tirsdag 22. desember 2015

Sirikit av gamle Siam, man lager medisterkaker og baker litt, gavekort, min sønn kommer en tur, juletre i hus, man stresser ikke...

Gledelig jul, ærede lesere!

På bildet til høyre sees dronning Sirikit av gamle Siam (Thailand) som i en alder av 83 har trukket seg helt og fullt tilbake p.g.a. sterkt svekket helsetilstand. Bildet ble tatt tidligere i år i det dronningen forlot hospitalet for ørtende gang.

Det er nu 3 1/2 år siden dronningen ble rammet av slag. Kongen har vært svekket ennu lenger og det er ingen som vet sikkert hvem som egentlig trekker i trådene i gamle Siam for tiden. Det skal i alle fall være opptil flere leger og sykepleiere som steller for de helseløse kongelige der nede i gamle Siam og de arbeider rundt klokken, 365 dager i året, i håp om at ingen skal dø, for hva som skjer når kongen vandrer hen vet ingen.

I går laget jeg 22 hjemmelagede medisterkaker, basert på farse innkjøpt hos Idsøe nede i sentrum. Jeg var der en tur i går for å kjøpe inn de siste kjøttvarene til julehøytiden, altså blant annet farse, men også noget pølse og litt andre kjøttvarer. Nu går det virkelig fort til jul! Det er nesten ikke til å tro at vi skriver 22. desember i dag. Jeg bakte litt i går også; krumkaker og havremakroner. Efter at jeg var ferdig på kjøkkenet gikk jeg ned i sentrum ennå en gang, da for å handle de siste julegavene. Jeg var temmelig effektiv og fikk tak i noget til både naboen, Turid og Hildegunn. Alle mine tre søstre har allerede fått tilsendt gavekort i posten med streng ordre på telefonen om å ikke åpne konvoluttene med mitt navn på baksiden før den 24. desember! Alle får gavekort pålydende kroner 400 til bruk på hvilket som helst Amfi-kjøpesenter i Norge. Amfi er jo en landsdekkende kjøpesenter-kjede, så jeg regner med at både Oppland, Oslo og i alle fall Jæren har slike kjøpesenter.

At det gikk såpass radig å ordne med gaver til naboen og mine to venninner skyldes at jeg rett og rett har kjøpt gavekort på Vinmonopolet til alle tre. Naboen får et gavekort pålydende kroner 350, mens de to andre får gavekort pålydende 250 kroner hver. Da kan de kjøpe seg henholdvis konjakk, vin eller rusbrus og sterkøl til neste kalas og jeg antar at mine kjære lesere kan gjette seg til hvem som kommer til å bruke gavekortet sitt på hva. Skål!

I går formiddag sørget jeg for å putte to 500-lapper i hver sin konvolutt med dertilhørende koselige kort til og puttet konvoluttene i den røde postkassen ved Prix på Kampen. I og med at jeg var ute i god tid før tømming av postkassene i går håper jeg de rekker frem til mine barnebarn i hovedstaden til julaften. Hvis det ikke skjer blir det i alle fall hyggelig julepost å få fra fra bestemor i Stavanger når romjulen kommer. Min sønn, som bor i Tyskland sammen med hustruen Kaisa og mitt barnebarn, Elida Marie Klemetsen, telefonerte meg søndag aften og fortalte at han hadde bestilt flybiletter til gamle Norge med ankomst til villaen 27. desember. De ønsker å overnatte i to netter, for så å reise videre til min datter i hovedstaden den 29. desember, hvor de skal feire nyttår. Det var en gledelig nyhet! Min sønn har det med å ankomme på kortest mulig varsel og aldri blir han spesielt lenger heller, travel som han er, men jeg er bare glad til at de ikke blir i dagesvis. Han fortalte meg også at Kaisa er gravid igjen og at mitt barnebarn nummer 4 kan ventes i mai eller juni! Kan tro jeg gleder meg til å treffe lille Elida igjen!

I natt var naboen og jeg på tokt til Ullandhaugskogen, hvor vi begge fikk oss tak i juletrær, uten alt for meget om og men! Naboen hadde vært oppom i løpet av gårsdagen for å se seg ut hvor det var fine trær og relativt greit å ta seg frem for to alderstegne mennesker, så i natt visst vi akkurat hvor vi skulle begynne vår jakt. Vi kjørte opp til selve Ullandhaugtårnet og parkerte der ved 00.30-tiden. Derfra gikk vi et stykke inn i skogen på det som vel blir østsiden av tårnet, hvor vi raskt fant det første fine treet. Vi måtte lete en stund før vi fant et til, men siden naboen ikke er så nøye på hvorledes hans tre skal se ut ble han fornøyd med et furutre, men jeg ville ha gran og tok det første fine treet vi fant. Vi la trærne oppi tilhengeren til naboen og kjørte forsiktig hjemover, via Tjensvollkrysset og Øvre Stokkavei. Det gikk helt fint, slik det gjør hver jul. Vi tok oss en real og velfortjent dram i natt og feiret at juletreene var i hus. Klokken var omkring 02.25 da jeg omsider kunne legge hodet på puten.

I dag har naboen og jeg hjulpet hverandre med å få juletrærne på fot samt å sette på lysene. Selve pyntingen vil jeg vente med til i morgen, men naboen ville få det gjort i dag, forsto jeg. Det har ellers ikke skjedd stort å skrive om. Man stuller og steller til jul, men ingenting haster og jeg stresser ikke. Jeg spiste erter, kjøtt og flesk (fra boks) til middag i dag og senere i eftermiddag er planen at min søster Anne-Grethe skal komme på visitt. Jeg regner med at hun har med seg en eller annen form for julegave til meg samt en formaning om at jeg ikke må innta for meget av det sterke under julehøytiden. Selv er hun, som tidligere nevnt, Syvenedagsadventist og holder seg til salviete og andre sarte drikke.

Toril

2 kommentarer:

Kjartan Espeland sa...

https://www.youtube.com/watch?v=1xknqflceB8

Kjartan Espeland sa...

Denne dronningen ser sykere ut enn hun var i Kaptein Sabeltann :D

Site Meter