onsdag 2. oktober 2013

Plikter på skolen, besøk av Bente, nydelig høstvær, naboen rapporterer, om gamle folk, dårlig vifte.

Godtfolk!

Det er meget å henge fingrene i på ungdomsskolen for tiden. På mandag måtte jeg sågar arbeide overtid - til klokken 16.00 - for å få gjort unna en del ventende papirarbeid. Rektor er noget til og fra - møtevirksomhet, kurs, feriedag - og da faller det meget i hendene på en lærd quinde. I går fikk jeg en tre ukers sykemelding i fanget og ennu vet jeg ikke min arme råd hvorledes jeg skal få skaffet folk til å steppe inn så raskt som mulig. Fra før av har man en 40% sykemelding gående, visstnok grunnet vond rygg, og man har ennu ikke fått kvalifiserte søkere til å undervise i tysk valgfag. Dog har undertegnede slått i bordet og lovet å steppe inn der, inntil videre, men jeg vil helst unngå det, i.o.m. at mine ferdigheter innenfor tyskfagets pensum er heller labre.

Min søster er fremdeles på besøk i villaen, men i natt har hun sovet på hotell i Haugesund, hvor hun har besøkt en venninne fra skoledagene. Jeg synes det er godt å vite at mor nu har selskap på dagtid, dog skal min søster reise tilbake til Ellingsrudåsen fredag formiddag. Min søster både bor og arbeider på Ellingsrudåsen, som ligger på Oslos østkant. Dog er hun en av de få dannede i strøket som er med på å heve standaren et lite hakk opp der i nabolaget. Selv om min søster er 63 og har hatt sin dose med helsebesvær i senere år, ser hun meget ungdommelig ut. Hun har ikke det samme utslitte preget over ansikt og skrott, som undertegnede har, dog har hun da heller ikke inntatt de samme mengdene med sterkere saker, ei heller har hun hatt ansvaret for å stelle vår gamle mor i årevis.

Det har vært kaldt, men fint vær i Stavanger, denne uken. En morgen var det bare 5 varmegrader, dog har det som regel vært mellom 10 og 13 grader i skyggen på dagtid - og solen har strålt fra morgen til solnedgang, dag efter dag. Mandag aften spaserte Bente og jeg en real tur rundt Ullandhaugtårnet og da var det virkelig nydelig utendørs. Det var friskt og luften bar preg av energi og livslyst, noe en gammel skrott hadde godt av. Man skriver 2. oktober i dag, som forøvrig var bursdagen til min farfar, som døde i 1953. Den siste uken har det blitt rent så høstlig her i Stavanger, i dag er det også litt mer vind enn det har vært de siste dagene, så det skulle ikke forundre meg om det kommer til å falle av en del løv mot helgen.

Siden min søster reiste til Haugesund i går inviterte jeg min skallede nabo på sen middag klokken 17.30. Også mor var såpass at hun klarte å kare seg til kjøkkenbordet. Jeg serverte fiskeboller i hvit saus, poteter og raspede gulrøtter med saft til. Naturligvis krydret vi middagen med karri, som seg hør og bør til den slags mat. Naboen oppdaterte meg på de siste utfluktene til Bjergstedparken samt Frits' referat fra Mami i Bakkegaten. Sistnevnte herre har begynt å sitte i Bakkegaten midt i uken for å innta øl og holde Jan med selskap og får således med seg meget om hvem, når og hva o.s.v. Det er visst svært så varierende hvor mange gjester som er innom Mami en gjengs aften midt i uken. En aften hadde Frits vært eneste gjest en god stund, mens en annen aften var det nærmere 20 gjester i lokalet på en onsdag aften. Frits rapporterte også om slåsskamp på HoT Open Mind i helgen som var, visstnok mellom noen yngre herrer. Også Hugo blandet seg inn, sikkert for å få orden i rekkene. Akk, alltid skal noen få taskenspillere lage spetakkel når alkoholen når øverste etasje.

Naboen humret godt da han fortalte om hvorledes hans forsøk på å rense og vaske baderomsviften forleden endte med at hele viften falt fra hverandre og landet i toalettskålen. Han drev og vasket og gnudde viften på innsiden da først viftebladene falt av, naturligvis i retning innover, slik at han måtte prøve å få hele viften ut fra veggen for å sette på plass igjen viftebladene, og vips kom hele viften farende og landet med en plask i dassen hans. Til naboens forsvar kan jeg gå god for at disse såkalte baderomsviftene er av en meget elendig kvalitet. Jeg har selv skiftet ut viften på badet her i villaen 4 ganger siden 1990-tallet, noe som i seg selv er en aldri så liten skandale. Lykken får være at man kan få tak i en ny til under 300 kroner på Clas Ohlson. Bank i bordet for det!

Jeg har verken løst kryssord eller lest i noe annet enn aviser de siste dagene, men slik blir det jo når man har besøk. Bente og jeg har både vært på Kvadrat, Madla Amfi og i sentrum etter at hun kom hit. Hun har også hjulpet meg med husvasking og støvtørking inne på kammerset. I aften skal Anne-Grethe komme på besøk også og Bente har sagt at hun er tilbake fra Haugesund omkring klokken 16.00. Sannelig er det godt at jeg har bakt både kringle og banankake i september!

Fra Ames i Iowa, USA, kom det nylig sørgebudskap om at Tom Wickersham er død, 93 år gammel. Som 90-åring havnet han i medienes søskelys da han bodde på samme sykehjem som sin 114 år gamle svigermor, Neva Morris. Tom (James Thomas) sto sin svigermor meget nær, i.o.m. at hans egen hustru døde allerede på 1980-tallet. Den lærde quinde har også fått bekreftet at Grethe Svenningsen døde i januar i år, 76 år gammel. Hun led av Alzheimer og var hovedpersonen i en dokumentar om demens fra 2004. Heldigvis lever fremdeles hennes svigermor, 105 år gamle Ragnhild Svenningsen.

Hva som skjer i helgen er ennu ikke bestemt, men det blir neppe full rulle og flagget til topps. Dog kan det fort skje at eggelikøren kommer på bordet og at den skallede kommer innom med en flaske konjakk. Hvem vet.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter