lørdag 12. april 2014

Bloggen gjenoppstår, til eders glede!

Ærede lesere!

Efter meget frem og tilbake har man kommet frem til at man skal ta opp igjen skrivepennen! Det er flere gode grunner til å fortsette der man slapp.

For det første er det skammelig få andre som tør referere fra hendelsene i byens skeive miljø, sikkert i frykt for represalier fra de røffere delene av lesbemiljøet, dog får det nu engang være måte på til tafatthet fra voksne folk! At enkelte - alt for mange, efter mitt skjønn - ikke behersker skrivekunsten, får nu så være. Det er lov å skrive små epistler på Facebook også, om man føler at en blogg blir å ta seg vann over hodet. Selv på direkte spørsmål er det få som har meget å berette fra det skeive utelivet, for å ta det som et eksempel. Andre igjen drikker seg bestandig sanseløse og opplever hukommelsestap gang efter gang, og da sier det seg jo selv at det blir meget gjetting, hvis man skulle forsøke å referere fra galskapen. I slike tilfeller er det vel like greit at man holder munn.

Mange spør meg titt og ofte om hvorledes det går i villaen, om det fremdeles står ved liv og ikke minst om hvorvidt det er håp om at min ringe blogg skal gjenoppstå. Jeg har svart relativt unnvikende på sistnevnte spørsmål i lang tid, rett og slett fordi jeg ikke har visst sikkert verken fra eller til. Helsebesvær og en skrantende mor har i kombinasjon med skrivesperre gjort at jeg har vært mer eller mindre i en slags komatilstand siden lenge før jul, i alle fall når det kommer til internett-aktiviteter, i beste fall har man befunnet seg i en zombie-tilstand. Maken til elendighet skal man lete lenge efter!

Nu er helsen bedre! Skrivesperren har også forsvunnet, parallelt med at våren har tvunget vinteren til å gi slipp på sitt bitre og kolde grep om byen. Man savner også å skrive om Europas kongelige familier, om stadig nye (og gamle) super-hundreåringer, om virile og frivole venninners stadige eskapader og, ikke minst(!), er det både herrer og quinder fra fjern og nær som "krever" rapporter fra villaens drikkegilder og fra den skeive utelivsbransjen i byen. Jeg har lesere fra mang en avkrok av verden, inkl. Trøndelagsdistriktet, hovedstaden og Thailand. Flertallet av mine lesere er dog mer eller mindre skeive personer fra oljehovedstaden, som sikkert leser i håp om å høre sladder om kjentfolk. Bank i bordet!

Meget og mer enn meget har skjedd siden forrige skikkelige innlegg i bloggen, og det vil være en umulig oppgave for en giktbrudden og skrøpelig quinde i min alder å skulle referere fra alt og all galskapen enkelte har foretatt seg siden sist. (De uforstandige har ennu ikke oppnådd forstand og dannelse!) Man har riktignok tidvis informert om et og annet på Facebook, men neppe mer enn toppen av isfjellet. Min ringe blogg når dessuten en langt større leserskare enn hva mine små skriverier på Facebook gjør.

Min gamle mor lever ennu, til tross for rykter om det motsatte! Hun fylte 94 år i desember og har hatt en røff vinter med stadig nye helsebesværligheter. Hun hadde et nytt lite slagtilfelle i januar og samme måned fikk hun offisielt diagnosen demens. Hvorvidt hun lider av slag-demens eller Alzheimers sykdom er dog noget uvisst, men det blir uansett flisespikkeri. Det finnes ingen gode medisiner for pasienter med demens, uansett. Det forskes stadig på dette, men lite revolusjonerende kommer ut blant pasientene i alle fall. Mor overlevde også en runde med lungebetennelse i slutten av februar. Undertegnede har også vært meget syk i vinter, med både migrene, giktsmerter, bronkitt og forkjølelser på tapetet, for å nevne noe. Dog skal jeg ikke dvele for meget ved elendigheten. Livet går nu engang videre, så lenge man ikke er død.

Naboens O' store hybel-prosjekt ble ferdigstilt i desember, dog ble ikke ting helt som planlagt. Planen var at naboen skulle flytte inn i annen etasje her i villaen (hvor det også har blitt ombygd i høst/vinter, nettopp med tanke på å skulle huse han.) Foreløpig, dog, bor han fremdeles i sitt eget hus, hvor han holder et diskré, dog skarpt øye med ungguttene han leier ut til. Han har siden slutten av januar leid ut tre hybler i huset sitt til tre gutter i alderen 20 til 23 år. Planen var at han skulle leie ut 4 hybler, mens han selv skulle flytte inn hos meg. Dog ble fristelsene for store når alt kom til alt og han har inntil videre valgt å bli boende hos seg selv. Han har installert seg med en kokeplate inne på soverommet sitt og har et kombiskap stående i entreen. Han sørget også for å ta med en liten del av stuen til det rommet han selv nu disponerer, slik at rommet hans er på omkring 18-19 kvadratmeter. Han har visst også inngått en slags avtale om at han kan disponere stuen hvis han skal ha kamerater på besøk, men slik jeg har forstått det er det i hovedsak leietakerene som disponerer både kjøkkenet og stuen i første etasje. Han fikk laget et lite klosett i annen etasje i forbindelse med ombyggingen i fjor sommer- og høst, men selve badet ligger fremdeles i første etasje og det bruker både han og ungguttene.

Da han skulle fylle opp de tre hyblene i januar søkte han efter begge kjønn, men sørget for å luke ut jentene allerede ved første visningsrunde, og innen uken var omme hadde han fått tak i en homofil og to heterofile unggutter, som var desperate nok til å ville bo med han. Ikke det at han utnytter noen av leietakerene sine, for all del ikke. Han tar bare 4000 kroner i måneden og det inkluderer både strøm og internett samt fri disposisjon av kjøkken og stue, dog lukter det en anelse ugler i mosen av hele opplegget, mener nu engang jeg, men han om det. Hildegunn spurte han rett ut her forleden helg om han hadde begynt innen hallik-bransjen og undret høylytt på om han hadde rekvirert leietakerene i Bjergstedparken. Som vanlig bare humret naboen til Hildegunns kommentarer, den gamle ringreven.

Siden man nevner Bjergstedparken kan jeg informere eder lesere om at naboen og Frits befinner seg i hovedstaden denne helgen. Som vanlig er formålet med reisen å visitere Hercules sauna og London Pub; begge høyst lugubre steder, hvor en dannet quinde aldri i verden ville finne på sette sine bein.

Selv har jeg ingen store planer, denne helgen. Jeg driver for tiden og leser i to bøker, en biografi og en skjønnlitterær bok. Biografien jeg er opptatt med for tiden er det nyeste bindet av Tor Bomann-Larsen om kongeslekten vår. Så leser jeg også "De usynlige" av Roy Jacobsen, en helt ny og fantastisk spennende bok. Den mannen kan virkelig kunsten å skildre dagliglivets røffe tak og naturens mangfold og krefter. Som tidligere norsklærerinde blir jeg nesten bitter over at denne boken ikke lå tilgjengelig for lesing da jeg selv hadde elever. Handligen foregår på en tarvelig øy ute i havgapet på Helgelandskysten, og boken kan vel best karakteriseres som en slektsroman eller en skildringsroman. Handlingen foregår på begynnelsen av 1900-tallet. Så langt har jeg lest 111 sider ut i boken og kunne sagt et og annet om handlingen, dog ønsker jeg ikke å ødelegge for de av dere som kunne tenke dere å lese den selv. Min oppfordring efter selv å ha lest 40% av boken er: Les den!

Som en følge av helseproblemene, både mine egne og mors skrantende tilstand, har man ikke fått herjet like meget i vinter, som seg hør og bør. Kreftene har rett og slett ikke strukket til. Sist helg, dog, var man en tur på HoT Open Mind sammen med Turid, naboen og naboens kamerat Frits. Det var opprinnelig bare Turid og jeg som skulle sitte i villaen og innta det sterke, dog dukket efterhvert også naboen og Frits opp, grunnet en misforståelse som gjorde at de kom til stengt dør der de trodde det skulle være vorspiel. Efter en akkurat passe lang aftenstund i villaen - hvor Turid serverte grove vitser og naboen og Frits oppdaterte oss quindene på siste nytt fra byens homomiljø - vandret vi fra Eiganes til Skagen i finværet. Det koster 100 kroner å komme seg inn på HoT Open Mind for tiden, men pytt sann. Man lever neppe opp igjen...

Det var meget hyggelig i lokalet til herrene Hugo og Tomas. Førstnevnte sto i baren, mens sistnevnte opererte som disc-jockey i rommet ved siden av. Mange kjente fjes dukket opp utover natten, inkl. Glen, Tore, Hansemann, Odd, Bjørn, Knut, Anki, Grethe, Elisabeth, Bitten, Hilde, Hildegunn og Jarlfrid. Det var spesielt stas å se igjen de to sistnevnte og man ble enige om å holde kalas i villaen ved påsketider. Verken Bjarne, Einar U., Odd, Eirik, Reidar, naboens kamerat Einar, Over There (Thomas) eller Jan dukket opp i lokalene, men det er jo alltid slik at enkelte velger å ta seg en hvilehelg mellom slagene. Jeg velger å la det bli med dette fra natten i Skagen, men vil skryte av at jeg var fornuftig til tusen og gikk hjem allerede ved 02-tiden, dog inntok jeg både rødvin og øl først.

Det har ikke skjedd de helt store kongelige hendelsene i vinter, men prinsesse Beatrix av Nederland (76) avla et høyst privat besøk hos kongeparet i begynnelsen av mars, i forbindelse med Holmenkoll-rennet. Den abdiserte dronningen står kong Harald og dronning Sonja nærmere enn hun står de fleste andre regjerende monarkene i Europa. I bisettelsen til x-dronningens sønn i fjor var kong Harald den eneste regjerende monarken til stede, med unntak av kong Willem-Alexander. Tradisjonelt sett har prinsesse Beatrix stått de regjerende monarkene i Luxembourg og Belgia meget nær - man har ikke kalt de tre landene for Benelux-landene for ingenting - men efter at det siden 1993 har vært både abdikasjoner og dødsfall i nevnte land er ikke kontakten like nær med den yngre generasjonen.

Belgias kongepar heter nu, siden i fjor sommer, kong Philippe og dronning Mathilde og kanskje klinger ikke det like godt i ørene på den 76 år gamle x-monarken av Nederland? Kong Albert II valgte å abdisere i juli i fjor, grunnet et hanglende hjerte, og hele affæren gikk hastig for seg. Hun som var dronninggemalinne før kong Albert II uventet ble konge i 1993, dronning Fabiola, lever ennu, men går i sitt 86. år og er både senil og avhengig av rullestol for å komme seg rundt. Det var hun og hennes mann, kong Baudouin (eller kong Boudewijn, som man kalte han på nederlandsk og flamsk) som regjerte da Beatrix selv fikk makten i 1980, og hun vil aldri bli like nær den yngre generasjonen, som det hun var med Fabiola og Baudouin i hine hårde dage. Eftersom utskiftingene har funnet sted i Europas kongehus gjennom 1990- og 2000-tallet har forholdet mellom prinsesse Beatrix og kongeparet her til lands blitt stadig sterkere.

Dronning Elizabeth II av Storbritannia lever naturligvis ennu og er like sprek nu som alltid. At hun nærmer seg 88-års dagen later ikke til å få henne på abdikasjonstanker. At prins Charles og hans Camilla er henholdvis 65 og 66 år gamle er visst heller ikke grunn god nok for at hun vil pensjonere seg. Kontakten mellom dronning Elizabeth II og de resterende monarkene i Europa har dog aldri vært spesielt nær, selv om kong Olav V og den britiske Dronningmoren riktignok var nære venner. Den britiske dronningen har alltid sett på seg selv som større enn alle andre monarker og har aldri villet senke seg ned på nivået til kongene og dronningene i landene som hun og hennes sønn har referert til som "sykkelmonarkiene". At den britiske dronningen sjelden reiser til andre land gjør også sitt til at hun aldri har fått et nært forhold til andre monarker.

Denne uken har man hatt en del regnbyger og noget vind, efter nærmere to uker med høytrykk før det. Det ble aldri skikkelig varmt de dagene vi hadde sol. Det blåste en del og om nettene var det sjelden mer enn 0 grader. Faktisk har det vært varmere denne uken, enn hva tilfellet var under finværet ukenene før. Mandag aften var det hele 11 grader da jeg skulle legge meg og på tirsdag var det såpass grei temperatur (og oppholdsvær deler av dagen) at jeg lånte naboens Saab og var på Håland hagesenter på Stokka, hvor jeg kjøpte inn diverse blomster og planter for godt over 400 kroner. Jeg tilbrakte nok halvannen time i hagen på tirsdag; både plantet litt, ryddet, rakte og tok frem to roser fra kjelleren. Sol, sol, kom til meg og min hage, nu!

Denne uken har man vært rent så flink til å kokke middager på kjøkkenet. Slik har middagsmenyen i villaen sett ut de foregående 5 hverdagene:
- Mandag: Hjemmelaget gryterett
- Tirsdag: Hjemmelaget gryterett (rester med ekstra ris til)
- Onsdag: Stekt laks (i marinade) med kokte poteter og salat til
- Torsdag: Hjemmelaget potetmos med hjemmelagede medisterkaker og hjemmelaget ertestuing
- Fredag: Stekt sild med poteter, smeltet smør og spinat til (naboen var med til bords)

Nu skal jeg på Prix for å handle inn litt godteri og tobakk til aftenkosen. Med disse ordene ønsker jeg alle en festens aften! (Ikke) drikk med måte!

Toril

1 kommentar:

Bjørghild Høiland sa...

Hei igjen ! Så klarte jeg med god hjelp av minn mann og komme meg gjennom alle hinder etc :) , så nå håper jeg å kunne følge bloggen din ! Som jeg leser med Glimt i øyet og smil , .så lykke til videre ! Jeg gleder meg til fortsettelsen !

Site Meter