mandag 8. juni 2015

Prinsesse Irene, Juliana, Utstein kloster, Sørmarken, besøk hos mor (igjen), hagearbeid, fyllesyk nabo, sladder, gravlunden m.m...

Godtfolk!

Prinsesse Irene av Nederland, som fyller 76 i august, deltok i feiringen av 70-års jubileumet for frigjøringen av Haag tidligere i vår. På bildet til høyre ser man at den nesteldste datteren til avdøde dronning Juliana og avdøde prins Bernhard fremdeles holder koken, til tross for vonde knær.

Undertegende har flere ganger besøkt prinsessen i hennes prangende villa i byen Wijk bij Duurstede i Nederland. Min tidligere kollega og gode venninne Ingeborg har i en årrekke vært venninne med prinsessen og i den anledning har også jeg fått den ydmyke æren av å sole meg i glansen fra prinsessen en sjelden gang. Prinsessen var i glansdagene gift med en spansk prins og det faktum at han var katolikk skapte meget brudulje i 1960-tallets Nederland. Således måtte prinsessen si fra seg sine rettigheter til tronen for å få gifte seg med denne prinsen, dog varte ikke ekteskapet og det er i dag over 30 år siden hun ble alene. (Nevnte prins lever heller ikke lenger!)

De mange årene moren led av Alzheimers var Irene kanskje den viktigste støtten moren hadde. Søsteren Beatrix var på den tiden fremdeles dronning og hadde dessuten sin syke mann å se efter. De to andre søstrene hjalp også til, men de hadde begge menn å ta hensyn til, noe Irene ikke hadde. Prinsesse Juliane led meget og var svært så forvirret fra hun var omkring en 88 år, spesielt ille ble det efter 90-års dagen. I retrespektiv er det lett å se at tidlige tegn på Alzheimers sykdom begynte å manifistere seg allerede tidlig på 1990-tallet, som man ser av et utbrudd hun hadde i et intervju i lenken under. (Spol frem til ca 4.40)

https://www.youtube.com/watch?v=96hupJ61CbA

På lørdag var Sissel og jeg på lysttur til Rennesøy kommune og var blant annet innom Mosterøy og Utstein kloster. Bare en gang tidligere har jeg bivånet dette klosteret. Man er ikke sikker på når det ble bygget, men det finnes i hovedsak to skoler, hvorav den ene mener det er fra 1200-tallet, mens den andre mener det kan være 100 år eldre. Uansett er man mer enig om at det var augustinerkorherrer (munker) som hadde tilhold der ute i ingenmannsland. Klosteret er i svært så god stand og man kan til å med leie lokaler hvis man ønsker å holde tilstelninger av typen bryllup, konfimasjon eller dåp der. Jeg tviler på at de leier ut til utagerende skeive drikkegilder av typen LLH-fester! Man tok en del bilder av diverse kvalitet, men bildene Sissel tok ble noe bedre. Vi var også innom et kaianlegg på Rennesøy, hvor man av erfaring vet at det er mulig å oppdrive kaffe og is! Været var på vår side på lørdag; det var rett og slett nydelig på Rennesøy!

Lørdag aften gikk Sissel og jeg en lang tur i Sørmarken. Vi kjørte opp til Ullandhaugtårnet og parkerte et stykke nedenfor tårnet. Vi spaserte i over en time, før vi med god samvittighet kunne kjøre hjemover. Vel hjemme hygget vi oss med kaffe og kaker, NRK og dagens aviser. Dessuten kikket vi i gamle album og fant frem noen fine bilder av mor. Vi ønsker å vise frem noen bilder fra mors glansdager når den dagen kommer at hun skal gravlegges. La oss håpe hun blir 114 år, men man bør forberede seg på at det blir stopp på 95.

I går nøt vi en god frokost, bestående av egg og bacon på grovbrød. Jeg kokte svært så sterk kaffe til - Sissel måtte faktisk vanne den ut - og det gjorde godt for min skrott. Vi var på besøk hos mor i nærmere to timer fra omkring klokken 10.45 og det var hyggelig, selv om hun er syk og svak. Vi fikk servert både kaker og kaffe av personalet og føler i bunn og grunn at både vi og mor blir godt ivaretatt der borte. Vel hjemme bestemte vi oss for å gå igjennom en del av mors saker på kammerset samt klær og lignende som mor har oppbevart på et kott i annen etasje. Vi fikk pakket ned og ryddet en god del i sakene hennes, dessuten klarte vi å bære et skap fra kammerset og ut på trammen, hvor vi så dyttet det mot gressplenen ved gangstien mellom gaten og trammen så hardt vi klarte. Der kan det ligge inntil Sissel og jeg eller naboen og jeg får kjørt det til søppelplassen på Forus.

Efter en god lunsj - jeg stekte vafler(!) - arbeidet vi i hagen omkring en halvannen times tid. Jeg har vært flink i hagen i år allerede, jeg, men det jeg ikke hadde fått gjort ble i alle fall gjort i går. Etterpå kjørte vi bort til Håland hagesenter og handlet for 800 kroner! De har oppe på søndager, praktisk nok, og vi var ikke de eneste som var og handlet der borte på Stokka. Jeg tipper det var mellom 10 og 20 andre kunder der samtidig med oss. Vel tilbake i hagen fikk vi plantet alt vi hadde kjøpt, med unntak av noe som skulle bort på kirkegården, men det tok vi ikke og plantet før i dag. Dessuten kjøpte jeg en flott hengegeranium i potte til naboen, som takk for lånet av bilen. Jeg hjalp han med å henge den opp ved siden av inngangsdøren hans.

Naboen så noget trøtt ut da han kom ut for å ta imot geraniumen og var åpenbart fyllesyk. Dog refererte han villig i vei fra nattens herjinger hos kameraten Einar. Jeg lot meg fortelle at både Frits, Jan Anton, Arne Morten, Kjell og Tore m.fl. hadde vært til stede der og at de fleste hadde havnet på HoT Open Mind, hvor det visstnok var stappfullt i lokalet. Dessverre hadde han blitt såpass bedugget hos Einar og på byen at han ikke kunne gå god for hvorvidt mine venninner var på vift i natt eller ei. Jeg tror Hildegunn skulle innta pils i helgen, men det er jo ikke sikkert at det ble bytur. Eller kanskje hun gikk ut fredag aften i stedet. Hvem vet... Naboen fortalte at Einar hadde sendt rundt en flaske med vodka rett før folk skulle bevege seg mot byen og at naboen hadde svelget unna flere munnfuller. Da er det ikke rart at man blir noget glemsk!

I går aften slappet jeg av alene i villaen. Sissel ville ut for å spise middag i sentrum sammen med en venninne fra skoledagene, så da benyttet jeg anledningen til å lese videre i den meget omfattende romanen jeg har holdt på med i flere uker, nemlig Moby-Dick. Det går sent fremover nu for tiden, men det skyldes at jeg også har så meget annet på tapetet. Dessuten leser jeg i opptil flere biografier parallelt med Moby-Dick, i tillegg leser jeg Stavanger Aftenblad hver dag og flere aviser på internett. Jeg myste også litt på en gammel film som gikk på en eller annen kanal, en film med blant annet Jack Nicholson og Cher. Dessverre husker jeg ikke hva den het, ei heller fulgte jeg med på hele filmen.

Naboen telefonerte ved 22-tiden for å spørre om jeg husket hva x-kjæresten til vår felles bekjente Morten het, men med tanke på at nevnte Morten har hatt minst 4 kjærester i mine dager i miljøet så kunne jeg dessverre ikke hjelpe han. Jeg kom på bare navnet på en av de, men det var visst ikke det navnet han var ute efter. Naboen humret også godt da han refererte fra noget bråk han selv og Frits med flere stelte til utenfor den ringe villa i Murgaten natt til lørdag, noe han ikke nevnte da han talte om festlighetene dagen før. Av en eller annen grunn ville de høre om leieboeren til herren der nede i gamle Siam kunne holde nachspiel, men han åpnet ikke opp. Efter meget dunking på diverse dører og vinduer kom det en klage fra en av de nærmeste naboene som fikk forstyrret natteroen sin og så seg nødt til å åpne vinduet for å irettesette de feststemte herrene. Når de meget senere endelig fikk respons fra nevnte herre på telefon så viste det seg at han overhode ikke befant seg hjemme. Dog skulle han ankomme byen dagen derpå. Akk og ve, hvilket brokete og beryktet rykte den villaen må ha efter alt som har skjedd både innefor og utenfor de 4 veggene der de seneste 15-20 årene!

I dag har Sissel og jeg vært på gravlunden for å plante litt blomster på gravene til far samt mormor og morfar, sistnevte har forøvrig fellesgrav. Vi fikk satt ned i jorden både litt nelliker, noen prestekrager og noen stemorsblomster. Vi har også vært på handel på Straensenteret. Der var vi innom vinmonopolet for å tanke opp til en lang våkeuke og vi handlet et og annet på Meny, men ikke mer enn at vi klarte å bære det hjemover. Nu har vi nettopp inntatt en sen lunsj og har bestemt oss for en kjøretur bort til Stokka sykehjem for en dose med mer elendighet.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter