torsdag 24. desember 2015

Julefreden er i ferd med å senge seg over Torfæusgaten!

Gledelig jul, kjære alle sammen!

I anledning at det nu er julaften har jeg valgt å vise frem en av USAs aller største sønner gjennom tidene på bildet til høyre, nemlig sangeren Bing Crosby, som for mange nulevende opp i årene kanskje er mest kjent for å ha sunget flere av de mest kjente engelsktalende julesangene gjennom historien. Spesielt kjent ble hans versjon av "White Christmas", som ble skrevet av Irving Berlin.

Bing Crosby var født i byen Tacoma i staten Washington i USA våren 1903 og falt død om av hjerteinfarkt under en ferietur til Madrid høsten 1977, 74 år gammel. Hans far var 79 år da han døde i 1950, mens moren (som ble 90!) levde til 1964. De fleste av Bings mange sønner var helseløse drukkenbolter og falt fra da de var i 50- og 60-års alderen. Hvil i fred!

Nu har man gjort ferdig det mest som må være i orden før julen ringes inn klokken 17.00. Ribben er nylig satt inn i ovnen og på forhånd har den blitt korrekt beskjært, saltet og pepret. Ribben ble forøvrig gjort klar i går eftermiddag, det samme ble hjemmelaget riskrem og hjemmelaget rød saus. Jeg har satt opp fuglenek på altanen og jeg har bært inn ved til jøtulovnen.

I går var jeg på Prix for å handle inn det siste jeg trenger til julehøytiden. Etterpå gikk jeg ned og handlet noget eggelikør og vodka på Vinmonopolet. Det er greit å ha litt sterkere saker i hus i tilfelle det blir drukkenskap i julen. Jeg brukte ellers gårsdagen til den siste finpussen i stuen og på kjøkkenet. Jeg gjorde også rent og skiftet på oppe på det ene gjesteværelset, med tanke på at min sønn kommer en tur senere i julen. Jeg burde gjort meget mer av forberedelser til jul enn hva tilfellet er. Herren der nede i gamle Siam har laget sin egen eggelikør, han har også laget sin egen sursild på glass og han har bakt minst dobbelt så mange kakeslag som jeg har hatt ork til. Dog får jeg nu engang være glad til at jeg i det hele tatt lever, i en alder av 68. Jeg leser stadig dødsannonser tilhørende herremenn og quinder i 40-års alderen og det er ikke spesielt hyggelig.

I går aften var naboen og jeg samlet her i villaen for å nyte julesylte på lefse med grov sennep, salt og pepper på. Det er en tradisjon vi har hatt i villaen helt siden mor og far ennu var i vigør, jeg antar tilbake til 1960-tallet i alle fall. Jeg har alltid likt den tradisjonen og har de seneste årene også latt naboen få ta del i etegildet.

I dag har man forsøkt å unngå stress, kjas og mas. Man har heller tatt ting med ro, samtidig som enkelte ting må bli gjort for at det skal bli god mat o.s.v. nu i eftermiddag. Naboen og jeg skal spise omkring 17.00-17.30. Man tok seg tid til å bivåne "Tre nøtter til Askepott" i dag, den tsjekkiske filmen fra 70-tallet som aldri later til å gå av moten, dog satt man ikke pal fordi det var litt å gjøre på kjøkkenet. Det blir dessverre bare et kort innlegg i dag. Det er så meget interessant å hygge seg til på fjernsynet, dessuten skal jeg en tur bort på gravlunden ganske snart. Jeg pleier å tenne lys på gravene til far og besteforeldrene mine. I år blir det jo ekstra spesielt siden mor også har "flyttet" fra Stokka sykehjem og bort på Eiganes gravlund, som forøvrig ligger rett over veien fra villaen. Jeg skal ikle meg fest-stakk og andre fine klær før middagen, men jeg tenkte at det kunne være greit å gjøre unna en del matlaging samt gravlunds-tur først.

Her forleden dag kom jeg over en festlig artikkel på NRKs hjemmeside om virile herrer som "helt uforskyldt" havner i ulykken. Les og humre like meget som undertegnede:
http://www.nrk.no/norge/dette-dytter-menn-opp-i-rumpa-1.8058240

Man ønsker trofaste og spontane lesere en gledelig jul og alt godt for det nye året! Forhåpentligvis kommer det et eller flere innlegg i løpet av romjulen, men når vites ei.

Toril

Ingen kommentarer:

Site Meter