tirsdag 9. juni 2015

Dødsfall i byens skeive miljø, naboen refererer, R.I.P., man mimrer om hine hårde dager; om godt og vondt, Oldboy og Øystein, LLH, m.m...

Lesere!
 
Min skallede nabo telefonerte meg i formiddag med bud om at vårt transseksuelle bekjentskap Bitten fra Sandnes, som i en årrekke har frekventert byens skeive miljø, i går eftermiddag ble funnet død i sin kommunale leilighet i Trones bydel i Sandes. Verken naboen eller undertegnede er sikre på hvor gammel Bitten ble, men vi er skjønt enige om at hin må ha vært et sted mellom 41 og 48 år.

Selv påtraff jeg Bitten for første gang da jeg beæret et vorspiel hos Turid i Sandnes med mitt nærvær i 1998 eller 1999. Den gangen omtalte man dessverre vedkommende noget snodige person som en mann i dameklær. Jeg husker fremdeles at jeg fant det noget spesielt at en mann ankom et lesbisk vorspiel i damekjole og med leppestift og parykk på hodet. Senere, efterhvert som årene gikk, ble man naturlig nok noget mer kjent med denne festlige karakteren, som hadde en svakhet for dominerende menn over 50 år.

Hin hadde et ærlig sinn og var snill som et lam når man bare våget å innlede en samtale med hin, dog manglet dessverre evnen til å ta vare på egen helse. I tillegg til å røyke som et damplokomotiv ble det også eksperimentert med narkotika og efterhvert ballet det på seg med fysisk og særlig psykisk helsebesvær. På et eller annet drikkegilde for omkring en 8-10 år siden observerte jeg hin personlig innta opptil flere valiumtabletter, for så å skylle det hele ned med brennevin. Den slags kunne ikke ende godt, og i senere tid har det gått rykter om stadige innleggelser ved psykiatrisk avdeling. 
 
Naboen fikk dødsbudskapet på telefon av kameraten Frits sent i går aften. Han hadde det visst direkte fra Kjartan, en homofil herremann omkring de 40, som var en nær venn med avdøde. Hvil i fred, kjære Bitten.

Min skallede nabo og jeg talte lenge og vel på telefonen i formiddag, minst en hel time, sikkert nærmere halvannen. Vi har begge frekventert byens skeive miljø i omkring 20 år og begge har vi opplevd mangt et tragisk dødsfall innad i miljøet i løpet av disse årene. Foruten Bitten kan jeg nevne to andre transseksuelle som har avgått ved døden lenge før tiden, nemlig Eric Jåsund (†2006) og "Tullemor" Karlsen (†2000). Man kjenner også til minst to lesbiske quinder som fremdeles burde vært med oss, Anna (†2003) og Randi (†2009). Naboen og jeg kunne også remse opp 6 homofile som har dødd for egen hånd eller på annet tragisk vis; Sølve († ca 2011), Kjetil († ca 2010), Mads († ca 2008), Jan Erik († ca 2002) samt Per Øyvind († 2007) og Roald († 2010), som naboen kjente personlig og temmelig godt. Roald var bare i 30-års alderen da han plutselig stupte død om av et illebefinnende, mens Per Øyvind fikk komplikasjoner i forbindelse med HIV-diagnose. Sølve og Mads forlot denne verden for egen hånd, mens Kjetil døde av overdose. Jan Erik drakk seg til døde, mener jeg å huske. 

Det har vært meget elendighet i det homofile- og lesbiske miljøet her i byen, det er sikkert og visst. Mang en skeiv og fortvilet sjel har kastet seg utfor bybruen efter at den sto ferdig omkring årsskiftet 1977/1978. Det er ganske utrolig at noen skal se så svart på sin egen legning og livssituasjon at de velger det iskalde vannet i fjorden foran fest og moro i LLHs regi. Dog, naboen påpekte også klokelig at eksemplene på spreke herrer og forsåvidt også quinder (selv om lesber dessverre blir noget skrale efter 60 og stort sett går under jorden, enten i overført betydning eller det som verre er) i livets høst er å finne i vårt skeive miljø og det i rikt nok monn. Hvem har ikke sett Glen, Einar, Frits, min skallede nabo Leif, Oldboy (Ivar) eller Reidar svinge seg til danserytmene? De er alle i aldersgruppen 60-70 og sprelske som de færreste få. Quinder à la Nina, Inger Hilde, Margot og Arvida er heller ikke kjent for sin skrantende helse og spytting i glasset. Dog er de ennu ikke 60 år, men det er like før! Selv ses jeg nok antagelig på som en noe drikkfeldig, gammeldags og kassert quinde utenfra. Mine mange drømmer om et ettermæle som lærd og behersket quinde vil neppe gå i oppfyllelse.
 
Min skallede nabo fortalte meg at herren der nede i gamle Siam ofte er tema når han treffer kameratene sine i festlig lag i helgene. Det er nok mange homofile og bifile som savner de høyst utagerende drikkegildene i herrens regi, og adressen Murgaten 16 er vel kjent for de fleste? Naboen kan ikke huske at herren der nede i gamle Siam har bodd på andre adresser i Stavanger, men nu for tiden holder han seg riktig nok svært så fornemt tilbake dere ned i Chiang Mai. Naboen har tidfestet sin første observasjon av Oldboy til 1997 og mener at det må ha vært på Sting, selv om det også kan ha vært på Hotel Alstor på Tjensvoll, hvor LLH holdt sine mange drikkegilder før de flyttet til Handelens hus. Herr Øystein, en viril og noe mer drikkfeldig kamerat av Oldboy, har også bosatt seg der nede i gamle Siam, men han var nettopp på besøk i Stavanger og delte i den anledning noget sladder med undertegende. Blant annet lot han meg fortelle at han ikke vet hvorvidt herren der nede i gamle Siam skal til Murgaten i sommer eller ei, men han kunne rapportere om meget hurlumhei fra leiligheten han deler med en gutt i 20-års alderen. Hvis det blir kalas i villaen i Murgaten i sommer ankommer både naboen og jeg - og denne gangen venter vi ikke på en invitasjon!

Naboen har klisterhjerne av dimensjoner. Han vet akkurat på hvilken dato i år 2000 han påtraff kameraten Einar for første gang og han vet akkurat når og hvor han først talte med Frits. Det skjedde på Sting i 1998. Meg traff han for første gang på Hotel Alstor og det var trolig høsten 1997. Jeg var antagelig der sammen med Turid, selv om jeg ikke husker like godt som den skallede. Dessuten var jeg som regel sørpe full når jeg var ute blant folk i festlig lag på den tiden. Den gangen behersket jeg ikke begrensningens kunst, en kunst jeg fremdeles kan glemme ut, men som jeg har blitt bedre på i senere år, tross alt! Det jeg husker er at jeg hadde mitt første møte med byens skeive miljø i 1996 og det skjedde i Jelsagaten på Storhaug, hvor LLH-Rogaland på den tiden holdt til. Det var synd at man ikke fikk lov til å fortsette der oppe, for det har ikke vist seg lett å finne nye og stabile lokaler! Når jeg først er inne på LLH-Rogaland må jeg benytte anledningen til å rette en skarp pekefinger mot dagens styre, som dessverre ikke later til å evne det enkle kunststykket det bør være å arrangere LLH-fester fra tid til annen. Hva er det egentlig det inkompetente styret sysler med for tiden? Hele styret burde skamme seg!
 
Takk for oppmerksomheten!
 
Toril

2 kommentarer:

0ldboy sa...

Man takker for hederlig omtale i bloggen og kan informere om at man nu har besluttet at det ikke blir noen tur til Norge i år. Beklager så mye, det hadde jo vært hyggelig med en fest!

For øvrig kan man komplettere listen over dødsfall i homsemiljøet med en herre ved navn Fredrik som døde på SiR (nu SUS) av HIV/AIDS etter at han hadde slomset med medisinene i Spania. Man var selv til stede i begravelsen (omkring 2003-05 en gang), og før han flyttet til Syden var han en hyppig gjest på nachspiel i Murgata. En festlig, godhjertet og høyrøstet herremann som snakket rett fra leveren. Fred over minnet!

Toril sa...

Akk, alle disse dødsfallene. Fredrik sier meg ingeting, men det er da enda godt at man ikke kjenner alle som dør! Synd at herren ikke skal til Norge. Unge herr Simon Nilsson vil bli skuffet! Og mange med han.

Site Meter