onsdag 21. august 2013

Naboen og Anne-Grethe, huslige sysler av forskjellig slag, Mega, valgkamp, rektor på tråden, ved, mors helse m.m...

Trofaste lesere!

Søndag aften hadde jeg besøk av min skallede nabo. Vi tittet på fotballkampen mellom Viking og Brann, som faktisk endte 3-2, til tross for at det underveis sto 0-2 og det meste så mørkt ut. Jeg er ingen ihuga fan av fotball selv, men det hender seg at jeg setter mellom 10 og 50 kroner på enkelte kamper i den såkalte langoddsen, og da blir det noget spennende å følge med. Denne gangen vant jeg 91 kroner på 10-eren jeg satset. Bank i bordet! Min søster, Anne-Grethe fra Klepp, kom også innom en knapp times tid mens fotballkampen sto på i stuen. Jeg serverte henne en kopp med salviete, men hun måtte snart haste videre igjen. Jeg forsto at hun var nysgjerrig på å se til mor på kammerset, og det er jo forståelig.

Mandagen ble i sin helhet viet til huslige sysler samt handling av matvarer på Mega på Madla Amfi. Naboen og jeg gjorde storhandel på formiddagen, i alle fall jeg. Naboen handler sjelden for mer enn 250 kroner når han er i butikken, men jeg svidde av over 800 kroner denne gangen. Riktignok inkluderte det en pakke med rød mikstur samt noget sigarettpapir, dog handlet jeg trillevognen helt full. Min mor ga meg en 500-lapp før jeg gikk, men jeg måtte spe på av mine egne penger også. Forhåpentligvis trenger man ikke å handle mer denne uken nu. Jeg kjøpte hele 7 liter med melk samt 2 liter appelsinjuice, for å nevne litt. Det er såkalt 10-kroners marked på Mega denne uken, men det sier seg selv at det fremdeles er meget som ikke koster 10 kroner. Både naboen og jeg observerte universitetsrektor Marit Boysesen i butikken, noe som slo meg som noget underlig klokken 11.00 på en mandag midt i semesteroppstarten, men det hadde vel sin naturlige årsak. Man talte også med vår x-kollega Judith, som sine 72 år til tross har funnet seg en yngre herremann nu i livets bitre høst. Ikke nok med det! Ektemannen til nevnte quinde lever ennu, men skal man si som sant er så har han vært innlagt på en sinnsanstalt for eldre et stykke unna Stavanger i minst 5 år, og den "yngre herremannen", altså kjæresten, er også snart 70, så jeg unner henne alt vel.

I løpet av eftermiddagen vasket jeg både kjøkkenet, kjøkkengulvet, ganggulvet, badet og trappen opp til annen etasje. Jeg støvsugde også de fleste gulvflater og flesteparten av villaens kriker og kroker. Innsiden av kjøkkenbenken fikk seg også en velfortjent vask. I sommer har jeg knapt nok observert en eneste bananflue på kjøkkenet, noe jeg selv vil ta en del av æren for. Jeg har holdt det både rent og pent på kjøkkenet i sommer, nettopp med tanke på å unngå den reneste invasjonen av disse hersens skapningene, som har skjedd enkelte andre somre. Jeg vet at bananfluer er spesielt glade i halvgamle alkoholrester og råtten frukt, så det har vel hjulpet på at jeg verken har holdt mange drikkegilder eller inntatt meget frukt i sommer. Jeg brukte symaskinen og stelte med en bukse tilhørende naboen samt en morgenkåpe tilhørende min mor. Det irriterte meg at jeg brukte nesten 10 minutter på å få tråden gjennom nålen i symaskinen, denne gangen, men det løsnet til sist og gikk vel for seg da man bare kom igang. Før jeg tok fri fra huslige sysler og den slags bar jeg ut en gammel kommode, del for del, og kastet den fra meg ved gjerdet. Jeg kostet også trammen og sprayet på maurkverk rundt blomsterbedene og steinhellene på eiendommen.

Det ble sen middag, først klokken 18.15 kunne mor og jeg innta hakket kjøtt (småkjøtt) på lefse med noget kokte mandelpoteter til. Dog serverte jeg stekte vafler med syltetøy på og kaffe til ved 13.30-tiden. Da var også naboen innom og tok seg en pust i bakken. Aftenen forløp ellers fredelig for seg. Man tittet på nyheter (for det meste om Wesenlund og Moland - måtte de begge hvile i fred nu - samt om valget) og løste kryssord. Senere så man på en av de mange valgsendingene som til stadighet surrer og går på fjernsynet for tiden. Denne gangen var temaene psykisk helse (med fru Solberg og herren Stoltenberg blant gjestene) samt elendigheten rundt SV, som for tiden sviktes av både by- og miljøvelgere. SV-leder Audun Lysbakken har nu utpekt MDG som sin hovedfiende nummer en og påpekte i et intervju at selv om MDG er grønne som få er de uenige med SV i mange andre viktige saker. MDG kan nemlig være noget konservative i enkelte spørsmål, slik som også Sp tidvis har hatt rykte på seg for å være. MDG er heller ikke bestandig enige med seg selv, f.eks. er de både for og imot eggdonasjon, avhengig av hvem som uttaler seg.

Venstre og KrF gikk også hardt ut på mandag. De har omsider skjønt at sjansen for en 4-parti-regjering på borgerlig side er mindre sannsynlig og da gjelder det å kare til seg sin del av kaken. Partienes ledere gikk langt i sin kritikk av FrP og advarer nu mot en regjering som blir altfor mørkeblå. Både Tine og Knut Arild er skjønt enige om at det beste alternativet for fedrelandet Norge er en regjering bestående av Høyre, KrF og Venstre, en såkalt blå-grønn regjering. KrF er for tiden mest opptatt av familiepolitikk og bistand, mens Venstre taler om skole og miljø. FrP er fremdeles mest opphengt i helsekøene og bompengestasjonene, som de lover at skal bli en saga blott hvis de får makt i en evt. ny regjering. Høyre på sin side prøver å fremstå som styringsdyktige, fornuftige og som et tydelig alternativ til de sittende styresmaktene, men for meget tullete kjas og mas om formueskatten de siste ukene har virket mot sin hensikt. To lærde quinder fra Stavanger har studert formueskattens innvirkning på bedriftenes evne til å holde hodet over vannet og har konkludert med at formueskatten er av mindre betydning for små og mellomstore bedrifter, tross Erna Solbergs stadige advarsler om at formueskatten må vekk, hvis norske bedrifter skal kunne være konkurransedyktige. Høyre-lederen ble både paff og svar skyldig da nevnte lærde quinder konfronterte henne med resultatet fra forskningen sin før helgen.

På tirsdag fikk jeg telefon fra Tastaveden skole med spørsmål om hvorvidt jeg kunne tenke meg å påta meg et midlertidig vikariat i ca 50% stilling. Jeg synes det er hyggelig å bli spurt, men jeg tror ikke det lar seg kombinere med vikariat og AFP. Hadde jeg hatt vanlig pensjon så kunne jeg muligens jobbet så og så meget, men jeg mener å ha lest at AFP ikke lar seg kombinere med undervisning eller annen jobbing. Dessuten er jeg utslitt og giktbrudden nettopp p.g.a. mange røffe tak i skoleverket gjennom mange år, så jeg takket pent nei, men benyttet samtidig anledningen til å tipse rektor om et par venninner av meg, som henholdvis er arbeidsledig/delvis trygdet og deltidsarbeidende. Førstnevnte er ingen ringere enn frk. Turid, som jeg vet er røff og tøff nok til å holde kustus på en skoleklasse, selv om hun ikke er utdannet lærerinde. Dog vet jeg ikke om hun tør takke ja hvis hun får en telefon, men jeg kan i alle fall gå god for henne. Når du klarer å skille Hildegunn og Hildegunns fiende nummer en fra hverandre, da har du bestått opptaksprøven for ansettelse i ungdomsskolen. Bank i bordet!

Eftermiddagen i går gikk ellers med til noget hagearbeid, lakkering av to soveromsgulv hos den skallede samt å følge mor til fastlegen, hvor hun gjennomgikk en helsesjekk og fikk et par nye resepter. Mor går på blodfortynnende tabletter samt tabletter mot revmatisme. Legen kunne ikke gjøre annet enn å konkludere med at mor lider av alderdomssvakhet, som ikke kom som noen bombe på verken pasienten eller undertegnede. Akk og ve, slik en elendighet som skal vederfares de som blir gamle og mer eller mindre mette av dage! Herren der nede i Thailand forteller at der nede er både kongen og dronningen satt ut av spill, grunnet høy alder og sykdom av forskjellig karakter. Her hjemme er heldigvis både kongen og dronningen ved robust helse, selv om de begge ble født i 1937.

En annen viktig ting jeg gjorde i går var å bestille meg ved til vinteren. Jeg bestilte fra en herremann i Klepp kommune, som min søster Anne-Grethe anbefalte for meg. Jeg undersøkte også tilstanden i parafintønnen, som står inntil vedskjulet, og konkluderte med at den er halvfull eller nesten halvfull, og da behøver jeg ikke å bestille mer parafin før evt. i løpet av vinteren. Jeg bruker bare parafinkaminen i stuen når det er på sitt aller kaldeste mellom november og april og ikke hver dag da heller. Primært varmes villaen opp med ved og strøm. I går stekte jeg laks og kokte poteter og brokkoli til middagsmat. Aftenen ble i sin helhet viet kryssord, en flott roman jeg holder på med for tiden samt nyheter og flere valgsendinger.

Romanen jeg har begynt å lese i nu heter "Blåveispiken" og er skrevet av et quindemenneske ved navn Lise Blomquist. Romanen kan kategoriseres som såkalt "skeiv" i den forstand at temaet homofili er relativt sentralt i boken. Dog er heller ikke pedofili fremmedord i denne boken, som er både humoristisk og full av spenning. Romanen er nok mest en bok for ungdommer, men jeg leser jo både røff og mindre røff litteratur, lærd og bevandret innen litteraturen som jeg er. Lise Blomquist er, sine 56 år til tross, tøffere en quinder flest. Hun har nemlig sort belte i taekwondo og er aldri redd for å gå i klinsj med taskenspillere av forskjellige slag. Jeg hadde æren av å ha henne som gjest i klasserommet i 1991 eller 1992.

I dag har jeg tatt livet med ro. Jeg var en snartur innom sentrum for å kjøpe medisiner til mor samt for å tale med banken min i formiddag. Jeg endte også opp en tur på Vinmonopolet på Straensenteret, men kjøpte meg bare en halvflaske med "Hot n'Sweet" til drøye 300 kroner og intet annet. Jeg har for det meste ellers slappet av med romanen min, kjørt en vaskemaskin med klær og kost meg med kringle og kaffe sammen med mor. Jeg har viet en del tid til internett i dag, men jeg har slettes ikke gjort det spor fornuftig der. Å lese nyheter er forsåvidt greit nok, men å lese om kongelige fra fjern og nær er vel neppe å regne for svært matnyttig. Været er forøvrig meget bedre nu, efter noen dager med groggy vær.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter