torsdag 29. august 2013

Om "Stavanger på skeivå", LLH og engasjement, (mangel på sådan.)

God torsdag!

Gårsdagens tirade i min ringe blogg kan nu i efterpåklokskapen av dagen derpå sies å ha vært noget drøy. Det var på ingen som helst måte meningen å la ildsjelen(e) bak "Stavanger på skeivå" føle seg uthengt som taskenspillere eller udugelige. Unge herr Vestvik annonserte i går sågar at han vil komme til å søke avskjed i nåde fra sine verv i LLH. Han begrunner dette med at han nu er lei av all klagingen og sytingen fra byens skeive befolkning, tross sin mangeårige innsats for homosaken, og da spesielt som sjef for byens skeive festival gjennom år efter år.

Ja, jeg er en av de som har sytet og klaget, dog ikke på innsatsen til herren Vestvik. Er det noen som har lagt ned meget arbeid i homo-tilstelninger her i byen, så er det nettopp han. Helt siden slutten av 1990-tallet har denne ildsjelden vært aktiv i LLH-Rogaland. Det jeg mente å få frem i gårsdagens noget krasse blogginnlegg er at jeg savner enkelte poster på programmet samt at jeg synes det blir for meget fest, fjas og fjolleri. Det betyr naturligvis ikke at jeg skulle sett årets festival ugjort, tvert imot. En slik festival ser også jeg viktigheten av, tross at jeg er eldre enn de fleste homofile og lesbiske her i denne byen - nærmere 66 år og sikkert død før neste festival uansett - men jeg håper inderlig å få oppleve også høsten 2014.

Hvis det viser seg å være realitet i unge herr Vestviks ord om at han ikke lenger orker å tjene oss skeive her i denne byen, så takker jeg for 15 års god innsats! Mitt råd, dog, er å fortsette med LLH-arbeid, men samtidig prøve å finne flere ildsjeler og frivillige som også kan bidra med et og annet i forbindelse med neste års skeive festival. Man kan ikke forvente at en person ene og alene kan dekke både kunsten, litteraturen, de store homodebattene og opptil flere fester m.m. Jeg beklager så ydmykt at jeg ikke var noget mer moderat i gårsdagens innlegg. Både herren der nede i Thailand og min skallede nabo har påpekt at jeg med fordel nok kunne jenket meg en smule i forhold til hva som kom ut.

Selv har jeg ikke gjort den helt store innsatsen for byens årlige skeive festival. Dog tør jeg likevel spørre meg selv og alle eder lesere om hvor dagens skeive ungdommer har tatt veien? Har man det rett og slett for godt til at man gidder å engasjere seg i dag? Det er intet mindre enn en skam at det finnes så mange homofile og bifile her i byen i arbeids- og festfør alder som ikke bidrar det grann for å skape et godt skeivt miljø. Herrene Vestvik, Ferkingstad og Spinola har vel gjort mer for oss skeive her i byen enn de siste 5 LLH-styrene har klart til sammen.

Jeg husker tiden i Jelsagaten og på Hotel Alstor da samholdet og engasjementet virkelig blomstret her i byen. Dere som nylig har sluttet med bleie og smokk har vel verken hørt om overnevnte gate eller hotell, men det var altså i et hus i Jelsagaten at man møttes for å legge slagplaner for det skeive arbeidet (tilstelninger inkludert) på 1990-tallet, mens LLH-festene - nu nærmest en saga blott - for det meste foregikk på Hotel Alstor. Da årtusenskiftet kom fikk man omsider et festlokal i sentrum - Handelens hus ved domkirken - dog ble man samtidig kastet ut fra Jelsagaten. Ville fester i Murgaten, på Åsen, på Ullandhaug, i Verven, i Kvernevik og hos herren Vestvik med kompani på Storhaug foregikk parallelt med at LLH-engasjementet fremdeles var til stede hos mange skeive, både hos unge og hos de som husket hippietiden.

Nu er dessverre engasjementet borte hos mange, det samme er de ville festene på Åsen og Ullandhaug, i Kvernevik og på Storhaug. Festene i Murgaten og i Verven er heller ikke på høyde med hine hårde dager, da homoflagget ble heist på ukentlig basis både her og der. Skål!

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter