mandag 11. november 2013

Ny uke, plikter på skolen, middag, kaffe på kammerset, lesing, kryssord, dobbeltvinduer og kulde.

Godtfolk!

Da har man lagt bak seg den første arbeidsdagen av en ny uke som undervisningsinspektør. Man startet dagen med å avholde et såkalt ledermøte inne hos rektor, hvor også skolens sekretær samt skolens rådgiver deltok. En elev i 10. klasse har havnet i uføret efter å ha gjort gravid en jente på 16-17 år, som visstnok skal være elev ved Godalen videregående skole. Om jeg har forstått omstendighetene korrekt så har forsåvidt ikke denne hendelsen en direkte sammenheng med skolen vår, dog går nu engang denne tåpelige gutten her hos oss og trenger således støtte i tiden som kommer. Heldigvis later det til å bli slik at det er rektor, skolens rådgiver samt klasseforstanderen til nevnte elev som skal ta seg av denne saken her.

Efter ledermøtet tok jeg meg en velfortjent kaffekopp inne på lærerværelset, hvor jeg slo av en lang og god prat med et par kolleger. De som tror at vi talte om faglige ting bør nok tenke en gang til. Det gikk for det meste om festligheter, statsbudsjettet som ble lagt frem på fredag og feriedrømmer. Dog skjerpet jeg meg ved 10-tiden og gikk inn på kontoret mitt for å arbeide. "Kvalitets- og utviklingsmeldingen for Stavangerskolen 2013" lå på pulten min da jeg kom inn og den slags krever meget oppmerksomhet. Byens skolesjef har beordret at nevnte melding skal legges frem for alle lærerene ved byens skoler og rektor har gitt meg i oppgave å ta meg av dette ved skolen vår. Det står meget skryt om satsningsområder og kvalitet i skolen i denne meldingen, dog mindre om de faktiske utfordringene ved stadig økende papirarbeid, uinteresserte og utagerende elever og matematikk-problematikken. Resultatene for en leseprøve på nasjonalt plan, som ble avholdt i september, har også tikket inn og man kopierte opp og fordelte kompendier så det holdt til lærerene i dag.

Man skal avholde tentamener i mange fag i begynnelsen av desember. Rektor og jeg har fordelt fagene mellom oss og har ansvaret for at de er faglig oppdaterte og relevante i henhold til målene i læreplanen. I morgen skal jeg ha et møte med seksjonslederene, for å gå igjennom alle forslagene til tentamener. Disse er utarbeidet av et eksternt byrå, men det betyr ikke at de er 100% i orden av den grunn. I fjor var det meget tullball med tentamenene i naturfag og matematikk. Hele 4 elever har forøvrig klaget på prøvekarakterene sine i norsk i en og samme klasse nu. Jeg tittet på prøvene til alle 4 i dag og er meget usikker på hvorvidt jeg skal gi dem medhold eller ei. Jeg syntes å ane en streng bedømming, men tør ikke konkludere før en tredjeperson har vært med og tittet på de. Jeg tror jeg tar med meg kollega Tormod og gjennomgår prøvene på nytt torsdag eftermiddag. Det er ubehagelig å dolke en kollega i ryggen, men hvis han som har rettet disse prøvene har satt for dårlig karakter i forhold til fasiten så kommer jeg til å bli meget morsk.

I morgen skal man være med rektor på kurs hele dagen. Kurset er i regi av Stavanger kommune og omhandler ledelse, økonomistyring og IKT. Kurset skal avholdes på Universitetet i Stavanger. På onsdag avspasserer jeg fra klokken 11.00 fordi jeg skal være med mor til fastlegen klokken 12.30.

Da jeg kom hjem i dag laget jeg middagsmat til mor og meg, bestående av hjemmelaget potetmos med hjemmelagede medisterkaker, hjemmelaget ertestuing og hjemmelaget brun saus til. Potetmosen og medisterkakene var laget ferdig på forhånd, men ertestuingen og sausen laget jeg fra bunnen. Mor klarte så vidt å kare seg frem til kjøkkenbordet på egenhånd, men vagget tilbake til kammerset så fort middagen og saftglasset var inntatt. Noget senere serverte jeg henne svart kaffe, sjokoladekjeks og kringle på kammerset, men jeg ville ikke la henne innta det i sengen og satte det derfor på bordet ved kommoden, slik at hun ble oppfordret til å stå opp for å hygge seg med godsakene. Jeg mener bestemt spising i sengen må være den aller siste utveien. En 93-åring som evt. legger seg til i sengen og krever servering vil ikke bare få et smule-problem ganske fort; musklene i føttene og i ryggen vil også visne hen og føre til permanent invaliditet. Til og med mormor, som led av Alzheimers i 8-9 år, klarte å gå til hun var 99 år gammel. (Hun ble innpå 102.)

Jeg leste videre i romanen om den virile ungjenten og den minst like virile maleren mot aftenen i dag. Man har også saumfart Stavanger-avisene, skjønt snart blir jo Rogalands Avis så godt som en saga blott. Man har bestemt at avisen ikke lenger skal komme ut daglig, men at man skal forsøke å gi ut tre utgaver i uken. Det er økonomiske problemer og nedbemanning som er årsaken til de dramatiske forandringene, men jeg tror også dette kommer til å bli avisens død. Kun en dåre av en redaktør finner på et slik stunt i avisjournalistikkens navn! Man har ellers løst deler av kryssordet i Stavanger Aftenblad, men sitter fast på enkelte oppgaver ennu. Det lille kryssordet i Rogalands Avis gikk det raskt å løse.

Naboen hjalp meg med å få satt inn dobbeltvinduene i kjelleren nu i aften. Jeg kjenner på gikten at vinteren kommer til å bli hard og kald, så det er viktig å få sikret at mesteparten av kulden holder seg ute. Jeg fjernet også siste sommerminne fra soveromsvinduet mitt, nemlig nettingen som holder ute insekter. Jeg vil bli meget overrasket om det surrer inn en flue eller en veps nu i denne kulden. I natt var det visstnok 0 grader i Stavanger, så det blir nok snart isglatte veier med påfølgende elendighet.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter