torsdag 17. april 2014

99-åring ved Mosvannet, Ingeborg, huslige sysler, riksmål, Sissel ankommer, naboen refererer, det planlegges middag og drikkegilde, Putin m.m...

Rapport på Skjærtorsdag!

På tirsdag gikk min x-kollega Ingeborg og jeg en tur rundt Mosvannet her i Stavanger. Det er ganske langt å gå rundt hele vannet, men det gikk fint. Vi møttes nede ved Madlaveien, efter å ha gjort en avtale over telefonen tidligere på formiddagen. Onkelen til Ingeborg, Martin på 99 år, bor i et hvitt hus rett ved Mosvannet (se bilde over til høyre!) og han drev på ute ved klessnoren sin da vi kom gående. Således fikk jeg æren av å håndhilse på en 99-åring, en ære få forunt. Ingeborg ble stående å tale med onkelen i noen få minutter, før vi spaserte videre. Jeg sa som sant var at den mannen kunne gått for å være 75 år gammel, noe Ingeborg var helt enig i. Jeg har sjelden sett en så sprek mann på over 90 år! Det skulle ikke forundre meg om han fyller 105 år før kistelokket lukkes.

Vi vurderte en stakket stund hvorvidt vi skulle ta oss en kaffe ved Stavanger kunstmuseum, men bestemte oss for å gå videre. Jeg er en sjelden gjest i det kunstmuseet, dessverre. Det er i grunnen en skam, med tanke på at jeg ellers er interessert i både kunst og kultur! Vi talte om så mangt der vi gikk og spaserte, blant annet kom vi inn på all denne byggeaktiviteten som foregår i byen for tiden, rett og slett fordi vi observerte meget aktivitet på nordsiden av Madlaveien, nord/vest for Tjensvollkrysset, dog uten at noen av oss visste hva som er under oppføring akkurat der. I skrivende stund er to store hoteller under oppføring, ett på Tjensvoll (vest for DNB Arena, som jo er den nye hallen Oilers bruker) og et annet nedenfor Pedersgaten, ned mot kaien og Verven-området. Det bygges også nye rekkehus og blokker på minst 5 forskjellige steder, om vi talte rett. Det er nok få som tror på en nedgang i arbeidsmarkedet med det første, dog vet vi som er opp i årene så meget godt at efter oppgang kommer nedgang. Jeg inviterte til tomatsuppe med påsmurte rundstykker til da vi kom til villaen. Vi talte lenge og vel før jeg ble alene igjen, og avtalte at vi skal treffes igjen om ikke så lenge.

Jeg vasket og støvsugde alle gulvene i villaen utpå eftermiddagen, dessuten ryddet jeg ennu mer ute i hagen. Mot aftenen var jeg innom sykehjemmet for å forberede mor på at jeg kom til å hente henne hjem neste dag. Jeg var ikke hos henne stort mer enn en halvtimes tid, muligens nærmere tre kvarter. Man ringte også til Turid for å høre hvorledes det sto til, men fikk ikke talt så lenge, fordi hun er på Heng sammen med sin mor noen dager. Forøvrig forløp aftenen stille og fredelig for seg, uten krumspring av noe slag. Jeg leste en del om riksmålets historie utover aftenen, forøvrig spennende lesning for den som er interessert i det norske språket.

Jeg er en innbitt riksmålsquinde og har vært medlem av Riksmålsforbundet i en årrekke allerede. Dette har nok "gamle" blogglesere for lengst fått med seg, dog kan det neppe sies for mange ganger. Riksmål er en meget viktig del av livet mitt, rett og slett. Innenfor Riksmålsforbundet finnes det forskjellige "skoler". Enkelte ivrer efter et riksmål som bare skiller seg fra bokmålet ved at det ikke tillater typiske nynorsk-ord. (Radikalt bokmål tillater f. eks. ord som "vatn", "fram", "botn" o.s.v.) Selv støtter jeg den delen av Riksmålsforbundet som fronter konservativt riksmål, eksemplifisert ved ord som "nu", "sprog", "videnskap" og "De". Jeg mener vårt sprog blir mer fargerikt hvis man tar vare på den danske arven i det. Nynorsk i skoleverket var jeg aldri en tilhenger av, selv om jeg måtte undervise i det når det sto i mønsterplanen eller i læreplanene, som det senere het. Jeg brukte alltid et par timer av skoleåret til å tale varmt om riksmålet, selv om det ikke var pensum i norskfaget. Mer enn en gang fikk jeg påpakning fra forskjellige skoleledere da ryktene nådde frem om at jeg hadde undervist litt i riksmål igjen. Som pensjonist står jeg nu helt fritt til å fronte riksmålets sak - og det kommer jeg også til å gjøre!

Her forleden dag så jeg på et gammelt opptak fra et intervju med Anne-Cath Vestly anno 1990-tallet, der hun blant annet langer ut mot samnorsk-prosjektet, som gikk ut på at man ønsket å smelte sammen nynorsk og bokmål. Jeg husker selv alt styret rundt dette med samnorsk fra tiden jeg selv var elev og senere student på 1950- og 1960-tallet. Enkelte av datidens lærde mente altså at svaret på alle språkuenighetene lå i å smelte sammen nynorsk og bokmål til en ny skriftnorm. Selv har jeg alltid ment at det er kun en ting som er mer galskap enn å tvinge nynorsk ned over hodene på elever, og det er samnorsk-tanken. Det er toskenskap å skulle tvinge elever til å lære både bokmål og nynorsk mot sin vilje, men samnorsk-idiotien går til og med dette prosjektet en god gang. Jeg har ikke noe i mot nynorsk som sådan, men jeg mener at det burde være frivillig. Takk og amen.

I går ankom min søster Sissel villaen fra østlandet. Denne gangen, som sist gang, kom hun uten ektemannen Kjell, som sliter med vond rygg og har valgt å tilbringe påskehøytiden på sofaen hjemme, sikkert med hjemmebrent og andre godsaker i arms lengde unna sofaen. I likhet med bloggens O' store forfatterinde er verken Sissel eller Kjell redd for en støyt fra dunken, spesielt når det er høytider på gang. Det er synd at Kjell har blitt såpass redusert med årene. Jeg har vel neppe omtalt han her i min ringe blogg i andre situasjoner enn når elendigheten har stått i høysetet, bortsett fra i setninger hvor også brennevin har vært nevnt. Dog var han litt av en rabagast i sin hårde ungdom, det skal vitterlig sies! På 70-tallet var han en ekte hippieungdom med bart og langt hår. På 80-tallet herjet han villmann hver gang han og Sissel hadde sommersamlinger i hagen sin, og da var det alltid åpent hus med illegal bar og det hele. De sammenkomstene var nesten like festlige som de jeg selv fikk sving på efter at jeg passerte 50. På 90-tallet var han og Sissel ofte i Syden og hygget seg og i alle år frem til for få år siden var han aktivt med og inntok det sterke i villaen når han var med Sissel hit, ofte til mors irritasjon.

En gang omkring 1990/1991 drakk Kjell seg sanseløs full i forbindelse med at det var sommer og sol og servering av meget og mangt ute på altanen her. Som vanlig på den tiden var de to på halvannen ukes sommerferie i villaen (sammen med ungene) og når været tillot det ble det alltid grillet ute på altanen. Den gangen hadde Kjell kjøpt inn en hel kasse med pils tidligere på dagen og hadde nok begynt med drikkingen allerede midt på dagen. Tidlig på aftenen satt vi alle og hygget oss med god mat og drikke. På dette stadiet av drikkingen var Kjell så full at han nærmest bare snøvlet når han talte. Mor anmodet Sissel om å roe ned ektemannen opptil flere ganger, men det var lettere sagt enn gjort. Mor mente at naboene våre kunne få med seg "opptrinnet" og tale om det i lang tid derefter. Plutselig reiste mor seg opp og kalte svigersønnen for en "stygg og brautende mann med liten respekt for at det var unger til stede". Hun mente at han burde ta seg sammen og det ene med det andre. Som svar på tiltalen kastet Kjell en betydelig skvett med pils på kjolen til mor, med det som resultat at mor gikk inn og opp i annen etasje (hvor hun på den tiden hadde soverommet sitt), og der oppholdt hun seg resten av aftenen. Akk, det var mange festlige episoder da man var yngre...

Naboen telefonerte meg i går aften for å referere fra de kretsene hvor han vanker. Jeg fikk høre at han klarte å havne i munnhuggeri i Bjergstedparken temmelig sent tirsdag aften, visstnok i forbindelse med at en pågående herremann ville blande seg inn i naboens "forretninger" med en ung mann bak en eller annen busk. Akk, slik en elendighet, sier nu engang jeg! Jeg fikk også høre om planene hans for i aften. Han skal treffe kameraten Frits og muligens også kameraten Einar på Mami over et glass eller 5 med øl. Selv blir Sissel og jeg hjemme i aften, men det kan godt hende vi tar oss en støyt av det sterke, vi også. Naboen har også hørt rykter om at det skal være et stort kalas på Storhaug på fredag, hos herren Oddgeir med venner. Naboen mener å vite at både Hansemann, Jan Anton og Tore skal dit. Forøvrig opplyste frøken Ingrid fra HoT Open Mind meg om at det er vanlige åpningstider på de skeive uteplassene, denne påsken.

Sissel og jeg har gått tur her oppe på Eiganes både i går aften og i formiddag, efter frokosten. Kan nevne at Sissel og jeg stelte til stekte egg med rundstykker og annet godt tilbehør til frokost ved 09.30-tiden i dag og at vi klarte å hjelpe mor til bords også, men hun ville ikke skifte ut av morgenkåpen. Jeg kokte kaffe på kaffekjelen, slik man alltid gjorde før. Den ble i det sterkeste laget, men da kokte jeg opp noget vann og blandet den ut litt. Jeg disket også opp med kjeks og kaker samt frisk ananasjuice til rundstykkene. I går aften spaserte vi mot Håland hagesenter og tilbake. I formiddag ville Sissel ta det nye konserthuset nærmere i øyesyn. Det er ikke langt å gå dit her fra Eiganes. Det nye konserthuset i byen, som vel ble ferdig for et par års tid siden, ligger mellom sentrum og Bjergsted. Jeg har vært der inne en gang før, men Sissel har ikke hatt anledning til å være med på konsert der ennu. Vi gikk innom Shell-stasjonen i Løkkeveien på hjemveien og kjøpte oss hver vår kroneis.

Det var spådd sol i dag, men i skrivende stund er det grått og trist ute. På morgenkvisten kom det også en regnbyge. Den herjet akkurat i det jeg skulle ut efter avisen, men så var det uansett ingen avis i dag p.g.a. at det er helligdag, noe jeg bare glemte ut i farten. Jeg så at det står en russebil parkert på parkeringsplassen rett borti gaten her. Hvorvidt det er et varsel om festligheter i nabolaget mot aftenen og natten får tiden vise. Sissel har lovet meg å hjelpe meg med å stelle i huset i eftermiddag. Det er litt rotete i annen etasje, det samme gjelder forsåvidt i kjelleren. Jeg kommer også til å tømme trykktanken på vannpumpen i dag. Det bør gjøres fra tid til annen. Sissel mener også at hun bør vaske håret på mor og generelt sett gjøre mor litt mer fin til Langfredag i morgen. Vår søster fra Klepp, enkefru Anne-Grethe Lode, er invitert på middag her klokken 16.00 i morgen og har meldt sin ankomst sammen med datteren.

I aften har vi invitert Hildegunn på kaffe, kaker og dram. Vi må også tale om morgendagens festligheter. Sissel er meget ivrig på at vi skal få til et kalas efter at middagsseremonien med påfølgende dessert og kaffe er over, sånn rundt klokken 19.30. Jeg er ikke mindre ivrig og har sågar planer om bytur, men alt avhenger av at mor kan være hjemme alene noen timer.

Både Sissel og jeg har fulgt ivrig med i konflikten mellom Ukraina og Russland, som Russland ene og alene står bak. President Putin drømmer om en ny storunion efter oppskrift av den gamle Sovjetunionen, og oppfører seg regelrett som en taskenspiller i disse tider. Han sender inn styrker både på Krim og til de østligste delene av Ukraina, men påstår at disse soldatene er pro-russiske soldater fra Ukraina. Mannen er med andre ord ikke kapabel til å være ærlig om sine hensikter i regionen og minner stadig mer om Hitler, slik han drev spill for galleriet på 1930-tallet. Mon tro om ikke Putin er barnebarn av både Stalin og Hitler. Han har påfallende mange likhetstrekk med begge herremenn. I dag gikk heldigvis USAs president, Barack Obama, ut i et intervju og minnet om at styrkene til USA og EU er totalt overlegne de som Putin kan slå i bordet med, så han mener det er lite som tyder på at Putin tør prøve seg mot vesten, og vesten støtter Ukraina.

Toril

2 kommentarer:

Bjørghild Høiland sa...

Som De kan skrive ! Jeg ble så fanget at påskekrim og diverse bare fløt forbi ! Selv om alt her på både blogg og FB er veldig nytt for meg , synes jeg at et nytt vindu gir mer farge i et kanskje litt stille liv . Jeg leker hver dag nå med min sønnesønn og det er herlig å være litt "barn" igjen :) . Vi prater om alt han lurer på og vel så det .
Jeg håper at kvelden Deres ble som ventet , og at morgendagens middag m gjest også kan bli givende . Så flott at "mor" er hjemme litt , jeg har selv stelt med min mor , det er ikke bare nei . Men så godt at noen er der. , det kan jo lett bli vår tur ......... Håper noen er der da ?....
Ønsker Dem og dine en fortsatt god Påske og måtte mange påskeharer gi litt farge :) hver dag ! Takk for at De skriver og jeg får følge nå ! :)

Toril sa...

Hyggelig med kommentarer på det man skriver om! Barnebarn, ja... Akk...min egen datter vil ikke vite av meg, grunnet min livsførsel. T.

Site Meter