seier til Sandnes Ulf, men i skrivende stund står det 0-0 og annen omgang har vart i 8-10 minutter. Det spøker for at kortene har talt sant, denne gangen, men det kan også hende jeg har mistolket et eller annet.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter